Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lås ur funktion NG9-3 SS

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    600

    Lås ur funktion NG9-3 SS

    Hejsan fick larm i SIDen att "lås ur funktion" på passagerar dörren, det går inte låsa upp passagerardörren nu.

    Kan det vara mjukvaru fel? Kan tillägga att den är en 9-3ss 03:a


    Tacksam för svar
    9-3SS Vector 2,2TiD

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Hejsan!

    I regel är det mjukvarufel. Ibland kan man nödlösa det genom att ta av batterikabeln och låta den vara av ett tag och sen låsa och låsa upp bilen. Det kan göra att den funkar ett tag igen.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Mitt lås höger bak slutade också funka, men jag får inte upp något felmeddelande. Låsknappen rör sig inte när man låser eller låser upp och dörren går ej att öppna varken inifrån eller utifrån.
    Vad tror ni det är för fel?

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Mitt lås höger bak slutade också funka, men jag får inte upp något felmeddelande. Låsknappen rör sig inte när man låser eller låser upp och dörren går ej att öppna varken inifrån eller utifrån.
    Vad tror ni det är för fel?

    Mvh Stoffe
    Nu är jag inte så haj på 9-3SS, men på min 9000 så gick inte vänster bak dörr att öppna. Jo, om man ville dvs. för hand dra upp låsknappen.. Visade sig vara motorn som brakat samman... Fukt hade tagit sönder motorn.. Kikat på det
    SAAB 9-3 Aero -01

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Nu är jag inte så haj på 9-3SS, men på min 9000 så gick inte vänster bak dörr att öppna. Jo, om man ville dvs. för hand dra upp låsknappen.. Visade sig vara motorn som brakat samman... Fukt hade tagit sönder motorn.. Kikat på det
    I mitt fall kan man dra upp låsspaken för hand, men det går ändå inte att öppna.
    Enligt min erfarenhet av bilar så är det något i själva dörrlåset som slutat fungera, men det blir både tråkigt och dyrt så jag hoppas liksom att jag har fel...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Nu är jag inte så haj på 9-3SS, men på min 9000 så gick inte vänster bak dörr att öppna. Jo, om man ville dvs. för hand dra upp låsknappen.. Visade sig vara motorn som brakat samman... Fukt hade tagit sönder motorn.. Kikat på det
    I mitt fall kan man dra upp låsspaken för hand, men det går ändå inte att öppna.
    Enligt min erfarenhet av bilar så är det något i själva dörrlåset som slutat fungera, men det blir både tråkigt och dyrt så jag hoppas liksom att jag har fel...
    Barnlåset kanske är på? Då kan man inte öppna in ifrån fast man har dragit upp låsknappen.. Testa utifrån.. Annars hör med någon bilplåtslagare ifall dom kan hjälpa?
    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Nu är jag inte så haj på 9-3SS, men på min 9000 så gick inte vänster bak dörr att öppna. Jo, om man ville dvs. för hand dra upp låsknappen.. Visade sig vara motorn som brakat samman... Fukt hade tagit sönder motorn.. Kikat på det
    I mitt fall kan man dra upp låsspaken för hand, men det går ändå inte att öppna.
    Enligt min erfarenhet av bilar så är det något i själva dörrlåset som slutat fungera, men det blir både tråkigt och dyrt så jag hoppas liksom att jag har fel...
    Hej! Det kallas för TSL-låsning. När du låser så kopplas den manuella knappen bort (stöldsäkerhet). Jag skulle gissa på trasigt lås eller trasig dörrmodul eftersom de andra dörrarna låser upp korrekt.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582

    Re: 9-3ss Lås ur funktion?

    Citat Ursprungligen postat av AkePake
    Hejsan fick larm i SIDen att "lås ur funktion" på passagerar dörren, det går inte låsa upp passagerardörren nu.
    Jag har oxå en 03:a. Fick liknande problem i somras. Men då även nåt om immobilizer ur funktion. Men passagerardörren fram var helt "död". Åkte till Saab som felsökte. Meken fick ingen kontakt med dörren via Tech2. Han kapade strömmen via batteriet en stund och sen fick han "kontakt" med dörren. Men det fortsatte strula då han skulle felsöka med Tech2 så han fick göra om proceduren ett par gånger. Till slut installerade han en helt ny och uppdaterad mjukvara. Sedan dess har det inte varit några problem.

    Har för mig att någon annan här på forumet har haft samma problem och då bara brutit strömmen på batteriet, väntat 15 min och sen har det funkat igen, utan problem.

    Men meken sa att om dörrmodulen är skadad och det inte går att få kontakt med den, så måste man självklart byta ut den. Problemet e bara att det måste göras utan att man kan öppna dörren eftersom den e "död" och låst. Det är väl inte helt enkelt att ta loss dörrpaneler och moduler när det inte går att öppna dörren. Det kunde bli en kostsam historia, sa han...

    Hoppas det löser sig på enklaste och billigaste sätt!

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234

    Re: 9-3ss Lås ur funktion?

    Citat Ursprungligen postat av AkePake
    Hejsan fick larm i SIDen att "lås ur funktion" på passagerar dörren, det går inte låsa upp passagerardörren nu.

    Kan det vara mjukvaru fel? Kan tillägga att den är en 9-3ss 03:a


    Tacksam för svar

    Hade samma problem på min 9-3 SS -04a fast höger bakdörr som inte gick att låsa/låsa upp. Fick bytt dörrlåset samt uppdaterad mjukvara gratis på garantin
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    600
    Ska hämta bilen imorgon. Så ska vi se vad felet va.
    9-3SS Vector 2,2TiD

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Jag hade tur. Var dålig kontakt i B-stolpen ut till dörren. Kopplade ur kontaktstycket via den öppna framdörren. Sen tillbaka i igen och prova. Nu funkar låset perfekt igen.
    Men den där TSL kan dom ju slänga åt helvete. Stoppar fan inga tjuvar med sånt. Krånglar bara till det för oss bilägare.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    600
    Dåså! Det var en kabel som hade kortslutet hela dörren och modulen till dörren. Dyr historia men det gick på garantin!
    9-3SS Vector 2,2TiD

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582
    Citat Ursprungligen postat av AkePake
    Dåså! Det var en kabel som hade kortslutet hela dörren och modulen till dörren. Dyr historia men det gick på garantin!


    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ABS ur funktion m.m. i SID NG9-3
    Av foo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-04-04, 12:10
  2. SPA ur funktion NG9-3
    Av JNL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-11-22, 12:48
  3. [LÖST] ABS + ESP ur funktion OG9-5
    Av jaxxs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-05-05, 08:22
  4. SPA ur funktion OG9-5 SC
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-01, 21:41
  5. [LÖST] ACC ur funktion OG9-5
    Av Herr Thomas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •