Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Integrerad telefon i Infotainment (ss/sc)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Integrerad telefon i Infotainment (ss/sc)

    Halloj

    Har kört min "nya" bil i tre dagar och funderar på det här med den integrerade telefonen. Alla menyalternativ kring telefonen är utgråade vilket får mig att tro att jag saknar något.

    Vad är det för box man skall ha i bagegeutrymmet för att det skall funka? Är det lådan med DVD-skivan i eller är det en annan?

    Kan det vara så att allt hoppar igång om man sätter i ett SIM-kort eller måste man köpa till hårdvara och gifta in med Tech2 först?
    9-3 SC AERO #4612

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Om du inte har integrerade telefon kostar det ca 11 000 kr att eftermontera. Behöver bla hårdvara i bagaget. Det har inte med DVD-läsaren att göra.
    Men om du köpt bilen för bara tre dagar sedan kanske du kommer ihåg vad du gjorde för tillval. Den integrerade telefonen ingår inte i något paket så har du inte uttryckligen beställt det så har du inte fått det.
    Annars kan du ju kolla med handlarn.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Just det...vad var det jag valde... Näe jag tog en färdig bil hos handlaren som hade gått några mil.

    Men låt oss säga att det inte är telefon installerad. Vad behövs då?
    Är det ytterligare en box eller är det också en massa kabeldragning?
    9-3 SC AERO #4612

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Just det...vad var det jag valde... Näe jag tog en färdig bil hos handlaren som hade gått några mil.

    Men låt oss säga att det inte är telefon installerad. Vad behövs då?
    Är det ytterligare en box eller är det också en massa kabeldragning?
    Kabeldragning (data-bus) bör finnas mellan ICM enheten och bagaget. Det fanns dock inte på alla bilar av tidig årsmodell. Har du navi finns det garanterat. Det du behöver i hårdvaruväg är bl a en box som sitter monterad under hatthyllan (är i vart fall så på cab). Vet inte riktigt vad du behöver mer men som jag skrev ovan har det förekommit prisuppgifter här på forumet om ca 11 000 kr för material och verkstadsmontering om man vill eftermontera tel1.
    Jag tycker det är svårt att motivera den kostnaden om man inte kan installera själv eller få tag på delar med rabatt eler beg.
    Om din bil har hf-förberedd (finns i pilotpaketet) så kostar hf-instlaltionen "bara" ett par-tre tusen för att integrera din egen telefon. Prisvärt alternativ.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Planen/förhoppningen var att det bara skulle in en box med SIM-läsare och en ingiftning. Sen tänkte jag ligga på bevakning på lite bilskrotar där jag har kontakter för att få tag på boxen billigt.

    Fast om det är apmycket strul så kan man ju lika gärna hålla telefonen i handen


    Problemet med HF-sats till bilen är ju att man byter telefon oftare än bil. HAde en gammal värdelös HF i min förra bil till en gammal Motorola-telefon.


    I 07:orna är väl bilens HF ett "blue tooth headset" som kan knytas till min vanliga lur. Något sådant vore ju bra om det gick att koppla in som HF i bilen.


    Min är ju dock en 06:a
    9-3 SC AERO #4612

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Man hade missat att montera min telefon, så jag fick köra några veckor innan det blev gjort.
    Då tyckte jag att systemet verkade "fattigt". Man får trots allt ganska många fler funktioner när telefonen sitter i.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Det är ju precis det jag känner.

    Berätta om vilka koola features man får !
    9-3 SC AERO #4612

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Det är ju precis det jag känner.

    Berätta om vilka koola features man får !
    Det bästa är nog adressboken där man kan lägga in fullständig data till varje kontakt, t.ex. mail,navigeringsbara adresser till hem/jobb, m.fl. Blåtanden är inte dum när man ska föra över kontakter mellan telefoner och till sin laptop.

    Kika i den separata infotainmentmanualen så får du se vilka andra gosaker man kan göra.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Eller så köper man en Bluetooth HF-sats där man kan styra telefonen från själva hf-panelen. Går att använda till flertalet telefoner samt att man bara behöver hålla på med 1 sim-kort.

    Personligen tycker jag den inbyggda telen i SS/SC -03-06 är rätt så förlegad vad gäller tekniken. BT är inte helt hundra (kan inte använda mitt SE BT Headset som är relativt nytt (stödjer bt2.0)) samt att Wap-läsaren är seg som ett tröskverk sam att den ej kan visa de flesta www sidor...

    PS. tar ca 10 min att montera en extern hf-sats om man köper en SE eller Nokia sats samt att bilen är hf-förberedd. Saab har färdiga kablage för dessa märken.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag får ta fram manualen och kika lite.


    Om telefonmodulen finns men inget sim-kort sitter i. Funkar menyvalen då?
    9-3 SC AERO #4612

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Jag får ta fram manualen och kika lite.


    Om telefonmodulen finns men inget sim-kort sitter i. Funkar menyvalen då?
    Jappz, men vissa alternativ blir "skuggade".
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Hos mig är det mesta skuggat. Torde betyda att jag saknar telefonmodulen.


    Finns det några HF-satser som bygger på blåtand annars? Dvs att man kommer in med sin vanliga lur i fickan och man kan prata genom micken i taket och lyssna genom stereon.
    9-3 SC AERO #4612

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Hos mig är det mesta skuggat. Torde betyda att jag saknar telefonmodulen.


    Finns det några HF-satser som bygger på blåtand annars? Dvs att man kommer in med sin vanliga lur i fickan och man kan prata genom micken i taket och lyssna genom stereon.
    Det var det jag skrev i inlägget några snäpp ovan
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Ah sorry Johnken. Missade det.

    Så det finns sådana HF-satser som är BT-baserade?


    Funkar telefonknappen-på ratten för att svara då också?
    9-3 SC AERO #4612

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Eller så köper man en Bluetooth HF-sats där man kan styra telefonen från själva hf-panelen. Går att använda till flertalet telefoner samt att man bara behöver hålla på med 1 sim-kort.

    Personligen tycker jag den inbyggda telen i SS/SC -03-06 är rätt så förlegad vad gäller tekniken. BT är inte helt hundra (kan inte använda mitt SE BT Headset som är relativt nytt (stödjer bt2.0)) samt att Wap-läsaren är seg som ett tröskverk sam att den ej kan visa de flesta www sidor...

    PS. tar ca 10 min att montera en extern hf-sats om man köper en SE eller Nokia sats samt att bilen är hf-förberedd. Saab har färdiga kablage för dessa märken.
    Johnken du bor inte nära gbg va och känner att du hade kunnat hjälpa till med en sån sak
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Mange_9-3vector
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Eller så köper man en Bluetooth HF-sats där man kan styra telefonen från själva hf-panelen. Går att använda till flertalet telefoner samt att man bara behöver hålla på med 1 sim-kort.

    Personligen tycker jag den inbyggda telen i SS/SC -03-06 är rätt så förlegad vad gäller tekniken. BT är inte helt hundra (kan inte använda mitt SE BT Headset som är relativt nytt (stödjer bt2.0)) samt att Wap-läsaren är seg som ett tröskverk sam att den ej kan visa de flesta www sidor...

    PS. tar ca 10 min att montera en extern hf-sats om man köper en SE eller Nokia sats samt att bilen är hf-förberedd. Saab har färdiga kablage för dessa märken.
    Johnken du bor inte nära gbg va och känner att du hade kunnat hjälpa till med en sån sak
    Tyvär inte, är sthlmare, men det finns några trådar där jag tillsammans med några andra beskriver hur man gör. Tror det är 93t som har lagt upp bilder på hur han installerade sin SE HCB-300.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Ah sorry Johnken. Missade det.

    Så det finns sådana HF-satser som är BT-baserade?


    Funkar telefonknappen-på ratten för att svara då också?
    Tyvär inte...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av henrik-a
    Ah sorry Johnken. Missade det.

    Så det finns sådana HF-satser som är BT-baserade?


    Funkar telefonknappen-på ratten för att svara då också?
    Här finns en BT-bilmonteringssats från Nokia. Det finns andra tillverkare också. Den ska fungera med alla mobiler som har bluetooth, oavsett märke ifall jag har förstått det rätt.

    http://www.nokia.se/phones/enhancements/ck7w/

    Du har en liten separat fjärrkontroll som du monterar inuti bilen som du svarar med, styr volymen osv.

    Det räcker att du har med dig telefonen i bilen för att det ska fungera. Den kan alltså ligga kvar i jackfickan.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Är det typiskt en sånhär produkt vi pratar om :


    http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=63212


    Man verkar få offra funktionen att svara med knapparna på ratten etc - men det kanske är en bra billig lösning.
    9-3 SC AERO #4612

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Ser ut att vara samma sak ja.

Liknande ämnen

  1. Integrerad Telefon
    Av 9-3cab i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-07-08, 21:56
  2. integrerad telefon
    Av halmstadsaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •