Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 12- eller 10-tums basar i en Saab 9000 CSE

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    12- eller 10-tums basar i en Saab 9000 CSE

    Har varit inne på BRL och kollat på ljud, då hade dom ett erbjudande på två tolvtumsbasar i öppen låda, och slutsteg. Rockford fosgate, för 4995:- men är väldigt tveksam till 12tumare.. han sa att det inte skulle vara några problem med det steget och att den va öppen. Men ändå, kan det inte bli för mycket? Blir inte två tior bättre?? blev 1000:- dyrare med 10or istället för 12or.. Men det är det kanske värt?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Öppen låda? Skulle vilja säga portad låda. Vad kan det blir för mycket av, bas? Det är helt upp till dig hur mycket tryck du vill ha. Jag skulle inte betalat 1000:- till för att få 10”are istället för 12”are

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Tycker det låter konstigt att dom skall 1000:- mera för en låda med 10or.
    Har själv dubbla 12or i skuffen på min CSE och skulle inte gå ner till 10'or nu när man vant sig med den riktigt djupa basen.
    Du kommer säkert ändå kompensera den tunga basen med ett par bättre 6x9'or på sidorna.
    Hellre för mycket bas (och vrida ner) är piskande basar som inte ger samma fyllighet.

    Edit: Kolla och hör efter med dem om lådorna är av MDF eller vanlig Spånskiva, det gör en hel del i skillnad på ljudet också.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Som colan sa, det är bättre att satsa på tolvorna, skulle du mot förmodan vilja ha en snärtigare bas också så köper du några schyssta 6x9or, eller helt enkelt en liten 10a plus ett litet steg
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Varför vill man ha 6x9or? Tycker man att man inte får den snärt i basen som man vill då bygger om man lådan så den blir mindre på så vis för rappare bas. Kanske lite svårt med köpt låda men men.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    6x9'orna är ju till för att få till Mid-basen.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Det första man kan fråg sig är ju vilken typ av musik man lyssnar på mest.
    jag gillar å lyssna på rock, då skulle jag föredra 10orna, för det blir snärtigare bas, dubbeltrampen måste ju funka

    visst, det går att få en snärtig bas med en 12 oxå, men då krävs det mer effekt, skulle inte skada med en konding oxå.

    en 12 är ju mer för den djupa basen, sen beror det ju helt på olika basar oxå. en kompis hade en eclipse 8, det spelade helt sjukt bra! snärtig men ändå djupt!

    det jag bygger nu så blir det en 12 och en 8, sen framsystem 4" + diskant.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av colan
    6x9'orna är ju till för att få till Mid-basen.
    Nja, det har man ju framsystemet till

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    Det första man kan fråg sig är ju vilken typ av musik man lyssnar på mest.
    jag gillar å lyssna på rock, då skulle jag föredra 10orna, för det blir snärtigare bas, dubbeltrampen måste ju funka

    visst, det går att få en snärtig bas med en 12 oxå, men då krävs det mer effekt, skulle inte skada med en konding oxå.

    en 12 är ju mer för den djupa basen, sen beror det ju helt på olika basar oxå. en kompis hade en eclipse 8, det spelade helt sjukt bra! snärtig men ändå djupt!

    det jag bygger nu så blir det en 12 och en 8, sen framsystem 4" + diskant.
    Kan bara hålla med, allting beror på vad du lyssnar på för musik. Jag, precis som Eyball, gillar rock / hårdrock och vill ha en snärtig bas. Har ett Rockford Punch 40i som driver en JBL GT10 i enb portad låda. Låter sjukt bra för en kostnad av 2000.-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    33
    Mitt tips är om du är lite tveksam att gå in på http://www.emmanet.se/EMMA/
    Det är en organisation som ordnar tävlingar i bilstereo. Kolla om de har något på gång nära dig och åk dit och lyssna samt prata mmed de som har byggt ljud i SAAB.
    Tävlingsbilarna är visserligen ofta extrema, men de som bygger vet vad som krävs för ett acceptabelt bra ljud, sen är det bara plånboken som begränsar
    _
    //Stefan
    9-3 -99 / T200

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Jag valde att köpa två tior och betala extra.. köpte steg, låda och en kondensator och blev ca 2000:- dyrare men fick ändå typ lika mycket i rabatt... är jävligt nöjd i alla fall. men tack för all hjälp
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Var köpa 3 tums sportavgas till saab 9000
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 14:05
  2. Ännu en 18 eller 19 tums tråd OG9-5
    Av 9000CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 15:13
  3. Basar i en 9000 cse
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •