Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Turbo val för runt 270Hk

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Och ang det jag skrev om att det är drivhjulshästar jag pratar om var kanske lite felaktigt för det är väl kanske som ni säger inte det vanligaste. Men enligt min mening är det dem siffrorna som är mest intressant då man slipper alla disskutioner om effektförluster hit å dit och bara svart på vitt.
    /Mikael #3277

  2. #62
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Ok, då är jag med. Vi säger då att du ligger i 100km/h och drar på upp till 140km/h, datorn räknar då ut ett medel utifrån G kraften den känner av under intervallet. Sedan vid 140km/h har du ett visst luftmotstånd och en friktion som kräver 35hk av motorn. Då har jag några frågor:
    1. Har datorn inte viss felmarginal?
    2. Ökar inte luftmotståndet mellan 100-140km/h och borde man inte isåfall räkna med ett medel därimellan?
    3. Hur vet du att det krävs ett visst antal hk vid 140km/h? Man skulle ju isåfall behöva veta exakta luftmotståndet och friktionen vid det tillfället? Du kanske kör i medvind tex?
    1. Mindre än 1%. Däremot finns ju andra felkällor som med allt annat, och dessa har jag redogjort för de viktigaste redan.

    2. Jo det ökar till det dubbla från 100 till 140 km/h. Men det handlar inte om några medelvärden. G-mätaren ger värden typ 100 ggr/s, och ger således en dynamisk effektkurva för registret. Så värt att påpeka där, är ju att 175 accelererande hästar i 140 km/h betyder lite fler hk där i motorn, än 175 vid 100 km/h.

    3. Ingen märkbar vind vid tillfället, men självklart kan det påverka märkbart om det tog i ordentligt i vindarna. Hur många hk som krävs för en viss hastighet gör man antingen en kvalificerad gissning (som i detta fall) eller så går det faktiskt att mäta upp med utrustningen om man orkar, genom att frihjula förbi den sökta hastigheten och se hur många negativa hästar man har då. Dvs bromskraften av luft och övrig friktion.


    Så för att återgå till vad allt handlade om, nämligen hur mkt en vanlig T3 kan räcka till för i en 9000. Då gav min 240 hk vid gynnsam utetemp påstår jag. Lägger man på lite mer soppa så blir hästarna stabilare vid varmare temp. Bilen trådskrivaren äger har DI-tändning. Med möjlighet att lägga upp en bättre tändkurva än min gamla fördelardosa, så ökar man verkningsgraden speciellt på höga varv och borde kunna plocka minst 10 hk till på samma mängd pumpad luft. Sedan hävdade jag att en bättre IC som både ger lägre temp och lägre pumpförluster ökar turbons kapacitet med minst 10 hk. Då är vi redan uppe i 260 hk. Och då tror jag inte ens att jag nått taket för turbon i min motor pga spridarna, utan påstår att det troligen går att klämma ytterligare ett par tiotal hk.

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T

    1. Mindre än 1%. Däremot finns ju andra felkällor som med allt annat, och dessa har jag redogjort för de viktigaste redan.

    2. Jo det ökar till det dubbla från 100 till 140 km/h. Men det handlar inte om några medelvärden. G-mätaren ger värden typ 100 ggr/s, och ger således en dynamisk effektkurva för registret. Så värt att påpeka där, är ju att 175 accelererande hästar i 140 km/h betyder lite fler hk där i motorn, än 175 vid 100 km/h.

    3. Ingen märkbar vind vid tillfället, men självklart kan det påverka märkbart om det tog i ordentligt i vindarna. Hur många hk som krävs för en viss hastighet gör man antingen en kvalificerad gissning (som i detta fall) eller så går det faktiskt att mäta upp med utrustningen om man orkar, genom att frihjula förbi den sökta hastigheten och se hur många negativa hästar man har då. Dvs bromskraften av luft och övrig friktion.


    Så för att återgå till vad allt handlade om, nämligen hur mkt en vanlig T3 kan räcka till för i en 9000. Då gav min 240 hk vid gynnsam utetemp påstår jag. Lägger man på lite mer soppa så blir hästarna stabilare vid varmare temp. Bilen trådskrivaren äger har DI-tändning. Med möjlighet att lägga upp en bättre tändkurva än min gamla fördelardosa, så ökar man verkningsgraden speciellt på höga varv och borde kunna plocka minst 10 hk till på samma mängd pumpad luft. Sedan hävdade jag att en bättre IC som både ger lägre temp och lägre pumpförluster ökar turbons kapacitet med minst 10 hk. Då är vi redan uppe i 260 hk. Och då tror jag inte ens att jag nått taket för turbon i min motor pga spridarna, utan påstår att det troligen går att klämma ytterligare ett par tiotal hk.

    Om nu luftmotståndet som du säger ökar med det dubbla från 100-140km/h kan du väl inte lägga till 35hk som krävs vid 140km/h på medelvärdet du fick fram av datorn för hela intervallet..? Vindstyrka och riktning är ju bara en del av vad som bestämmer totala luftmotståndet. Bilens aerodynamik m.m. spelar ju också in. Vart har du fått just 35hk ifrån..? Eller rättare sagt vad får dig att gissa dig fram till en sådan siffra? 260hk med dem spec. låter aningen orimligt för mig, men men, vad vet jag...
    /Mikael #3277

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    En liten fråga till dig Grandmaster-T bara, vad skulle du tippa att jag har för hk i min 9000 med följande specifikationer:
    -Grundmotor: 2.0T -86 original 175hk (5610mil)
    -2.3 långmotor topp+insug
    -Kammar från 2.0T -88 utan kat.
    -TD04HL-16T med 7:ans avgashus
    -3" avgas hela vägen(ingen kat!)
    -svarta spridare från 2.3T + anpassat chip
    -extrainsprutning som klarar leverera bensin för 90hk
    -vatteninsprutning
    -DI+APC styrsystem från 2.0T -88 (max justerad APC)
    -dubbla 9000 IC med vattenbesprutning

    Intressant att höra just DIN åsikt om det...
    /Mikael #3277

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Första inlägget: Vi talar om maxeffekt, därför är det i detta fall inte intressant att redogöra för luftmotståndet i den lägre delen av intervallet ifall acc.effekten låg tämligen konstant.

    Vidare tänker jag inte sitta här och tjafsa om vilken effekt en bil behöver för att göra 140, men det är en kvalificerad gissning som byggt på jämförelser. Resultatet av detta var det som gjorde att jag redovisade den som 30-40 hk i ett tidigare inlägg. Jag valde sedan mittemellan för att räkna vidare, dvs 35 hk.


    Andra inlägget:

    Beror på när APC:n bottnar laddtrycket på höga varv hur många hk du har i din bil, samt vilken inverkan vatteninsprutningen får på sluteffekten. Den har kapacitet att utnyttja turbon till max. Så uppåt 330 hk är inte omöjligt, men frågan är om den laddar tillräckligt för det?!?

    Personligen skulle jag riva bort vatteninsprutningen (eller möjligen köra den ibland för dess renande effekt). Vattensprut på IC:n däremot är ju bra. Skulle nog också ta bort extra soppasprutet också, sätta dit en 3,8 bar BTR istället och chippa därefter. Om det är 391 cc spridarna så borde detta räcka till runt 330 hk.

    Så, hur många kusar har du då?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Visst, är den helt konstant så... Tycker bara allt detta bygger på allt för många "kvalificerade gissningar"... Men men, hade vart intressant att se bänk-papper från samma bil...
    Ang. min bil så är den inte färdig men när den är det så ska vi se hur nära du hamnade med din gissning. Var bara intressant att höra hur mkt du skulle dra till med... Annorlunda åsikter om extrasprutet och vatteninsprutningen...
    /Mikael #3277

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737

    9000 Aero 91

    Tja lånar tråden lite. Hur mycket Hk kan jag få ut av det här ??
    Orginal 2.3 turbo motor 200hk
    3 tums downpipe + eget byggt avgassystem
    3 bars BTR
    Något större spridare 400-450ml (har inga än)
    Luftfilter JR
    Chip anpassat
    Koppling orginal
    TCS

    Är inte rädd om turbon men den får gärna hålla ett tag ska ändå bytas.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  8. #68
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    I nuläget skulle jag tippa på att du har ungefär 0 hk... Med tanke på att du inte har några spridare...
    Var inte sånt här tråden var menad för men... 250+
    /Mikael #3277

Liknande ämnen

  1. 270hk vs 300hk
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2015-07-10, 01:42
  2. Turbo för runt 800hk?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 13:24
  3. tipps på turbo? runt 10k och 500hk
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 22:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •