Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Veta om man har passagerar-airbag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339

    Veta om man har passagerar-airbag

    Har precis fått tillökning till familjen i form av en liten dotter
    Problemet som jag har är att jag inte vet om min 9-3:a har passagerar airbag eller ej, således vågar jag inte sätta bilbarnstolen i fram. Jag är rätt så säker på att bilen inte har passagerar airbag, det finns inga dekaler som varnar för det och om man kollar i fabrikspapprerna så står det i rutan airbag: "1 airbag". Detta vet jag dock inte om det betyder att det bara finns en airbag eller om det betyder någonting annat på Saab språk? Som sagt i vanliga fall så skulle man nog inte oroat sig men när det gäller ens dotters liv så vill jag verkligen vara 100% säker.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    522

    Re: Veta om man har passagerar-airbag

    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Har precis fått tillökning till familjen i form av en liten dotter
    Problemet som jag har är att jag inte vet om min 9-3:a har passagerar airbag eller ej, således vågar jag inte sätta bilbarnstolen i fram. Jag är rätt så säker på att bilen inte har passagerar airbag, det finns inga dekaler som varnar för det och om man kollar i fabrikspapprerna så står det i rutan airbag: "1 airbag". Detta vet jag dock inte om det betyder att det bara finns en airbag eller om det betyder någonting annat på Saab språk? Som sagt i vanliga fall så skulle man nog inte oroat sig men när det gäller ens dotters liv så vill jag verkligen vara 100% säker.
    måste ju stå någonstans i pappren troligtsvis är det bara en men ja skulle aldrig riskera någon när det gäller mitt barns säkerhet så ja hade åkt förbi SAAB o bett dom kolla det lycka till med den lilla
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339
    Tackar!
    Sökte just på forumet vilket jag kanske skulle gjort innan jag startade en ny tråd
    Tydligen så ska man kunna se om det sitter någon där om man plockar bort handskfacket? Får prova det till och börja med.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Titta i ditt registreringsbevis.

    På min står det under tilläggsinformation

    T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    när jag köpte min 9-3 aero så fick jag ett papper skickat till mig från vägverket att det står att de finns passagerar airbag,sen står det inprintat i plasten på passagerarsidan oxå!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 309
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    när jag köpte min 9-3 aero så fick jag ett papper skickat till mig från vägverket att det står att de finns passagerar airbag,sen står det inprintat i plasten på passagerarsidan oxå!
    Japp det skall dom skicka ut när tex. bilen byter ägare.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339
    Tack för svaren! Känner mig tryggare nu. Ska ta en titt i reg-beviset också.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    31

    Veta om man har passagerar-airbag

    När vi ända är inne pa ämnet. Hur säker är den urkoppling som Saabverkstan kan göra av pass. Airbag?

    Läste för ett tag sen i ViBilägare om Toyotas missräkning och blev som smabarnsförälder lite orolig.

    Vad jag förstod sa sitter laddning och airbag kvar men man monterar ett motstand som gör att den inte ska smälla av. Hur säkert är detta? Funderar pa om det kanske är bättre att sätta "lillkillen" i baksätet trots allt...
    Saab 9-3 2.8T V6 Aero Cab - 2007 http://www.garaget.org/?car=334027

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018

    Re: Veta om man har passagerar-airbag

    Citat Ursprungligen postat av 900-Mas
    När vi ända är inne pa ämnet. Hur säker är den urkoppling som Saabverkstan kan göra av pass. Airbag?

    Läste för ett tag sen i ViBilägare om Toyotas missräkning och blev som smabarnsförälder lite orolig.

    Vad jag förstod sa sitter laddning och airbag kvar men man monterar ett motstand som gör att den inte ska smälla av. Hur säkert är detta? Funderar pa om det kanske är bättre att sätta "lillkillen" i baksätet trots allt...
    Det finns ingen ström till airbagen. Således kan den inte heller aktiveras.

    Man plockar ur kabeln till airbagen och sätter ett motstånd direkt på kabeln.
    Gone country....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    står det inte SRS på instrumentpanelen på 9-3 som de gör på ng900?

    tycker de brukar stå massor med varningstex om det där iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    995
    Kan även läsas ut av ch.nr om bilen har pass.airbag.
    Kolla i instruktionsboken.

  12. #12
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Går att se på www.vv.se om man sökt på ett regnummer kan man klicka på tilläggsinformation. Stog iaf den där T65C raden plus lite annat när jag sökte på våran 9000 med luftpåse på passagerarsidan.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 114
    Medlem#
    6101
    Är det inte bättre att placera barnen bak i vilket fall som?

    Vad jag har fått höra, så är baksätet den säkraste platsen för barn som är placerade i barnstolar.
    Samtidigt kan man låta airbagen förbli inkopplad på passagerarplatsen fram och låta Saaben förbli en av världens säkraste bilar.

    Jag bannar absolut INTE folk som placerar sina barn fram, utan respekterar istället dom som faktiskt tänker på säkerheten.
    Jag har sedan min son varit nyfödd haft honom i baksätet utan problem. Behöver han uppmärksamhet hör man oftast när man behöver stanna, vilket man ändå borde göra även om han skulle ha suttit fram.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Är det inte bättre att placera barnen bak i vilket fall som?

    Vad jag har fått höra, så är baksätet den säkraste platsen för barn som är placerade i barnstolar.
    Samtidigt kan man låta airbagen förbli inkopplad på passagerarplatsen fram och låta Saaben förbli en av världens säkraste bilar.

    Jag bannar absolut INTE folk som placerar sina barn fram, utan respekterar istället dom som faktiskt tänker på säkerheten.
    Jag har sedan min son varit nyfödd haft honom i baksätet utan problem. Behöver han uppmärksamhet hör man oftast när man behöver stanna, vilket man ändå borde göra även om han skulle ha suttit fram.
    Nu är det iofs så att det råder delade meningar om det är säkrast att placera barn i fram eller baksätet. På denna länk så menar NTF att det är omöjligt att säga var som är säkrast, eftersom det beror på vilken olycka man hamnar i. http://www.ntf.se/konsument/fraga26.asp?katid=13
    Anledningen till att man vill ha barnet i fram är ju främst då man åker som ensam förälder i bilen och vill hålla koll på barnet, då underlättar det ju om barnet åker i passagerarstolen. Att som du säger stanna bilen är ju inte alltid möjligt eller säkert, å andra sidan är det ju inte heller säkert att vårda sitt barn samtidigt som man kör så jag förstår din poäng.
    Men om det nu hade varit så att passagerarairbag hade funnits i min bil så hade jag inte kopplat ur den för det, utan då hade barnet fått åka i baksätet helt enkelt.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    När barnet blir större finns det en risk att de kan ta sig ur bältet, mina 2 äldsta barn lyckades med det och då är det bäst att ha dem fram, likaså om de tappar nappen.... Mina 3 barn har suttit fram och det är enligt mig det mest praktiska, man slipper gnäll som gör att man tappar koncentrationen på trafiken.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435
    Jag var osäker ändå fast jag inte hade en dekal. Så jag åkte in till saab och dom monterade bort handskfacket på 2 minuter och både mekanikern och jag tittade att det inte satt någon airbag där.

    Fick såna flummiga tankar om att min panel kanske varit bytt någon gång när den tidigare ägaren haft den. Och jag då fått en panel utan varning och så vidare. Men jag kollade också som du i papprena och även på chassit numret och de sa att jag inte hade nån.

    Jag kan sova gott nu när jag med mina egna ögon sett att det verkligen inte sitter någon airbag där.

    mvh
    stefan
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 309
    Citat Ursprungligen postat av skcorpion
    Jag var osäker ändå fast jag inte hade en dekal. Så jag åkte in till saab och dom monterade bort handskfacket på 2 minuter och både mekanikern och jag tittade att det inte satt någon airbag där.

    Fick såna flummiga tankar om att min panel kanske varit bytt någon gång när den tidigare ägaren haft den. Och jag då fått en panel utan varning och så vidare. Men jag kollade också som du i papprena och även på chassit numret och de sa att jag inte hade nån.

    Jag kan sova gott nu när jag med mina egna ögon sett att det verkligen inte sitter någon airbag där.

    mvh
    stefan
    Ehum... då stämmer inte din signatur



    (sorry.. kunde inte låta bli)
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435
    förlåt
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 309
    Citat Ursprungligen postat av skcorpion
    förlåt
    mmm det var till att vara snabb
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Varför Passagerar-airbag?
    Av Jimmy_72 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 01:54
  2. passagerar airbag på ng900 94-98
    Av Zazzy i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 04:11
  3. hur ser jag om jag har passagerar airbag?
    Av skcorpion i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 11:36
  4. Urkopplad passagerar airbag
    Av gringubben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:01
  5. Passagerar airbag
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •