Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Högtalarlåda

  1. #1

    Högtalarlåda

    När dagarna blir mörka kan man ju lika gärna spendera dem i garaget, så jag ska bygga en högtalarlåda med bestämda mått och är lite sugen på att höra lite respons & kritik! gjorde en snabb bild i paint på hur jag tänkt:

    http://server3.pictiger.com/img/727867/ ... itning.jpg

    Har redan baslådan så det är bara de två på sidorna jag ska bygga.
    Anledningen till att jag bygger är inte för att få bättre ljud utan framförallt för att göra bagaget lite snyggare, dock vill jag ju självfallet inte försämra! Kommer att driva de nya högtalarna ifrån HU.

    Vad tror ni, ska jag ta bort orginalhögtalarna i hatthyllan nu när jag har detta? (Bilen är en 9000cse) Och vad för högtalare ska man ha? Måste man porta lådorna? isf hur? Det brukliga är kanske att bygga lådan efter högtalarna, men här är det tvärtom

    Jag är framförallt ute efter snärtig bas och mellanregister, nått som nästan helt saknas i nuvarande system med 12" i låda 6*9 i hatthyllan och 4" fram

    Har tänkt skruva och trälimma ihop 19mm spånskiva och köra silikon i skarvar för att sedan klä in i tyg så nära i färg som basen som möjligt.

    Alla svar är välkomna!

    /Tomas
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  2. #2
    om det är en "snärtigare" bas du är ute efter kolla efter 10" istället för 12". De är enklare att spela, snabbare vilket ger en "snärtigare" bas.

    Portar: ja, det behövs. För att basen skall få lite "spelrum" att röra sig i samt så vill du få ut basen i kupén.

    Sedan nu när du bygger lådan, vad du än gör så småla inte med att inte ha dämpningsmaterial vid "bakdelen" av lådan. Finns inte något som låter så dåligt som baslådar utan någon dämpningsmaterial i.


    MVH

  3. #3
    Tanken är att behålla baslådan jag redan har och bygga mindre lådor brevid för att snygga till i bagaget. Dessa ska framförallt spela mellanregister. Så även om inte 12an passar mig riktigt så får den vara kvar.. allt för att hålla budgeten nere

    Räknade lite snabbt att volymen på de nya lådorna kommer bli ca 19l vardera.. Funderar på att stoppa i några billiga 6,5or. hur ska porten vara isf?
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  4. #4
    Det är framför allt basen som du behöver portarna för. Till de andra högtalarna behöver du inte några portar. Då inte dessa spelar bas. Tror tillochmed att de där 19l är lite väl mycket.

    Dimensions mässigt vet jag inte på rak arm. Sedan som jag skrev innan så behövs det inte någon port egentligen till 6,5'orna. Utan de lådorna kan vara slutna. Men om du verkligen vill ha portar till dem så kan du alltid sätta dit en liten port. Var? ja, eftersom att lådorna blir såpas stora skulle jag försöka få det att se lite häftigt ut och placera den den ovanför de små högtalarna på fronten alltså.

    Men innan du monterar ihop hela lådan kan du alltid se vad du tycker låter bäst, om du själv tror att du behöver portar. Du kan ju trycka fast den hårt och sedan lyssna sedan lyfter du upp lite grann så det kommer in lite luft i lådan. Då hör du snabbt om du behöver portar och om det skulle göra någon nytta.

    satt och läste igenom lite grann själv vad jag skrev nu, en kortfattad variant: portar till basen och slutna lådor till 6,5'orna (om du verkligen inte vill ha portar)

  5. #5
    Ok.. Då är jag med, jag hoppar gärna över bestyret med portar så då får det bli slutna lådor!

    Räknade lite mer noga på volymen och det landar nog närmre 16l.

    som sagt ska 6,5orna drivas direkt från HU. Vad ska man satsa på för högtalare som är lättdrivna? ju lägre pris desto bättre
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  6. #6
    ok, då beror det lite grann på hur mycket watt din HU klarar att leverera, om det är vanliga 4x45.
    Väljer du för kraftiga så kommer du bränna HU'n, vilket är mindre bra.
    Då kanske dessa kan vara någonting: http://www.mds.se/?artnr=15062
    Annars så har du BRL:
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=2989 <--REA
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=4168

  7. #7
    MDS högtalare hade jag kikat liet på, är ju skönt att köpa i butik ist för att skicka efter och mds finns ju iaf i stan..

    Dåligt att det inte går att länka vettigt till BRL,s sida.. vad var det för högtalare du tänkte på?
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hellraiser
    MDS högtalare hade jag kikat liet på, är ju skönt att köpa i butik ist för att skicka efter och mds finns ju iaf i stan..

    Dåligt att det inte går att länka vettigt till BRL,s sida.. vad var det för högtalare du tänkte på?
    ok, det där var mitt fel. Det som länkarna var menade att länka till var:
    GAS ALPHA624 <---- REA
    GAS ALPHA624X
    Eftersom att du skulle driva dem med HU så fick det bli något som inte krävde allt för mycket kapacitet från HU'n (ja, det är 6,5" som du skulle ha)


    MVH

  9. #9
    Snåljåpen inom mig vaknar ju till när man ser dedär för 198kr :P

    men det står 198kr / styck.. Menar dom inte per par? ofta man köper 1 6,5" högtalare?
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  10. #10
    jo det reagerade jag också på, tycker att man köper sådant i par vanligtvis. men tydligen inte här.
    Ser ut som om det är den de billiga högtalarna som de säljer styckvis.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Det är framför allt basen som du behöver portarna för. Till de andra högtalarna behöver du inte några portar. Då inte dessa spelar bas. Tror tillochmed att de där 19l är lite väl mycket.

    Dimensions mässigt vet jag inte på rak arm. Sedan som jag skrev innan så behövs det inte någon port egentligen till 6,5'orna. Utan de lådorna kan vara slutna. Men om du verkligen vill ha portar till dem så kan du alltid sätta dit en liten port. Var? ja, eftersom att lådorna blir såpas stora skulle jag försöka få det att se lite häftigt ut och placera den den ovanför de små högtalarna på fronten alltså.

    Men innan du monterar ihop hela lådan kan du alltid se vad du tycker låter bäst, om du själv tror att du behöver portar. Du kan ju trycka fast den hårt och sedan lyssna sedan lyfter du upp lite grann så det kommer in lite luft i lådan. Då hör du snabbt om du behöver portar och om det skulle göra någon nytta.

    satt och läste igenom lite grann själv vad jag skrev nu, en kortfattad variant: portar till basen och slutna lådor till 6,5'orna (om du verkligen inte vill ha portar)
    Du vet inte vad du pratar om
    Marcus Lind

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    ok, då beror det lite grann på hur mycket watt din HU klarar att leverera, om det är vanliga 4x45.
    Väljer du för kraftiga så kommer du bränna HU'n, vilket är mindre bra.
    Då kanske dessa kan vara någonting: http://www.mds.se/?artnr=15062
    Annars så har du BRL:
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=2989 <--REA
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=4168

    Du vet inte vad du pratar om
    Marcus Lind

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    om det är en "snärtigare" bas du är ute efter kolla efter 10" istället för 12". De är enklare att spela, snabbare vilket ger en "snärtigare" bas.

    Portar: ja, det behövs. För att basen skall få lite "spelrum" att röra sig i samt så vill du få ut basen i kupén.

    Sedan nu när du bygger lådan, vad du än gör så småla inte med att inte ha dämpningsmaterial vid "bakdelen" av lådan. Finns inte något som låter så dåligt som baslådar utan någon dämpningsmaterial i.


    MVH

    Du vet inte vad du pratar om
    Marcus Lind

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Du kanske skulle förklara då Unique97 vad som är fel?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    om det är en "snärtigare" bas du är ute efter kolla efter 10" istället för 12". De är enklare att spela, snabbare vilket ger en "snärtigare" bas.

    Portar: ja, det behövs. För att basen skall få lite "spelrum" att röra sig i samt så vill du få ut basen i kupén.

    Sedan nu när du bygger lådan, vad du än gör så småla inte med att inte ha dämpningsmaterial vid "bakdelen" av lådan. Finns inte något som låter så dåligt som baslådar utan någon dämpningsmaterial i.


    MVH
    Ok förklaringsdags:

    Att en 10" skulle vara snärtigare än 12" köper jag inte. Allt beror på det inidivuella högtalarelementet och dess förutsättningar. Att portar behövs? JA till de högtalare som behöver det för att spela frekvenskurvan rätt!!!! Återigen beror det på det individuella elementet och det går INTE att GENERALISERA. Sen för att få ut basen i coupen? Ehh 9000 cse är ju en combicoupe så bagaget är ju i samma utrymme som coupen. Ang DÄMPATERIEL så är det återigen det individuella elementets och lådans behov av detta som man ska ta hänsyn till! GÅR INTE ATT GENERALISERA!!! Man får helt enkelt prova sig fram om man ska ha dämpull eller ej...och i så fall även hur mycket då det är individuellt per element!
    Marcus Lind

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Det är framför allt basen som du behöver portarna för. Till de andra högtalarna behöver du inte några portar. Då inte dessa spelar bas. Tror tillochmed att de där 19l är lite väl mycket.

    Dimensions mässigt vet jag inte på rak arm. Sedan som jag skrev innan så behövs det inte någon port egentligen till 6,5'orna. Utan de lådorna kan vara slutna. Men om du verkligen vill ha portar till dem så kan du alltid sätta dit en liten port. Var? ja, eftersom att lådorna blir såpas stora skulle jag försöka få det att se lite häftigt ut och placera den den ovanför de små högtalarna på fronten alltså.

    Men innan du monterar ihop hela lådan kan du alltid se vad du tycker låter bäst, om du själv tror att du behöver portar. Du kan ju trycka fast den hårt och sedan lyssna sedan lyfter du upp lite grann så det kommer in lite luft i lådan. Då hör du snabbt om du behöver portar och om det skulle göra någon nytta.

    satt och läste igenom lite grann själv vad jag skrev nu, en kortfattad variant: portar till basen och slutna lådor till 6,5'orna (om du verkligen inte vill ha portar)
    Ang portar till 6,5" och dess lådvolym så är det åter igen beroende på element! Går inte att generalisera. Och ta dit portar för att det ser häftigt ut och höfta fram längd resp diameter? Ja det är som att hålla handen i en trumpet när den spelar!
    Marcus Lind

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    ok, då beror det lite grann på hur mycket watt din HU klarar att leverera, om det är vanliga 4x45.
    Väljer du för kraftiga så kommer du bränna HU'n, vilket är mindre bra.
    Då kanske dessa kan vara någonting: http://www.mds.se/?artnr=15062
    Annars så har du BRL:
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=2989 <--REA
    http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=4168
    Jasså? Så man bränner cd:n om högtalarna är för kraftiga? Jag trodde högtalare var passiva komponenter som inte skickar ut nån ström/spänning Cd:n lämnar heller inga 45W, närmare 10-15WRMS för en normal spelare. Ang högtalarval så är det personligt, så det kommenterar jag ej.
    Marcus Lind

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Du kanske skulle förklara då Unique97 vad som är fel?
    Happy?
    Marcus Lind

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Du kanske skulle förklara då Unique97 vad som är fel?
    Happy?
    Till viss del, mycket antagande i de olika svaren, enl. min mening.

    Att lyssna på musik är helt personligt, det som låter bra för dig kanske låter skräp för mig.
    Dessutom, det går att genralisera för att veta vad man ska leta efter.
    Vill man ha djup bas och massa ljudtryck - ju större högtalare desto bättre.
    Vill du istället ha en snärtig bas så ska man gå ner till 8" eller 10".
    Visst, snärtig bas går att få med en 12" också, men det ställer stora krav på både låda och slutsteg.

    Så rent generellt, djupbas 12" och uppåt, snärtig snabb bas 10" och neråt.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Du kanske skulle förklara då Unique97 vad som är fel?
    Happy?
    Till viss del, mycket antagande i de olika svaren, enl. min mening.

    Att lyssna på musik är helt personligt, det som låter bra för dig kanske låter skräp för mig.
    Dessutom, det går att genralisera för att veta vad man ska leta efter.
    Vill man ha djup bas och massa ljudtryck - ju större högtalare desto bättre.
    Vill du istället ha en snärtig bas så ska man gå ner till 8" eller 10".
    Visst, snärtig bas går att få med en 12" också, men det ställer stora krav på både låda och slutsteg.

    Så rent generellt, djupbas 12" och uppåt, snärtig snabb bas 10" och neråt.
    Va menar du med djupbas? Ner till 20 Hz med tryck eller hörbart 20 Hz?
    Marcus Lind

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •