Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140

    Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Larmet går igång IBLAND när jag använder kupevärmare på min 9-3 SS -03. På SAAB sa dom att det var ett känt "problem" men inget fel. Enligt SAAB är kupésensorn till larmet så pass känslig att den ibland går igång av kupévärmaren.

    Jag vet att kupésensorn reagerar på rörelse i kupén, men den kan väl inte reagera på luft som rör på sig?

    Lösningen var iaf att varje gång kupévärmaren ska användas måste jag gå in i bilens meny och stänga av kupésensorn för larmet!

    Jag tycker det verkar konstigt! Fler än jag som har det så här?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Larmet går igång IBLAND när jag använder kupevärmare på min 9-3 SS -03. På SAAB sa dom att det var ett känt "problem" men inget fel. Enligt SAAB är kupésensorn till larmet så pass känslig att den ibland går igång av kupévärmaren.

    Jag vet att kupésensorn reagerar på rörelse i kupén, men den kan väl inte reagera på luft som rör på sig?

    Lösningen var iaf att varje gång kupévärmaren ska användas måste jag gå in i bilens meny och stänga av kupésensorn för larmet!

    Jag tycker det verkar konstigt! Fler än jag som har det så här?
    Japp, har samma problem och vad jag vet är enda workarounden att göra som verkstaden säger, dvs slå av rörelsesensorn och bara köra med dörr,huv och bagagesensor.
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Jag har inte haft problem med detta, även min en 9-3 SS -03. Det råkar inte vara så att du har en "ostädad" bil, så att det nångång ibland far runt nåt litet papper, löv eller dyl?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    men det är klart den reagerar på luft rörelse.. tänk om nån krossar en ruta, larmet går dels för att rutan går ( iaf vissa larm ) annars går kupesensorn då han känner av ändrat luft flöde..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Jag vet att kupésensorn reagerar på rörelse i kupén, men den kan väl inte reagera på luft som rör på sig?
    Ultrasonic sensorn fungerar som ett ekolod och skickar ut en puls. Svaret ifrån denna puls analyseras sedan och om svaret avviker för mycket mellan två pulser så har något förändrats inne i kupeén. Jag tror att det är värmen i luftrörelsen ifrån fläkten som får sensorn att trigga larmet.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Det måste väl gå att ställa ner känsligheten på den via Tech2 eller så?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det måste väl gå att ställa ner känsligheten på den via Tech2 eller så?
    M.V.H.
    Nej, det går inte.

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Funkar som sagt var i min bil. Kanske beror på hur man monterat in värmaren? Jag har min fastsatt på sidan av mittkonsolen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Min sitter också fastskruvad på mittkonsolen, riktad snett uppåt.

    -Skräpigt i min bil... Näeedu. Jag tror nästan jag dammsuger oftare i bilen än i vardagsrummet

    Undra om det här problemet finns på nyare SS-modeller också..

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det måste väl gå att ställa ner känsligheten på den via Tech2 eller så?
    M.V.H.
    Nej, det går inte.

    MVH Henrik
    Då har väl Saab tänkt ut nån lämplig placering som inte stör kanske.
    Man kan ju höra med de!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Händer aldrig i min och värmaren står på golvet på passagerarsidan. Däremot hostade/fnös jycken rejält och då startade larmet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Tänkte sparka igång den här tråden igen. Är det någon som fått reda på någon lösning?

    Då menar jag inte "lösningen": stänga av rörelsesensorn varje gång man kliver ur bilen, eller placera fläkten i baksätet.

    Verkar vara många som har det här problemet:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... light=larm
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... rmare+larm

    Jag ska prova ställa ner fläkthastigheten och se om det hjälper. Jag tror inte mina grannar är så sugna på att vakna 04:00 fler gånger..

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Antag att du sätter en fläkt i bilen och inte stänger av rörelsesensorn. Hur ska bilen kunna veta att du har en fläkt igång om den bara är inkopplad direkt med 220V i väggen utanför? Den måste ju veta att du har en fläkt som dessutom är igång för att kunna deaktivera rörelsesensorn...

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag har kört kupévärmare på alla mina bilar genom åren både med och utan larm utan att någonsin få ett larm. Och det tycker jag nästan är ett krav att det skall klara av utan att falsklarma. Annars är känsligheten för högt satt på kupésensorn. Alternativt av fel typ.

    Eller låt oss uttrycka det på ett annat sätt. I vårt klimat är värmare en del av vardagen. Det måste fungera smidigt utan kladd och strul. Då är inte manuell avstängning av kupésensorn varenda gång man använder värmare, ett fungerande alternativ. Inkoppling via bilens timerfunktion är inte heller en generallösning. Den är jättesmidig när man står någonstans där man inte har egen kontroll över strömtillförseln, men i hemmet blir det allt vanligare att man har motorvärmarstyrning från bostaden med automatik. Då är bilens interna timer inget alternativ.

    En bra lösning hade ju varit att om man haft en signal in till styrsystemet i bilen att strömmen är påslagen, liknande styrningen ut från timern. Annars måste det ju bli lägre känslighet så att den inte larmar vid fel tillfälle. Det känns som att man inte riktigt tänkt hela vägen här.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Som du säger ett känt fel på saab och enda lösningen vet ni redan att stänga av rörelselarmet, dock är min teori att det är så att det går igång eftersom kupén blir varm. Och det fortfarande är kallt ute, så blir det spänningar i bilen och den rör på sig mycket mycket lite men det och det förändrade lufttrycket i bilen gör att larmet går i gång.

    Det är vad jag tror, om man inte har väldigt skitig bil så det virvla runt skit i den.
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag har aldrig haft något problem med min där jag har bensinvärmare samt vanlig kupéfläkt. Jag antar att den är programmerad att säga till larmet att nu går fläkten och det kommer att bli varmt i bilen. Har ni kupé/motorvärmaren kopplad vi SID?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag tror det var ganska klart att det inte blir problem om man använder timern i SID. Men om man inte har den styrningen, eller har bättre styrning "utifrån" än vad SID kan erbjuda, så sitter man där ändå med problemet. Kör man t.ex med någon form av timerstolpe så är det ju inte intressant att använda SID då man ändå måste ställa in timern i stolpen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag tror det var ganska klart att det inte blir problem om man använder timern i SID. Men om man inte har den styrningen, eller har bättre styrning "utifrån" än vad SID kan erbjuda, så sitter man där ändå med problemet. Kör man t.ex med någon form av timerstolpe så är det ju inte intressant att använda SID då man ändå måste ställa in timern i stolpen.
    Ok, hade inte läst alla tillhörande trådar...

    Då finns det nog inte så mycket att göra eftersom det här är tredje tråden om samma sak och slutsatsen har blivit den samma i alla tre.

    Visst är jag positiv?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Kom det någonsin till någon lösning på detta?

    Nu har jag monterat värmare i min bil och givetvis råkat ut för samma sak. Innan jag fick den monterad så hade jag givetvis glömt bort denna tråden och mina egna inlägg i den tidigare. Inte för att jag vet om det egentligen gjort någon skillnad. Värmare måste man ha på vintern enligt min mening. Synd att dom inte fått till någon bra lösning bara. Dom alternativ som nämnts med SID-styrning eller manuell deaktivering uppfyller inte kraven på att det skall vara enkelt och lättskött.

    Ett minimum borde ju vara att kunna ställa om känsligheten på kupésensorn alternativt kunna styra med en intern signal att kunna välja bort eller dämpa kupésensorn. I vissa fall hade det kanske t.o.m räckt med en tvärtomfunktion. D.v.s att kupésensorn normalt är deaktiverad men att det går att ställa full larmfunktion genom menyn. Det är trots allt oftare JAG nattparkerar hemma med värmare eller på jobbet än ställer bilen på stan där jag vill ha maximalt skydd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Larmet går igång ibland när jag använder kupévärmare!?

    Väcker den här gamla tråden lite

    Har råkat ut för att bilen larmade igår kväll för första gången (9-3 -05 SS Vector).
    Vi har elstolpe på jobbet som går igång efter önskad tid. Den gick igång 22:30 ung. och det var också då larmet gick igång så det borde ju solklart hänga ihop.
    Motorvärmare samt kupevärmare är monterad av saab-verkstad.
    Kupevärmaren sitter på höger sida av mittkonsolen ner mot fötterna samt riktad snett uppåt. Sitter väl så i de flesta bilar där verkstad monterat den.
    Ringde min försäljare om fenomenet och han sa väl ungefär att man kan testa med att koppla ur larmet för rörelsedeckaren och enbart köra med dörrar. Men det är ju ingen permanent lösning.
    Så frågan är om det kan hjälpa att rikta kupevärmaren lite nedåt, eller ställa den på golvet?
    Nån som har några tips?
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

Liknande ämnen

  1. Larm som går igång nattetid (ej kupevärmare) 93 Aero sc
    Av Tozza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 08:12
  2. Hur får jag igång larmet på en 9-3ss -03?
    Av eric_ab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 23:05
  3. Kupevärmare gör att larmet går!?!?
    Av aero-henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 20:07
  4. Larmet går när kupévärmare startar. OG9-5 -02
    Av roblin76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 16:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •