Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vad gör en MAP-sensor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    19

    Vad gör en MAP-sensor

    Tjo! Finns de någon som kan berätta för mig vad en mapsensor är och vad den gör för nytta.

    Andreas...
    maptun steg 5+

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    MAP = manifold absolute pressure

    Sitter en slang till insuget som mäter tryck och undertryck. Plus kablage till motorstyrsystemet. Sitter på bla. våra fina T5-system, däremot inte på T7 som har luftmassemätare istället.
    Testa att söka så hittar du mer info...
    Mvh Jerka
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 965
    Även T7 har MAP sensor.....
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    En kort variant.

    MAP-sensorn användes för att motorstyrsystemet skall veta hur mycket bränsle som skall sprutas in, tändvinkeln samt för i förekommande fall även laddtrycksregleringen.

    Det som görs är att trycket (MAP) kombinerat med temperatur på luften in i motorn ger ett mått på densiteten (tätheten) på luften.
    När man vet (mätt upp) densiteten så kan man beräkna mängden luft(luftmassa) som trycks in i cylindern, dividera detta med 14.7 o vips vet man hur mycket bränsle (bränslemassa) man skall ösa på.
    (Motorstyrsystemet vet naturligtvis hur stora cylindrarna är samt hur väl de fylls vid olika varvtal.)

    Tändvinkeln är grovt sett en funktion som beror på trycket (MAP) o motorns varvtal. Så tryck o varvtal in i en matris o tjohej, i matrisen står det vilken tändvinkel som man skall ha.

    Laddtrycket är en funktion som beror på motorvarvtal o gaspedalläge. I en matrisk finns beskrivet hur högt laddtryck man till åter vid ett visst givet varvtal och gaspedalläge. Detta ger en styrsignal till magnetventilen (APC-ventilen) för wastegaten. Styrdonet tittar sedan efter vad MAP-sensorn säger att trycket blev. Säg att trycket blev lite för lågt, ja då kompencerar styrdonet styrsignalen till magnetventilen, uppåt i detta fall.
    Alltså, en återkoppling, man kollar vad man vill ha i matrisen o skickar en styrsignal som BÖR motsvara det önskade trycket, kollar efter o ser vad det blev, avviker trycket i verkligheten från det man hade tänkt sig så justeras styrsignalen till APC-ventilen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av 9000r -86
    Även T7 har MAP sensor.....
    Öh just det ja, hade jag tänkt efter lite så...
    Men varför har T7 både och? Varför inte bara MAP-sensor?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    T7 och T8 har MAF (luftmassmätare) därför att det är mer precist sett på lång tid. MAP-sensorn användes till lite andra uppgifter i de systemen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    19
    Okej! Nu fattar jag lite mer, tack för det, det var väldigt bra svar!

    Nu e de så här att jag har en ganska potent 9000 aero -96 med bland annat T18 agg, större intercooler, gröna spridare, större bränslepump, 3" från turbo, avlägsnad katt, öppet filter, chip steg 4. Laddar 1.5 bar.

    Behövs de nån annan mapsensor till detta? Är mappsensorn något som man måste uppgradera också för att de skall blir bra?
    maptun steg 5+

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Med 1,5 bar torde original MAP-sensor inte vara alldeles bra om man vill ha allt korrekt, har vi lärt oss här. Beroende på vems program du har i boxen har nog leverantörerna olika svar på om du behöver byta.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Jag fick byta MAP-sensor nu när jag plocka i större turbo och andra
    spridare. Laddar nu 1.5-1.6bar och då tyckte min leverantör
    att det var bäst att satsa på en bättre MAP-sensor


    Mvh

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Om vi säger så här, du har en bil som laddar 1.6 bar, men din MAP-sensor kan bara mäta upp till låt säga 1.5 bar.
    Då vet ju inte motorstyrsystemet vad som VERKIGEN händer, lösningen är att byta till en MAP-sensor som kan mäte de laddtryck som är aktuella.
    (man måste då byte till ny mjukvara i motorstyret.)
    Allt annat är två hål i huvudet....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    19
    Okej. Men om jag sätter dit en annan mappsensor utan att ändra mjukvara och sen ändra mjukvaran i samband med mappningen som ska ske hos TS-motor i Åstorp, blir de inte rätt då?
    För det ska väl dom kunna fixa, dom ändrar och ställer in en massa andra saker i boxen.

    PS. Tusen tack för alla svar!!!
    maptun steg 5+

  12. #12
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 988
    Nix, den får du koppla in först när du kommit till din mappningsfirma.

    Mvh TD04
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-25 klockan 20:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    19
    okej!
    maptun steg 5+

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    T7 och T8 har MAF (luftmassmätare) därför att det är mer precist sett på lång tid. MAP-sensorn användes till lite andra uppgifter i de systemen.
    OK gammal tråd jag vet.

    Om DrBoost är närvarande, du skulle inte möjligtvis ha tid, ork och lust att utveckla detta påstående lite.......... fast det är klart är det någon annan som vet är ju han/hon välkommen också!
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    2 saker som jag vet:
    1. Tryckvakt. Ifall wastegaten skulle hänga sig är det bra att veta vad trycket är, eller snarare om det är åt h-e för högt, och då stänger man av soppan för att undvika skador.
    2. Ifall LMMen ger sig går bilen över i "limp home" och för att ha någon susning om vad bilen bör ha för soppamängd går den tillbaka till T5-läge så att säga och mäter med temperatur och tryck istället, samt begränsar effektuttaget rätt rejält.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    T7 och T8 har MAF (luftmassmätare) därför att det är mer precist sett på lång tid.
    Vad då lång tid?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    18

    Mapsensor

    har en fråga. hur funkar en mapsensor och varför ska de va t:ex 3bars ist för 2bars? aldrig fattat principen med dom...
    // JR..

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 025

    Re: Mapsensor

    Manifold Absolute Pressure, mäter det absoluta trycket i insuget. Dvs från 0bar till det tryck som givaren är specad till. (i normalfall 2.5bar)

    MAP sensorn är elektromekaniska komponenter som omvandlar tryck till elektriska signaler. MAP sensorn i bilen är vanligtvis analoga komponenter. När trycket ändras, alstras en analog utspänning som rör sig upp och ner i takt med trycket. Det spelar ingen roll vilket mätområde MAPsensorn har. Utsignalen från en MAPsensor ligger alltid mellan 0 och 5 volt.

    3bar's mapsensor har man för att kunna mäta absoluttrycket i plenum. (dvs att en 3bar mapsensor kan man ha laddtryck upp till 2bar)
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    18

    Re: Mapsensor

    tack för bra svar!
    // JR..

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 10:15
  2. ABS sensor
    Av pont i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 21:40
  3. map sensor
    Av Bartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 10:55
  4. Map sensor
    Av Barra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 22:52
  5. vad är en map-sensor?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •