Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-3 Aero -04, Motorn rasslar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161

    9-3 Aero -04, Motorn rasslar

    Hej,

    När vi startar vår 9-3 Aero -04 och det är kallt ute rasslar det på höder sida i motorn. Finns viss misstanke om att det kan vara AC:n som låter, men jag vet inte säkert. Raslet försvinner inte när man kopplar bort AC:n nämnligen, och det borde det väl göra om det är nåt med kompressorn.

    Bilen har automatlåda och rasslet framträder mest markant när man lägger i läge R eller D, och motorvarvet blir något lägre.

    Tacksam för alla tips jag kan få om vad detta kan vara.

    Mvh,

    Niclas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Sitter ett lager i kompressor navet på AC som kan rassla trots att du inte har kompressorn inkopplad. Bästa är att hänga av remmen och starta bilen bara en lite stund för att lyssa. Låter det fortfarande kan du räkna bort allt som drivs på remmen och lägga misstankarna på kamkedja eller balanskedja.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Tack för svaret! Vi hade en 900 Cab -95 som rasslade som tusan när den gått 9000 mil, det var kamkedjan... Vill nog inte riktigt tro att det ska vara detsamma på denna bil, den har bara gått 3900 mil... Men man vet ju aldrig. Faktum är att våra Saabar mer än en gång förbryllat oss med hur fullkomligt usel kvalitet det är på vissa grejor. Dock fortsätter man ändå att köpa dem, för det är ju så trevliga bilar!

    Ska filura på det där. Stalltipset från lokala Saabhandlaren är att det nog är nåt med AC-kompressorn. Ska lämna in bilen så snart jag har möjlighet att undvara den.

    Mvh,

    Niclas

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    tills du har tid att undvara den? resonerar du likadant när du blir tvungen att kosta på 15000kr på nån dyr grej som havererat jämfört med 375 om du låter den stå tills du vet vad det är? Det kan vara en skitsak och det kan vara haveri och det bästa är ju då att inte köra alls med den?

    Det är ungefär som verkmästaren sade till kunden: Såg du inte att oljetryckslampan lös? Jo men lös bara ibland............

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Förvisso! Dock har jag haft den inne på felsökning, och de säger att det mest troligt är AC-kompressorn. Så jag har slagit av den, och då låter det lite mindre.

    Kan det vara så att det är kamkedjan trots att det försvinner när motorn gått nån minut?

    /N.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Förvisso! Dock har jag haft den inne på felsökning, och de säger att det mest troligt är AC-kompressorn. Så jag har slagit av den, och då låter det lite mindre.

    Kan det vara så att det är kamkedjan trots att det försvinner när motorn gått nån minut?

    /N.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Förvisso! Dock har jag haft den inne på felsökning, och de säger att det mest troligt är AC-kompressorn. Så jag har slagit av den, och då låter det lite mindre.

    Kan det vara så att det är kamkedjan trots att det försvinner när motorn gått nån minut?

    /N.
    Om det låter mindre när du har slagit av kompressorn så är det väl kompressorn som är boven i dramat?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Det skall inte rassla alls. Det enklaste är att mäta kamkjedjesträckaren.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    En AC-kompressor kan mycket väl rassla även om den inte är inkopplad/till slagen. Sitter nämligen ett lager som remskivan snurrar på när den inte är tillslagen, Slår kompressorn sedan till så stannar det lagret och kompressorns andra två lager och innan mätet i kompressorn börjar röra sig, Sitter väl ett större lager i framkant (vid remskivan) och ett mindre i bak kant för att sötta upp.

    Det enklaste är ju att hänga av remmen blir det tyst då så är det ju helt klart någon som drivs på drivremmen och då är AC-kompressorn en stark kandidat. Brukar haviera säger dom. Då kan man köpa en kortare rem. Köp en till 9-3 utan AC så kan du hänga på den och köra med gott samvete tills verkstaden har tid att byta kompressorn.... om det är tyst fortfarande vill säga.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Är det verkligen "rassel" du hör? Ett tydligt vibrerande ljud uppstår ibland från remspännaren, på bilar med automat. Just som du säger vid lägre varvtal i R eller D. Kan det inte vara den som låter?

    Om du har möjlighet kan du hänga av remmen, och provstarta en kort stund.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping (Rystad)
    Inlägg
    265
    Vi har börjat renoverat ngr 93or här nu på jobbet, verkar vara balansaxelkedjorna som är dåliga...
    Christian Larsson - På tvären i skogen
    Saab 99 Grupp H Rallybil -75
    Saab 9000 T16 CD -92

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Solna, Sverige
    Inlägg
    14
    Jag har haft ett rasslande/ "knattrande" ljud som går precis i takt med motorvarvet. Har automat och ljudet försvinner på P- och N-läget. Har börjat ana ett samband med yttertemperaturen, idag +9 grader och allt lät normalt. Gissar på bussningar i motorupphängning, att en eller flera är gamla och blir hårda vid kallt väder.
    ---------------------------------------
    Saab 9-5 SC 2.3 Aut -99, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -02
    Täta oljebyten - det är kärlek det!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Jag håller med om att det är AC:n som är problemet.

    På AC-pumpen sitter en magnetkoppling / remskiva. Systemet fungerar så att man rullar remskivan på ett lager i just detta lager när kompressorn är urkopplad (vilket görs genom magneten som drar ihop en lamell, ungefär som en vanlig koppling i bilen).

    Denna konstruktion gör normalt att när lagret i magnetkopplingen/remskivan rasslar MER när AC:n är urkopplad, för då rullar den på detta lager. När man sedan kopplar på AC:n igen så rullar allting på AC-pumpens lager.

    Men, AC-pumpens lager håller länge, så jag tror ändå att det pekar på att det är din magnetkoppling/remskiva som är problemet. Fenomenen där kan säkert variera.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Är det verkligen "rassel" du hör? Ett tydligt vibrerande ljud uppstår ibland från remspännaren, på bilar med automat. Just som du säger vid lägre varvtal i R eller D. Kan det inte vara den som låter?

    Om du har möjlighet kan du hänga av remmen, och provstarta en kort stund.
    Det visade sig till slut att du hade helt rätt Danjell!

    /Niclas

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Kul att ni hittade felet!

    Hur löste ni det? Byta remspännare, eller leva med det?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Är det verkligen "rassel" du hör? Ett tydligt vibrerande ljud uppstår ibland från remspännaren, på bilar med automat. Just som du säger vid lägre varvtal i R eller D. Kan det inte vara den som låter?

    Om du har möjlighet kan du hänga av remmen, och provstarta en kort stund.
    Det visade sig till slut att du hade helt rätt Danjell!

    /Niclas
    Hej !
    Har åxå rassel på samma ställe på min 9-5 2,0 -98
    är intresserad av resonemanget, men undrar hur ni kom fram till spännaren genom att hänga av remmen ??
    Det sitter ju en del rullar och AC kompressorn så genom att haka av remmmen så kan man ju inte utesluta någon av de remdrivna felkällorna om det blir tyst !?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Man både ser på spännaren att den fladdrar vid D eller R på tomgång, eftersom tomgången går ner lite på en automatare. Det ger ett speciellt fladdrande ljud, som en del kallar rassel.

    Då det på en SS sällan är nåt annat fel än spännaren som orsakar oljud på höger sida motorn, så tog jag ett långskott och gissade på just spännaren.

    Men det är klart att som du säger kan det vara en annan komponent som för oljud. Dock så är oljuden som kan bli från löphjul, vattenpump, AC och spännare olika till karaktären. Om man som jag jobbar med saabar så lär man sig snart vilket ljud som är vad

    På din 9-5 -98 ligger kedjerassel närmast till hands gissar jag. Om det är en automat så kan även remspännaren vara en kandidat. Låt någon van mek lyssna på motorn. Inte bra att köra med oljud för länge. Ett oljud betyder ofta att något snart går galet...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Bytte spännare. Gick på garanti.

    Mvh,

    Niclas

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    15
    Det är närmast dendär magnetkopplingen som intresserar eftersom min kedja är bytt rasslet uppträder då man kör ACCn och tystnar sedan. går detta att justera på något sätt? är det någon ide att börja riva i skiten eller ska man satsa på ny kompressor??
    bara frågor känner mig som "hamlet" men det är klart hur intressant skulle livet vara utan SAAB ? bara att åka dit man ska och tillbaka utan minsta nervsammanbrott .....

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Solna, Sverige
    Inlägg
    14
    Lämnade in bilen på verkstad för en mindre grej med obalans i framvagnen och bad dem kolla spännaren till kedjan och den var ute 19mm.

    Eftersom bilen rullar i Schweiz hade det varit enklast som Saabverkstaden här tagit det hela på förlängda motorgarantin, men icke. Motsvarande 30-36000 Kr ville de ha för att byta kam- och balanskedjor men heder åt Saab i Sverige som tog på sig att betala detta på förlängda motorgarantin trots att bilen är snart 8 år gammal.

    Lite märkligt att detta händer redan vid 9800 mil, kamkedjan borde väl hålla längre? Obs, bilen servad på märkesverkstad på halva serviceintervaller (1000 mil och varje år) sedan ny.
    ---------------------------------------
    Saab 9-5 SC 2.3 Aut -99, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -02
    Täta oljebyten - det är kärlek det!

Liknande ämnen

  1. Rasslar i reläer mm. 9-5 Aero oo
    Av hans.g i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 19:06
  2. rasslar fram i motorn...
    Av zorco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 19:23
  3. Kamkedjan på Saaben rasslar, men inte när motorn är varm?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •