Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Vet att vissa har tejpat över rörelse sensorn, vet dock inte om det är så att den slutar att fungera... Men att rekomendera är en sk. Timersats (reläsats SID) då får du ju styrningen där med...
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Timerfunktion via SID har nämnts tidigare. Problemet är att den är värdelös om man har bättre tidsstyrning utifrån och det bara är en nackdel att köra med SID:en.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Timerfunktion via SID har nämnts tidigare. Problemet är att den är värdelös om man har bättre tidsstyrning utifrån och det bara är en nackdel att köra med SID:en.
    Fast värdelös är den ju inte om bilen slutar larma ;0)
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Hade bilen på lite garantiärenden nu i veckan. Passade på och frågade om larmet men de sa bara att de visste om problemet och att man får aktivera larmet på enbart dörrarna för att kringgå det.
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Javisst. J*kla dum grej att behöva göra. Det ska man komma ihåg att göra varje gång man lämnar bilen med isatt motorvärmarkabel. Annars väcker man hela grannskapet på morgonen. Och det kommer ju att inträffa. Idiotiskt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Börja med att uppdatera BCM mjukvaran, då ändras känsligheten på ultraljussensorn. Sen är regeln, desto större/klumpigare kupevärmare mindre risk för att larmet utlöser, ju mindre och slimmad den är, desto större risk (Nya defa kupefläktarna löser garanterat larmet). Det är alltså ljudet som uppstår ifrån fläkten och luftförflyttningen som är orsak till att larmet utlöser, inget fel på bilen eller larmet, bara för högljud fläkt.

  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Bra svar, gazer! Det bästa svaret i frågan på fem år!!!

    Att det är olika programvara borde ju kunna framkommit tidigare, tycker man. Iallafall från SAAB själva. Egentligen samma sak med resten av svaret. Även det borde man kunna fått från SAAB direkt. Att man ändrat programvaran tyder ju på att man faktiskt insett att det är ett problem som det var tidigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Jag har samma problem på min 9-3 kombi-10. Givetvis glömmer jag titt som tätt att bara larma dörrarna och larmet går igång. Därför har jag nu bestämt mig för att tejpa över sensorn men vet ej var den sitter, i panelen ovanför backspegeln det finns ju flera alternativ?
    nån som vet exakt?

    Jag läste nånstans om någon som tagit bort panelen och tejpat från insidan så ingreppet blir osynligt vilket ju låter som en bra idé.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    25

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Har också väckt grannskapet ett par gånger redan när man har glömt att ställa in "endast dörrlarm". Ringde till Saab och dom sa att det finns ny programvara som skulle lösa problemet, dock ville dom ha 1000 spänn för det.

    Tyckte det var svinigt dyrt, så jag plockade helt enkelt bort kabeln till kupesensorn i taket, får leva med att siden meddelar att larmet har funktionsstörningar varje gång jag startar bilen men hellre det än springa omkring och leta efter larmdosan kl 05.00.
    Saab 9-3 SC Vector -06

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Det är dom två små sidoriktade "gallerna" i takkonsolen som är för larmdetektorerna. Jag provade att tejpa för dom och då löste inte larmet. Men det är ju tyvärr en B-lösning...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    ok, tack. Jag ska testa att tejpa över dessa.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    48

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Jag hade en 9-3 SS -03 och där gick larmet om väremaren inte stod längst in i hörnet mot mitt konsolen, samma sak med min 9-3 SC -08. På nya bilen monterade Saab en hängande kupevärmare under hanskfacket och hittils har inte larmet gått.
    Jag är rätt övertygad om att det är rörelsen på fläckten som gör att larmet går. Prova med något som skymmer själva fläkten för sensorn och se om det hjälper.
    9-3X Griffin

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    30

    Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Har samme problem, jeg løste dette ved å gå inn i menyen på sid og sette alarmen til Endast dørrer de gangene jeg bruker kupevarmer.
    2008 9-3 1.8t Biopower

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av BioKen
    Har samme problem, jeg løste dette ved å gå inn i menyen på sid og sette alarmen til Endast dørrer de gangene jeg bruker kupevarmer.
    Man kan göra så men det är ingen varaktig lösning. Man måste komma ihåg det varje gång man ska använda kupevärmaren.
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Pratade nyss med saab och de nämde som förslag på problemet att montera en styrning för sid. Den stänger av larmet när kupefläkten går igång tydligen (har nämnts tidigare tror jag). Men det funkar inte i mitt fall för vi har motorvärmarutag på jobbet som styrs av utetempen. Man ställer in önskad avresetid och sen sköts det automatiskt när det startas.
    Grejerna till sid skulle i alla fall kosta 15-1700:-.

    Sen nämnde de faktiskt att man kör med gettomodellen och helt sonika tejpar för gallren till larmet. Nån som vet hur man får dän kåpan till larmet?
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  16. #36
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Nej, den SID-styrda varianten är ingen lösning alls om man har bättre/annan styrning "utifrån". Samma sak för mig.

    Jag har ett hustyrsystem hemma som bl.a styr MV-uttagen på utsidan. Då går dom på tid i normala fall på vardagar när man börjar jobba en viss tid. Sedan går det att köra manuellt inifrån huset också, t.ex på helger när man inte har fasta tider. Mycket bättre än SID-styrningen! Sedan är ju givetvis SID-styrningen jättebra när man står på ngt ställe där det bara finns fast ström.

    Man behöver inte ha ner några kåpor. När jag provade så tejpade jag bara gallerna på utsidan av takkonsolen med genomskinlig tejp. Det syns inte utifrån, och bara marginellt inifrån.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Ok, låter bra. Är det gallren som är riktade snett mot förare/passagerare som gäller alltså?
    Inte de som är riktade rakt ner mot golvet?
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  18. #38
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Ja, precis så!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #39

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av Chrester
    Ok, låter bra. Är det gallren som är riktade snett mot förare/passagerare som gäller alltså?
    Inte de som är riktade rakt ner mot golvet?
    Är det någon som bidra med en bild på vilka galler det är som gäller när det ska tejpas? Blir galen på detta!
    Saab 9-3 2.0t BioPower sc -08

  20. #40

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Börja med att uppdatera BCM mjukvaran, då ändras känsligheten på ultraljussensorn. Sen är regeln, desto större/klumpigare kupevärmare mindre risk för att larmet utlöser, ju mindre och slimmad den är, desto större risk (Nya defa kupefläktarna löser garanterat larmet). Det är alltså ljudet som uppstår ifrån fläkten och luftförflyttningen som är orsak till att larmet utlöser, inget fel på bilen eller larmet, bara för högljud fläkt.
    Gäller det även min 2.0t biopower -08, uppdatera BCM alltså?
    Saab 9-3 2.0t BioPower sc -08

Liknande ämnen

  1. Larm som går igång nattetid (ej kupevärmare) 93 Aero sc
    Av Tozza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 08:12
  2. Hur får jag igång larmet på en 9-3ss -03?
    Av eric_ab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 23:05
  3. Kupevärmare gör att larmet går!?!?
    Av aero-henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 20:07
  4. Larmet går när kupévärmare startar. OG9-5 -02
    Av roblin76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 16:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •