Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Larm och Kupévärmare

  1. #1

    Larm och Kupévärmare

    Min bil är en 9-3 Vector 2004

    Kan vi påverka saab att uppdatera mjukvaran så att man kan ställa in larmet att EJ använda rörelse sensorn OCH att den inställningen behålls alltid till man väljen något annat?

    Anledningen är som många redan känner till, falsk larm på mornarna när man använder kupévärmare. Inställningen går att göra idag men det måste man komma ihåg varje kväll och det är nästintill omöjligt att göra, någon gång glömmer man det och c:a 50 grannar vaknar lagomt till svinottan kl. 5

    Har fått en förklaring att det är en försäkringsfråga men det är kvalificerat skitsnack, saab ändra i programmet !

    Uppmanar alla härmed som har detta problem att påverka saab!

    Forumet för detta är saabs mail, info@saabdirect.org
    WILDHASSE

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Jag använder kupévärmare och har inte problem med falsklarm. Måste ju gå att laga felet och inte symtomen?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag använder kupévärmare och har inte problem med falsklarm. Måste ju gå att laga felet och inte symtomen?
    Enligt saab så är enda lösning att stänga av rörelsesensorn (fullt stöldlarm), d.v.s endast dörrlarm. Känsligheten går ej att ändra.

    Vi som har problemet är ej intresserade av alla er som det fungerar för utan vi vill endast ha en lösning som gör att vi kan använda larmet och kupévärmare samtidigt på våra 9-3:or (detta är ett känt problem hos saab)
    WILDHASSE

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Men Saab måste väl kunna svara på varför det fungerar i vissa bilar och inte i andra. Det är ju samma modell vi åker runt i väl, 9-3 SS -03?

  5. #5
    Saab kan ej svara annat än att man kan ställa kupévärmaren i baksätet eller ställa om larmet till "endast dörrlarm". Eftersom larmet återgår till fullt larm nästa gång man använder bilen är det ej hållbart. Kupé värmaren i baksätet vill man ej ha då framrutan ej avisas snabbt nog. (kör -04 men problemen verkar finnas ända till -06). Saab känner till problemet som sagt men har ej fixat sin mjukvara att komma ihåg inställningen på larmet.
    WILDHASSE

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Kan det kanske även bero på vilken fläkt man har? Jag har en Defa av något slag. Olika fläktar har säkert olika lufthastighet.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Larm och Kupévärmare

    Min nuvarande bil har samma problem. Min förra (en 9-3 Aero -03) hade inte problemet. Enligt min Saabverkstad finns inget att göra åt saken. Skitsnack enligt min mening. Vet att Volvo haft liknande problem, men då tagit fram en sensor med lägre känslighet.
    Ni som jobbar på Saab eller deras verkstäder kan ju hjälpa till att trycka på för en lösning på problemet. Förbaskat irriterande för att vara i en "premiumbil" .

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Larm och Kupévärmare

    Samma här också. Jag håller fullständigt med wildhasse. Baksätet är definitivt ingen lösning. Ej heller SID-styrning för min del. Käsligheten är uppenbarligen för hög då det är flera som har problem med detta. Antingen ställa ner känsligheten i systemet, eller göra det möjligt att stänga av sesorn lite mer permanent.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08
    Av arsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 00:29
  2. Larm som går igång nattetid (ej kupevärmare) 93 Aero sc
    Av Tozza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 08:12
  3. Larm och kupévärmare i 9000 ingen bra kombination?
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 16:57
  4. kupevärmare vs larm
    Av stefan71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •