Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Rassel i motornproblem :s . Kamkedja, oljepump? LÖST!

  1. #1
    Guest

    Rassel i motornproblem :s . Kamkedja, oljepump? LÖST!

    Har som sagt problem.
    Det rasslar i högra delen av motorn. Det låter som ett lagerljud. Metall mot metall.
    Kamkedja med tillbehör är bytt vid ca 19 000 mil, bilen har nu gått 26 000.
    Mätte kedjesträckaren och den visade 16mm, max är ca 21 mm. Kedjan och kugghjulen till kamarna ser som nya ut. Kunde rucka kedjan ca 5 mm upp och ned mellan kammarna.
    Lossade multiremmen idag och startade motorn men oljudet kvarstod.
    Kan det vara oljepumpen? Hur kolla om den är dålig?
    Hur byta/renovera?
    Kul problem på min födelsedag :s .

    Tacksam för svar och tips.

    Mvh Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Har tyvärr inget att svara på dina frågor, men eftersom otursgubben varit framme tänkte jag bara säga...
    Grattis på födelsedagen .
    (kanske uppmuntrar dig lite )

  3. #3
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Har tyvärr inget att svara på dina frågor, men eftersom otursgubben varit framme tänkte jag bara säga...
    Grattis på födelsedagen .
    (kanske uppmuntrar dig lite )
    Tackar .
    Inget svar på mina frågor men väl en uppmuntran .

    Hoppas någon har lite tips ochså.

    Mvh Magnus

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Spela in ljudet!

    Är det rassel-ljud eller bara metalliskt ljud?
    Kolla bla att inte fästet till katen upp till motorn gått av som sitter fästat på avgassystemet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Balanceaxelkedjan som sagt.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 093
    Medlem#
    5389
    Rasslar det mer på undersidan av motorn? Ner på knä och lyssna!

  7. #7
    Guest
    Lånar en verkstad imorgon. Ska nog ta och kolla kamkedjesträckaren igen då det verkar underligt om det skulle vara dags för byte redan. Har kontakt med tidigare ägaren "mek på saab" och han säger att han bytte den vid ca 19000mil. Bilen har nu gått 26000.
    Oljepumpen är aldrig bytt på bilen vad han vet.

    Vad jag undrar är om det finns något sätt att kolla om oljepumpen är kass? Då menar jag utan att plocka loss den först.
    Balanskedjan ska kollas ev tas bort.
    Vill inte ens tänka på kamkedjebyte då jag måste låta en verkstad göra jobbet =DYYYYYYYYYRT.
    Inte billigt eller ens kul att äga en äldre saab i det här landet.

    Mvh Magnus

  8. #8
    Guest
    Någon som har en eller ett par bilder på hur det ser ut där oljepumpen sitter?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Balansaxelkedja som gjort sitt låter det som. Går det tillräckligt illa, så tar oljepumpen skada också, och i värsta fall så är bröstkåpan trasig av att kedjan slitit hål eller slagit sönder den.

  10. #10
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Balansaxelkedja som gjort sitt låter det som. Går det tillräckligt illa, så tar oljepumpen skada också, och i värsta fall så är bröstkåpan trasig av att kedjan slitit hål eller slagit sönder den.
    Får ta det i tur och ordning i morgon.
    #1. Kolla alt klippa balansaxelkedjan först.
    #2. Om ej detta hjälper så får sig oljepumpen en omgång.
    #3. Om ej det hjälper så blir det 1 st dynamitgubbe och en jävligt snabbt springande magnus
    Sen skyller jag på dom där jäkla talibanerna

    Mvh

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 093
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    #3. Om ej det hjälper så blir det 1 st dynamitgubbe och en jävligt snabbt springande magnus
    Sen skyller jag på dom där jäkla talibanerna

    Mvh
    Nej nej, då köper jag skrotet av dig Ett annat tips för att kunna härleda vartifrån oljudet kommer ifrån är ju att lyssna med t.ex en mejsel eller liknande och sätta mot den del av motorn som man tror att oljudet kommer ifrån.

  12. #12
    Guest
    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "TurboBear^":ambxo6bb
    #3. Om ej det hjälper så blir det 1 st dynamitgubbe och en jävligt snabbt springande magnus
    Sen skyller jag på dom där jäkla talibanerna

    Mvh
    Nej nej, då köper jag skrotet av dig Ett annat tips för att kunna härleda vartifrån oljudet kommer ifrån är ju att lyssna med t.ex en mejsel eller liknande och sätta mot den del av motorn som man tror att oljudet kommer ifrån.[/quote:ambxo6bb]

    Hehehehe blev tyvärr ingen sprängning idag. Kom inte in i verkstaden så jag ska ta tag i det på måndag istället. Det jäkliga är att när det tar tid innan man kan fixa eller försöka fixa felet så börjar hjärnan spöka. Jag ser alla möjliga skräckscenarier nu. Skuren motor m.m m.m m.m .
    Dags att spärra in mig på psyket snart.
    Ska i alla fall ta tag i det på måndag och ta bort oljetråget till att börja med så får vi se vad som dyker upp.

    Mvh Magnus

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Byta Kam kedja kostar väl inte mye,, runt 2-2500:- rör det sig väl om skulle ja tro..

    Inte jobbigt eller dyrt.

    Tar väl 30min o göra jobbet..





    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Byta Kam kedja kostar väl inte mye,, runt 2-2500:- rör det sig väl om skulle ja tro..

    Inte jobbigt eller dyrt.

    Tar väl 30min o göra jobbet..





    Mvh
    30min, då ska man ha en sjujävla fart i skruvandet
    Jag bytte min och tog bort balansaxelkedjan + städning av garage på ungefär 5timmar, och då har jag gjort det förr å. Och 2-2500 låter väldigt billigt, så länge man inte gör det själv då, kostade 1900kr för mig.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Kan ju även vara spännrulle eller löphjul till drivremmen. De för ett sjuhelsikes oväsen när lagren tar slut..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    [quote=Mokko J]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":1u71u5gn
    Byta Kam kedja kostar väl inte mye,, runt 2-2500:- rör det sig väl om skulle ja tro..

    Inte jobbigt eller dyrt.

    Tar väl 30min o göra jobbet..





    Mvh
    30min, då ska man ha en sjujävla fart i skruvandet
    Jag bytte min och tog bort balansaxelkedjan + städning av garage på ungefär 5timmar, och då har jag gjort det förr å. Och 2-2500 låter väldigt billigt, så länge man inte gör det själv då, kostade 1900kr för mig.[/quote:1u71u5gn]

    Det jag tänkte på var bara att byta kamkedjan..

    Balancekedjan snor många extra timmar..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Kan ju även vara spännrulle eller löphjul till drivremmen. De för ett sjuhelsikes oväsen när lagren tar slut..
    Han har testat att koppla bort remmen..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Kan ju även vara spännrulle eller löphjul till drivremmen. De för ett sjuhelsikes oväsen när lagren tar slut..
    Han har testat att koppla bort remmen..

    Mvh
    Missade den textraden, bokar tid för synkontroll...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    824
    [quote=Robert@][quote="Mokko J":3os2p3yx]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":3os2p3yx
    Byta Kam kedja kostar väl inte mye,, runt 2-2500:- rör det sig väl om skulle ja tro..

    Inte jobbigt eller dyrt.

    Tar väl 30min o göra jobbet..





    Mvh
    30min, då ska man ha en sjujävla fart i skruvandet
    Jag bytte min och tog bort balansaxelkedjan + städning av garage på ungefär 5timmar, och då har jag gjort det förr å. Och 2-2500 låter väldigt billigt, så länge man inte gör det själv då, kostade 1900kr för mig.[/quote:3os2p3yx]

    Det jag tänkte på var bara att byta kamkedjan..

    Balancekedjan snor många extra timmar..

    Mvh[/quote:3os2p3yx]

    Ja bara byta kedjan och inget annat ja men det är ju att rekommendera att byta dreven i samma veva.

    13000 har jag för mig att saab ville ha för att fixa min, 5000 var billigaste jag hittade men då bara med öppen kedja. Nu har jag löst det på annat vis och hängt i en stängd och även bytt drev. Dags för uppstart om några timmar btw

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #20
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Byta Kam kedja kostar väl inte mye,, runt 2-2500:- rör det sig väl om skulle ja tro..

    Inte jobbigt eller dyrt.

    Tar väl 30min o göra jobbet..





    Mvh
    Ok jag skickar en flygbiljett direkt .

    Tog som sagt bort poly-v remmen och det är inte ett av dom hjulen.
    Gav mig på att plocka ned oljetråget idag men fick ge upp då jag ej kom åt ett par av dom förbannade torxen. Lite pga brist på rätt verktyg ochså.
    Nu är jag så less på fanskapet att jag ska försöka ordna transport av bilfan till en oberoende saabverkstad. Dom får pula med den meadns jag tar semester i sverige.

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Måste man ta bort toppen för byte kamkedja?
    Av DIzK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 23:54
  2. Rivit 2,3 (löst) nu fråga om oljepump!! hjälp
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •