Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp med val av bas.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190

    Hjälp med val av bas.

    Hej, jag håller på och kollar runt lite på eventuella bilstereoköp och har fastnat för ett slutsteg till subben. Dock vet jag inte vad för bas jag skall köra till, är lite intresserad utav en JBL 15 tummare, jag är dock väldigt förvirrad angående om man skall ha två talspolar (tror det är detta, "voice coils") eller om man skall ha en. Och hur detta påverkar ljudet, effekten, osv.

    De två basarna som är aktuella är
    JBL GTO1502D
    Samt
    JBL GTO1504D

    Båda dessa har dubbla "voice coils" dock har de olika impendenser (är det rätt sagt) och jag undrar hur detta påverkar ljudet osv. Steget klarar ju av både 2 ohm samt 4 ohm. Vilken utav dessa två skall jag välja?

    Jag vill inte ha några svar såsom "ta pioneer istället" osv. Min fråga är specifik.

    Tack på förhand!
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    0
    Ju lägre ohm desto mer ström = mer dunk
    9000 is the shit

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Eftersom steget klarar 2 ohm, är då antagligen 2 ohms basen att föredra.

    Basen är dock enbart specifierad till 300 W RMS på 2 ohm medans steget torde klara 900 W RMS (enligt specifikatioinerna iaf) Jag vet att man skall ha ett starkare steg för att inte få dålig signal, men blir det för mycket kraft med detta steg?

    Tror ni att jag kan driva två stycken likadana basar med detta steg, alternativt två stycken 12" ur samma JBL serie? 300W RMS styck?
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  4. #4
    Båda basarna är bra val. Kör med den gamla GTI serien och kan säga att det ger rejält med tryck och dunk. Så nöjd blir du vad du än väljer.
    Med dubbla talspolar så blir det kraftigare bas från samma högtalare än om du bara hade haft en talspole.

    Kollade på steget som du tänkt dig och om du använder detta med basarna kommer motståndet eller ohm (impendens) bli två eller i värsta fall nere runt ett, vilket kan bli lågt. Är inte riktigt säker på detta då det är dubbla talspolar. För övrigt så är bra att du har kraftigare steg än basar då steget inte blir lika högt belastat och då minskar risken att skada basarna.

    Visst hade det varit tufft med 15" bas i bilen, skulle gärna själv ha det
    men det krävs så mycket mer luft till lådan och kraft, så det är enklare och framförallt blir det bättre ljud med 12" basarna.



    MVH

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Båda basarna är bra val. Kör med den gamla GTI serien och kan säga att det ger rejält med tryck och dunk. Så nöjd blir du vad du än väljer.
    Med dubbla talspolar så blir det kraftigare bas från samma högtalare än om du bara hade haft en talspole.

    Kollade på steget som du tänkt dig och om du använder detta med basarna kommer motståndet eller ohm (impendens) bli två eller i värsta fall nere runt ett, vilket kan bli lågt. Är inte riktigt säker på detta då det är dubbla talspolar. För övrigt så är bra att du har kraftigare steg än basar då steget inte blir lika högt belastat och då minskar risken att skada basarna.

    Visst hade det varit tufft med 15" bas i bilen, skulle gärna själv ha det
    men det krävs så mycket mer luft till lådan och kraft, så det är enklare och framförallt blir det bättre ljud med 12" basarna.



    MVH
    Tack så mycket för ditt svar

    Jag lämnar 15" tankarna bakom mig nu då jag fastnat för denna fina 12".

    http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html

    800W RMS på 2ohm. Om jag väljer samma steg som tidigare nämnts, vad TROR ni låter bättre? En JBL 12a som nämnts ovan eller denna? Kommer steget orka driva pioneern till fulla konutslag?

    Annars finns en 10a i samma serie som också verkar intressant. Dock vill jag hellre ha djup bas som från en 12a.

    http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html

    Varför måste det vara så svårt med ljud
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Båda basarna är bra val. Kör med den gamla GTI serien och kan säga att det ger rejält med tryck och dunk. Så nöjd blir du vad du än väljer.
    Med dubbla talspolar så blir det kraftigare bas från samma högtalare än om du bara hade haft en talspole.

    Kollade på steget som du tänkt dig och om du använder detta med basarna kommer motståndet eller ohm (impendens) bli två eller i värsta fall nere runt ett, vilket kan bli lågt. Är inte riktigt säker på detta då det är dubbla talspolar. För övrigt så är bra att du har kraftigare steg än basar då steget inte blir lika högt belastat och då minskar risken att skada basarna.

    Visst hade det varit tufft med 15" bas i bilen, skulle gärna själv ha det
    men det krävs så mycket mer luft till lådan och kraft, så det är enklare och framförallt blir det bättre ljud med 12" basarna.



    MVH
    Tack så mycket för ditt svar

    Jag lämnar 15" tankarna bakom mig nu då jag fastnat för denna fina 12".

    http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html

    800W RMS på 2ohm. Om jag väljer samma steg som tidigare nämnts, vad TROR ni låter bättre? En JBL 12a som nämnts ovan eller denna? Kommer steget orka driva pioneern till fulla konutslag?

    Annars finns en 10a i samma serie som också verkar intressant. Dock vill jag hellre ha djup bas som från en 12a.

    http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html

    Varför måste det vara så svårt med ljud
    Vad vi tycker låter bäst? Ja, det är en väldigt personlig fråga. JBL har en mer kraftig bas vad jag har erfarat, Pioneer är lite svårt då jag inte hört de nya serierna.

    Då kommer vi till nästa fråga, vad har du tänkt dig ha för låda? öppenlåda (den vanliga) eller en bandpass (stängd, sluten låda eller hur du vill kalla det)
    En öppenbaslåda (vanlig) är enklare att spela med eftersom att i de flesta fall så får basen mer luft att spela med, men den kan få problem att återge det lägre basregistret. Men den är betydligt snärtigare än bandpasslådan
    En bandpasslåda (sluten, stängd) är inte lika enkel att spela eftersom att den är just ... stängd. Den är även lite segare och kräver därmed lite mer kräm än den vanliga, samt att den klarar i de flesta fall att återge basen i de lägre registren.

    Men att ställa dem två märkerna mot varandra är nog lite grann som pest eller kolera (inget av dem är skit utan bra grejjer, men kom inte på någon annan liknelse)

    Jag kollade runt på sidan som som du visade med slutsteget, om jag var dig (det är bara om) så skulle jag valt samma steg fast i två kanals utförandet, du kan få samma effekt om du bryggar det (om du skall använda en bas), men har möjligheten att använda två vid ett senare tillfället om du vill bygga ut det.

    Du verkar ha planer och vet vilka grejjer som är bra, varför inte ta slutsteget som ar anpassat för basen? Så att du kör exempelvis JBL eller Pioneer rakt igenom? Då vet du att steget klarar att leverar tillräckligt, klarar i de flesta (9 av 10) fall att återge samma register som basen klarar. Samt att det ser betydligt snyggare ut med allting från samma firma.

    Den sista frågan. "Varför måste det vara så svårt med ljud?" Ja du, ungefär samma sak som att "varför kan inte alla köra SAAB istället för Volvo?"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    1. Man väljer bas och bygger en stabil och bra låda som är anpassad till basen.

    2. En bandpasslåda är en bandpasslåda och inget annat

    3. En öppen baslåda finns inte

    Normark skrev:
    Då vet du att steget klarar att leverar tillräckligt, klarar i de flesta (9 av 10) fall att återge samma register som basen klarar. Samt att det ser betydligt snyggare ut med allting från samma firma.
    Marcus Lind

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Normark

    Vad vi tycker låter bäst? Ja, det är en väldigt personlig fråga. JBL har en mer kraftig bas vad jag har erfarat, Pioneer är lite svårt då jag inte hört de nya serierna.

    Då kommer vi till nästa fråga, vad har du tänkt dig ha för låda? öppenlåda (den vanliga) eller en bandpass (stängd, sluten låda eller hur du vill kalla det)
    En öppenbaslåda (vanlig) är enklare att spela med eftersom att i de flesta fall så får basen mer luft att spela med, men den kan få problem att återge det lägre basregistret. Men den är betydligt snärtigare än bandpasslådan
    En bandpasslåda (sluten, stängd) är inte lika enkel att spela eftersom att den är just ... stängd. Den är även lite segare och kräver därmed lite mer kräm än den vanliga, samt att den klarar i de flesta fall att återge basen i de lägre registren.

    Men att ställa dem två märkerna mot varandra är nog lite grann som pest eller kolera (inget av dem är skit utan bra grejjer, men kom inte på någon annan liknelse)

    Jag kollade runt på sidan som som du visade med slutsteget, om jag var dig (det är bara om) så skulle jag valt samma steg fast i två kanals utförandet, du kan få samma effekt om du bryggar det (om du skall använda en bas), men har möjligheten att använda två vid ett senare tillfället om du vill bygga ut det.

    Du verkar ha planer och vet vilka grejjer som är bra, varför inte ta slutsteget som ar anpassat för basen? Så att du kör exempelvis JBL eller Pioneer rakt igenom? Då vet du att steget klarar att leverar tillräckligt, klarar i de flesta (9 av 10) fall att återge samma register som basen klarar. Samt att det ser betydligt snyggare ut med allting från samma firma.

    Den sista frågan. "Varför måste det vara så svårt med ljud?" Ja du, ungefär samma sak som att "varför kan inte alla köra SAAB istället för Volvo?"
    Anledningen till att jag vill ha just Kenwood steget var att det finns fjärrkontroll till det :P men eftersom jag inte är så insatt så vet jag inte om det är lika lätt att köpa en och koppla in den till tex ett Pioneer steg.

    Och sedan blev jag lite osäker när du sa att jag borde ta samma steg fast i tvåkanalsutförande. På den sidan jag planerar att handla ifrån så är det steget som är tvåkalans betydligt svagare

    Eftersom steget är rätt starkt i relation till basen antar jag att det bästa valet är att köra en bandpasslåda då jag gärna vill ha djup bas istället för snärtig.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  9. #9
    jo det hade du rätt i, råkade visst missa att kolla på specifikatoinen. Så det där var mitt fel. Kör med Kenwood steget, det är bra grejjer. Men tänkte mest om man ville ha samma märke igenom allting.

    med fjärrkontrollen boostar man basen, vilket man även kan göra på stereon med att vrida på basreglaget. Men jag vet själv inte om Pioneer har stöd för att koppla in fjärrkontroll, alla steg har inte det som otur är.

    Alla de tre märkerna som du har kollat på är av bra kvalité så nöjd blir du vad du än väljer.

    Sen så skall jag även råda dig att köpa en kondensator till systemet, så att ljud systemet får rätt mängd ström hela tiden, det kan ju vara ett litet problem när man installerar bas och lite annat sånt smått och gott. Till ditt system så ser det ut att räcka med 1 farads styrka på den, 1,5 om du har planer att uttöka systemet senare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Hur räknar man angående kondensator? 1 farad räcker ungf till hur mycket "kraft"?

    Jag skall även inhandla ett till 4 kanaligt steg på 4X100 WRMS med högtalare till det. Borde jag ta 1,5 farad då för att vara på den säkra sidan?

    Angående säkringen som skall fästas vid batteriet, hur många amp ska den vara på?

    Jag såg nu att JBL hade en kontroll man kunde köpa till stegen, kostar lite mera för samma effekt i slutändan men för det första är JBL stegen snyggare, och det andra 4 kanaliga steget kommer vara ett JBL, så det blir nog det iställe, snyggare som du säger Dessutom kommer det bli jobbigare utan en fjärr, då jag bygger ihop en bildator som skall ersätta stereon, att ändra equaliserna med en liten touch screen blir bökigt.

    Tror jag börjar bli ganska säker på vad jag vill ha nu Känns skönt! Tack för hjälpen.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  11. #11
    Min säkring ligger på 120A tror jag, då mitt stora steg är uppsäkrat till 100 och mitt mindre är till 80A. Så det räckte för mig (är inte säker på hur många Amper det ligger på). 1,5F blir alldelles utmärkt i styrka till kondningen, batteriet kommer ändå inte att orka leverera mer än så. Så kolla på stegen och ta lite mer än vad det största steget vill ha. Då har du översäkrat, stegen har ju också en säkring som skall utlösas om någonting händer, så risken att stegen går sönder är ju ändå rätt liten.

    Du får gärna lägga upp lite bilder när du har börjat så man får se hur det blir, har själv varit sugen på att göra en CarPC, men har inte fått tummen ur.


    Lycka till!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Är inne och kollar lite på BRL nu på kondensatorer och de har max 1 farad, vilket enligt dem räcker till steg på upp till 1000W. Kenwood steget är ju enligt spec på 1800W MAX, skall jag gå efter vad det max kan ge eller efter RMS effekten?

    Jag kommer dokumentera allt sedan och försöka göra en bildlogg, det kommer dock ta ett tag då jag fortfarande har 3 månader kvar tills 18 års dagen =(

    Men det börjar snart bli dags att beställa de första delarna, således alla dessa frågor.

    Angående säkringen, om ditt ena steg är på 100A och det andra på 80A borde du då inte ha en säkring på 180A? Utifall båda maxar samtidigt? Eller är meningen att de inte skall kunna göra det?

    Edit: Läste detta på BRLs hemsida: "Strömkabeln måste avsäkras max 30 cm från batteriet. Säkringens storlek avgörs av längd- och grovlek på strömkabeln, inte hur kraftigt slutsteg som skall användas. Undvik värme som kan skada strömkabeln, använd gärna skyddshölje på strömkabeln i motorrummet."
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Min säkring ligger på 120A tror jag, då mitt stora steg är uppsäkrat till 100 och mitt mindre är till 80A. Så det räckte för mig (är inte säker på hur många Amper det ligger på). 1,5F blir alldelles utmärkt i styrka till kondningen, batteriet kommer ändå inte att orka leverera mer än så. Så kolla på stegen och ta lite mer än vad det största steget vill ha. Då har du översäkrat, stegen har ju också en säkring som skall utlösas om någonting händer, så risken att stegen går sönder är ju ändå rätt liten.

    Du får gärna lägga upp lite bilder när du har börjat så man får se hur det blir, har själv varit sugen på att göra en CarPC, men har inte fått tummen ur.


    Lycka till!
    Jo tjena....det är inte steget du säkrar av det är KABELN! Räcker nog alldeles utmärkt med en 40A säkring (ev mindre).

    Sen ang kondensator brukar man räkna 1F per 1000W (rms)
    Marcus Lind

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Tack för svaret Unique87! Då var nog alla frågor mina svarade på
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  15. #15
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Min säkring ligger på 120A tror jag, då mitt stora steg är uppsäkrat till 100 och mitt mindre är till 80A. Så det räckte för mig (är inte säker på hur många Amper det ligger på). 1,5F blir alldelles utmärkt i styrka till kondningen, batteriet kommer ändå inte att orka leverera mer än så. Så kolla på stegen och ta lite mer än vad det största steget vill ha. Då har du översäkrat, stegen har ju också en säkring som skall utlösas om någonting händer, så risken att stegen går sönder är ju ändå rätt liten.

    Du får gärna lägga upp lite bilder när du har börjat så man får se hur det blir, har själv varit sugen på att göra en CarPC, men har inte fått tummen ur.


    Lycka till!
    Jo tjena....det är inte steget du säkrar av det är KABELN! Räcker nog alldeles utmärkt med en 40A säkring (ev mindre).

    Sen ang kondensator brukar man räkna 1F per 1000W (rms)
    Cadence säger 1F per 500WRMS, men det känns lite onödigt att överdriva så

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •