Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3 BioPower...nått nytt ?

  1. #1

    9-3 BioPower...nått nytt ?

    Hej !

    Någon som hört något om 9-3 BioPower, när går den att beställa ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 974
    början på nästa år....
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Med lite tur finns det priser och beställningsunderlag i januari och förhoppningsvis börjar dom levereras i aprill.....

    Verkar bli 2,0t på 200hk med E85. Priset kommer troligen bli +8-10.000:-
    upp mot 2,0t bensinaren.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Händer det något nytt på denna fronten?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    1,8t bio blir väl först ut lev i maj?? visning i geneve i mars.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Med de soppapriser det är idag på bensin och E-85 blir det nog svårt att fortsätta på den spritfest som rådde förra året. Då var det ju en god affär att tanka etanol och på köpet få fler hästar. Idag får man förvisso fortfarande fler hästar, men frågan är hur många som är beredda att betala ett högre milpris för det!?

    Det staten kan göra är att ta bort ytterligare skatt på etanolen, och gärna tullavgiften, fast i det senare fallet är det ju EU som bestämt den åt oss, och "ni" har ju röstat för EU, så.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Det handlar bara om en tidsfråga innan det "låga" bensinpriset skjuter i höjden.

    Etanolpriset kommer o andra sidan bara bli läggre allt eftersom tekniken för framställning förfinas.

    Jag är såld på Etanolen......

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Med de soppapriser det är idag på bensin och E-85 blir det nog svårt att fortsätta på den spritfest som rådde förra året. Då var det ju en god affär att tanka etanol och på köpet få fler hästar. Idag får man förvisso fortfarande fler hästar, men frågan är hur många som är beredda att betala ett högre milpris för det!?

    Det staten kan göra är att ta bort ytterligare skatt på etanolen, och gärna tullavgiften, fast i det senare fallet är det ju EU som bestämt den åt oss, och "ni" har ju röstat för EU, så.......

    Biopower är fortfarande ett av få val som finns när du väljer tjänstebil med tanke på hur förmånligt det är.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Det handlar bara om en tidsfråga innan det "låga" bensinpriset skjuter i höjden.

    Etanolpriset kommer o andra sidan bara bli läggre allt eftersom tekniken för framställning förfinas.

    Jag är såld på Etanolen......

    Mvh Michael
    Håller i och för sig med om att det är en tidsfråga. Men då jag tror att oljepriserna kommer vara skapligt låga under hela 2007, så kommer det bli svårare för Saab att lansera nya spritbilar detta år. Vi får se, jag gillar också en övergång till etanol, men detta är min objektiva gissning.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Håller i och för sig med om att det är en tidsfråga. Men då jag tror att oljepriserna kommer vara skapligt låga under hela 2007, så kommer det bli svårare för Saab att lansera nya spritbilar detta år. Vi får se, jag gillar också en övergång till etanol, men detta är min objektiva gissning.
    Hej,

    Personligen skulle det förvåna mig om beskattningen av etanol inte förändras under året...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Håller i och för sig med om att det är en tidsfråga. Men då jag tror att oljepriserna kommer vara skapligt låga under hela 2007, så kommer det bli svårare för Saab att lansera nya spritbilar detta år. Vi får se, jag gillar också en övergång till etanol, men detta är min objektiva gissning.
    Hej,

    Personligen skulle det förvåna mig om beskattningen av etanol inte förändras under året...

    Mvh

    KK
    Själv skulle jag inte bli förvånad om de lämnade skatterna orörda. Skulle visserligen inte bli förvånad ifall de sänkte etanolbeskattningen. 50/50 att de gör ngt tror jag. Större sannolikhet att de inför rabatten på nybilsköp av miljöbil istället.

    Sedan är det ju inte så mkt energiskatt att ta bort på spriten. Tullen får de inte ta bort och momsen hjälper ju inte för tjänstebilar. Dock skulle sänkt moms hjälpa privatbilister. Vi får se - jag hoppas verkligen att Sverige satsar på etanol och blir lite av ett föregångsland,
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 91
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 23:10
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50
  3. Skiljer det nått på hårdvaran i BioPower vs Bensin M08
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •