Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Hej
    Har på kompisens 9000 CS (-95) ett skumt problem med växlarna/lägena och undrar om det ändå är länkagegummit som gett upp?

    Växlarna går i lätt och smidigt men spaken är helt sladdrig och man känner inte exakt vart lägena ligger.

    Tacksam för snabbt svar (skall beställa delar omgående)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Liten uppdatering.. Vi kollade igenom hans bil och han har ju på 95 års modell en annan version av knut/länkage .. Såg att växelföraren satt med en sprint eller vad man skall kalla det för (en mutten på ena sidan) och när man drar spaken sidled så krävs det en 3-5 cm för att kopplingen skall hänga med.. Kan det bara vara så att den splinten är slut?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Kan det bara vara så att den splinten är slut?
    Ja, eller att hålen i axeln glappat upp sig när sprinten varit lös.
    Ofta hjälper det med att bara dra åt den.
    Var försiktig bara så den inte går av.....den är ganska tunn.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    Jag misstänker att hålet har glappat upp sig på min. När någon sitter i bilen och rör spaken i sidled så glappar det vid skarven på länkaget. Den koniska skruven går inte att dra hårdare. Det verkar rätt trångt att komma åt och borra upp hålet på plats. Nån som har en idé hur man kan få bort glappet?

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Vi(Jag och Stesmi) har beställt en extra låspinne (som det heter) via MECA och skall försöka hinna byta den imorgon, risken är att hela hålet har tänjt sig, då får man nog börja demontera hela armen och borra om den. Men först skall vi prova att dra åt ordentligt.

  6. #6

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Den koniska skruven går inte att dra hårdare.
    Konisk som i "går inte att byta till en vanlig skruv"?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Det verkar rätt trångt att komma åt och borra upp hålet på plats.
    Det är minst sagt trångt! Jag kommer visserligen åt från båda sidorna uppifrån med mina långa armar (200 centimeter "vingspann"!) men hur jag ska kunna byta gummikopplingen/kopplingarna/bussningen/bussningarna (?) förstår jag inte. Det är betydligt närmare underifrån men väldigt mycket grejer ivägen!!! Desperat att fixa detta innan besiktning - tror inte de blir så glada om de inte får i ettan.

  7. #7

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Ska jag ge upp här och lämna in den kanske - har ju haft som idé att det är väldigt bra att lära mig så många delar som möjligt själv men det här ser ut att vara ett jobb för en riktig mekaniker.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    När jag hade ur växellådan för att byta huvudcylinder så passade jag på att borra upp det större hålet i "knutdelen". Då fick jag ner pinnen längre och glappet försvann!
    Den utgående länkpinnen från lådan är massiv och lär knappast nötas upp av en glappande pinne.

    Om du kan få ur den koniska pinnen så borde du kunna lossa själva "knutdelen" både från växellådan och från axeln som går genom torpedväggen. Med knutdelen lös i handen så kan du nog raskt konstatera om du också behöver borra upp hålet lite eller om den måste bytas. Jag lossade mitt länkage underifrån.

    Lycka till!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Allt är glappt så loss kommer det. Frågan är om jag vill riskera att stå i GDS-hallen och börja svära efter två timmar och gå ut och skrika efter tre, för att jag inte får ihop pillet sedan, ingen vidare sikt underifrån och jag vet inte hur båda mina händer ska få plats därnere. Ser ut som ett jobb för någon med normalstora händer.

    Vad är knutdelen? Menar du att det är en tredje del som binder samman växelföraren från spaken till den stång som går in i växellådan? Alltså en 10 centimeter lång koppling som går att ta lös? Har inte lyckats få tag på några bilder, fattar inte hur det kommer se ut när jag tar isär det, om jag vågar det.

    Mekonomen verkade förresten inte sälja den där gummikopplingen, som nästan säkert är anledningen till att 1&2 är svåra att få i.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Jag har ganska stora händer och kunde få isär och ihop det hela underifrån på hyfsad tid. Det var inte SÅ hopplöst pilligt har jag för mig...
    Det jag kallar "knutdelen" är denna:

    Det korrekta namnet är tydligen länkage. Jag borrade upp det vänstra hålet 0,5mm (har jag för mig) och då gick pinnen ner längre så att konan kunde pressa mot sidorna i växelförarstången på lådan istället för att fastna i hålet på länkaget.

    Det kanske vore enklare för dig att beställa ett nytt länkage från Speedparts och byta ut det istället? De är oftast grymt snabba på att leverera.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  11. #11

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Det är nog inte samma på min bil - som är en 92:a, det är istället en gummikoppling som samtidigt fungerar som ett slags bultförband, den har skruv och mutter på bägge sidor om stången, det är denna del som jag befarar blir svår att få ihop. Själva sprinten är jag inte orolig för monteringen av.

    Eller menar du att den delen på bilden fungerar på en 92:a med?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Du ska alltså ha ett länkagegummi
    Ett sådant har jag aldrig skruvat med, men ett byte till ny del är säkert bästa vägen för att lösa ditt problem i alla fall.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775

    Re: Snabbfråga - Växlingslänkage ?

    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Det är nog inte samma på min bil - som är en 92:a, det är istället en gummikoppling som samtidigt fungerar som ett slags bultförband, den har skruv och mutter på bägge sidor om stången, det är denna del som jag befarar blir svår att få ihop.
    Den är inte speciellt svår att byta. Klättra upp på motorn och sätt knäna på ventilkåpan och sträck ner armarna.
    Ser jäkligt dumt ut men du är inte ensam.... jag har säkert tillbringat dagar i den positionen om man skulle räkna ihop all tid.

    En justering av länkaget kan behövar göras efter bytet.
    Sök så får du reda på hur.


    mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. snabbfråga om spolarpump bak.
    Av Catoo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 23:51
  2. Snabbfråga, vattenpump 9-5
    Av Xonia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 11:17
  3. Snabbfråga ang. bilköp..
    Av tomras i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 23:49
  4. DI kasett, snabbfråga
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •