Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Returfjäder i AIC-ventil OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231

    Returfjäder i AIC-ventil OG900

    Jag sitter med tre AIC-ventiler framför mej dels 2 st som sitter i LH2.2 (Bosch 0280 140 502) dels en som ska sitta i LH 2.4.2 (Bosch 0280 140 505). Om man pillrar på själva luftspjället i den senare så finns det nån slags fjäder som drar tillbaka spjället till ett c:a 20%-öppet läge.

    Men i de två andra så finns inte den "returfjädern". Spjället stannar i det läget som man ställer det i. Ska det vara på det viset ??

    Anledningen till frågan är att jag har problem med tomgången på brux-bilen. Den håller sig oftast runt 1000rpm d.v.s. för högt. Om jag kopplar bort AIC-ventilen händer .....ingenting, AIC'n e liksom inte me i matchen. Till saken hör oxo att jag mätt signalen till AIC'n från styrboxen (LH2.2 -539) och den ser OK ut, och ventilerna är OK elektriskt....

    Fundersam blir man

    Nå, som sagt, kan det vara en trasig returfjäder ???
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135
    Kollade på min gamla 900 med lh 2.2 och den stannar i det läge man satt den i och den går fint på tomgång så det ska nog vara så. Har två från lh 2.4.2 liggande och de tycks ha någon form av resurfjäder i så dina iaktagelser stämmer.
    Men om du har lh 2.2 har du väl en tomgångsskruv som du ställer tomgången på?

    /Kalle

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Tack för att du kollade, jo då ska det nog vara så...
    Tomgångsskruven ger inte så mycket justermån som jag skulle vilja. Det går liksom mest att höja tomgången. Men tomgångsproblemen beror vål som vanligt på tjuvluft nånstans, OM jag bara kunde begripa var.....

    Tomgången blir bättre, men inte bra, när motorn är varm, får en känsla av att (om) det är en "tjuvluftsläcka" så tätar den till sig när den blir varm.

    Nå, de e bara att leta vidare...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-16 klockan 18:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Dra ALLA slangar som har slangklämma ordentligt... Kolla upp alla vakumslangar och byt dom om det är sprickor och dylikt. Kolla ditt gas-spjäll också, det kanske kärvar? På min 1988 så var det lite meck innan jag fick trimmat in gas-spjällets änd-läge (vid tomgång) och tomgångs-skruven. Sitter en skruv även för spjället nämligen. Gas-spjället kan ju skitigt och eländigt, när jag slet isär mina grejor för renovering så var det bra äckligt allting....

    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förarbälte, returfjäder av NG9-3 Cab
    Av Skyldig i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 11:30
  2. Returfjäder till handbroms
    Av Heimdal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 10:41
  3. [LÖST] Returfjäder i låda og900
    Av LaserStefan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 00:11
  4. Returfjäder till kopplingen på en 9000 -98??
    Av Jonas_Malmö i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 22:58
  5. Trimmning av saab og900 16 ventil
    Av Joni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •