Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Elschema över kupé fläkt systemet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131

    Elschema över kupé fläkt systemet?

    Hejsan.

    Har en saab 9000 2.3 T -92 Med AC...
    Mina kupe fläktar har börjat tröttna nu i vinter tider.
    I början blåste de ibland och ibland inte, Efter ett tag gick detta över i att de blåste "stötvis" blåste i en sekund, avstängda i en sekund osv. Detta övergick sedan i att de inte fungerade alls , Men med ett lätt slag på intstrument brädan så fungerade de en stund igen, Efter några dagar fungerade inte ens de och nu är de helt döda

    Nu undrar jag vart man kan få tag på ett el schema över det här för att veta hur jag skall felsöka?

    Övriga tankar och tips är jag självklart också väldigt tacksam för!

    Mvh Niklas Kristiansen
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Har troligen samma fel. Kommer att plocka ur fläkten under jul och mellandagarna. Kan du vänta till dess? Förmodligen är det kolen som börjar ta slut/kärvar. Vad jag förstått så finns det möjligheter att byta ut kolen. Det gäller bara att hitta några som passar eller nästan passar. Går ju alltid att fila till dem om de är för stora. Sedan bör man väl se över kollektorn. Många gånger räcker det med att "slipa upp" alternativt jämna till kopparbanorna i en svarv om du nu har tillgång till en sådan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Okej, Man tackar för svaren, Försökt läsa runt lite och hittar också det du säger om kolen, Dock sitter jag och skäms lite över att inte veta vad kollektorn är ( ? ).. Skriv gärna hur det gick när du är klar = ) om ja inte hunnit fixa det innan dess då, Vilket jag hoppas.. Börjar ju bli kallt ute och imman blir tätare....
    Saab 9-3 2.0t -99

Liknande ämnen

  1. Kupé fläkt död 9-3 aero?
    Av KungenEdholm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 22:20
  2. Kupe fläkt 9-3
    Av StefanM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 12:13
  3. kupe fläkt
    Av Bertilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •