Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpa billig bil, prutargument osv hjälp!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Köpa billig bil, prutargument osv hjälp!

    Hej.

    behöver lite hjälp, försökte för ett atg sedan köpa en bil till min sambo, hitatde en saab 9000cc 2,0 91a, verkade kalas 5000 spänn vilket klipp.
    när jag kom hem så så gick de bra första dagen tills jag kommer ut dagen efter, båda bakfjärarna brakat ihop så bilen vart 5-6cm lägre i bakänden, så de va bara dra skiten till skroten. fick väl tillbaks 3000 spänn totalt på delar osv från den så gick back med 2000kr.

    hade ute den på blocket för samma summa som jag köpte den för 5000kr
    många svar och ALLA tokprutaren del ville nästan ha betalt för att köpa den av mig.

    men nu hade jag tänkt göra ett försökt till att köpa nått lite bättre förhoppningsvis, men ändå hålla mig på en låg kostnad som inte ska innebära att jag får byta halva bilen bara.

    men nu, vad kan man ha för prutargument, en sa till mig kolla på bilar för dubbla priset du vill köpa för, alltså en bil för 10 000kr när du har 5000kr att handla för, ring tokpruta och tillslut hittar man någon desperat som tar budet.
    när jag sålt bilar på blocket får jag uppfattning att jäkla många gör så?
    är inte egentligen en person som brukar va så bra på att förhandla ner priser, men ska man va så jäkla fräck att man ringer och tokprutar som alla andra?

    hur gör ni andra när ni lyckas hitta billiga andra bilar?
    hör många som skryter med att de hittat bes och skattade bilar för 3000 spänn osv, har då alldrig lyckats komma över nått sånt utan blir mest lurad när jag kollar på bilar av folk som ljuger.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    kan tillägga lite, har sneglat tex lite på den här
    http://www.blocket.se/vi/10163590.htm?ca=17_s

    den har ju varit ute i snart 20 dar och inte såld (prutmån finns)

    8000kr för en 83 känns lite väl, vad för saker ger prutmån?

    att den varit ute till salu ett hyfsat långt tag brukar oftast ge möjlighet till stora prutmåner, men vad mer, tips från prutmästarna mottages!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23
    Var kall och pruta inte i telefonen, åk och titta på ombjekten och skapa dig en uppfattning. Lämna gärna någon positiv komentar eller så, hacka bara inte då vill säljaren att du bara skall dra hem.

    När du är klar med koll m,m så slänger du ut att du tar den för 3.5 papp exempel, och efter lite tjat så enas ni på 5 papp.

    //MH

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Mycket handlar om att ha tur om man ska ha tag på en billig bil. Fick min 9000 för 3500 skattade och besiktigad, ringde direkt när jag såg den på blocket och fick den (låg ute för 3500). Var lite jobb med den men alla delar följde med, så bara byta och nu har jag en trevlig vinter bil.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Mycket handlar om att ha tur om man ska ha tag på en billig bil. Fick min 9000 för 3500 skattade och besiktigad, ringde direkt när jag såg den på blocket och fick den (låg ute för 3500). Var lite jobb med den men alla delar följde med, så bara byta och nu har jag en trevlig vinter bil.
    jo tack, jag trodde jag gjordet ett fynd med min 9000, 5000kr skatatd ett par månader fram och bes lika länge, det enda kända felen var paj ac och trasig generator, acn var urkopplad så skit samma, generatorn hade jag hemma en liggandes, trodde jag gjort ett fynd tills bilen blev "självsänkt" i bakänden...
    om man var glad.... slängt 5000 spänn i sjön, visserligen fick jag 2000kr på skroten och lite för delarna jag plockade innan skroten.

    men men får väl fortsätta leta, vill ha en körklar och skattad bil hellst då jag inte i nuläget har möjligt att va någon stans att mecka med bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    trodde jag gjort ett fynd tills bilen blev "självsänkt" i bakänden...
    En liten fråga bara... varför körde du bilen till skroten när fjädrarna gick av? det är ju inte direkt svårt att byta fjädrar... finns ju "nya" original fjädrar på blocket för ca 500:-...

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av nitro87
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    trodde jag gjort ett fynd tills bilen blev "självsänkt" i bakänden...
    En liten fråga bara... varför körde du bilen till skroten när fjädrarna gick av? det är ju inte direkt svårt att byta fjädrar... finns ju "nya" original fjädrar på blocket för ca 500:-...
    behöver inte vara fjädrarna. Karossen kan vika sig, hade gjort det på min gamla 240 (donatorbil till ett annat projekt)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    de va inte fjädern som rök av... så mycket kan jag väl säga, sen finns de 2 håll fjädern kan gå åt, du kan antagligen själv räkna ut vart den gick eftersom bilen åkte till skroten.


    har lite smått börjat leta efter en skattad och bes bil men folk ska ju ha tokpriser för gammal skit, köpa en bil som är helt uppmöken för 10000kr känns helt meningslöst.

    sen är de ju mer eller mindre trasiga bilar man hittar i 5000kr klassen.
    Men en dle verkar tro när man har 3-4 2or på rost i underredet att de är värt ändå 10K för skitbilen som inte ens går att laga med mycket vilja.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Problemet med blocketbilar för typ 5000:- är att säljarna nästan aldrig är villiga att gå ner i pris, vet inte hur många gånger jag har tittat på en bil, sagt att jag tar den för typ 3500:- när utgångpriset är 5000:-, men icke. "Då behåller jag den hellre" är nästan alltid svaret.

    Mycket lättare att pruta på bilar i 7000-8000:- klassen och uppåt.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Man får vara snabb.

    Jag satte ut en 9000 i höstas. En ägare, ca 17 000 mil. Fin maskinellt men lite rostig på de vanliga ställena. Har för mig att den sattes ut för 7000.
    Jag blev fullständigt nerringd och sålde den efter 3-4 timmar till den första som kom och kollade på den.

    Nu i efterhand så skulle jag nog satt ett högre pris på den, men det är ju lätt att bli girig..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    jag letar på, finns ju dock flera försvårande hinder, jag jobbar och har en bit och åka + en massa övertid så de är ju inte bara att man spontant kan dra iväg och kolla på en bil sådär.

    Sen så är ju folk väldigt ovilliga att berätta fel osv, de är en del som har besiktnings 2or men de står inget mer och att man kan maila eller ringa vid intresse, så mailar man och frågar om 2orna men inget svar, hatar att ringa på sånna annonser för de slutar mest med att man står som ett fåne med fult med info och de låter som rena skroten man ringt på och man nästan skäms för att säga att de inte är intressant.

    Tyvärr så är väl mailkompisarna mycket snackare därför folk skiter i mailsvar, men av erfarenhet så är de som ringer minst lika oseriösa som de som mailar, iaf när de kommer till dyrare prylar, vet själv efter ha krängt iväg lite bilar.

    Men men kollar blocket dagligen efter lämpliga objekt i 5000kr klassen, men tyvärr så är de ju mest skit som finns ute, lika dant så står det i många att de vägrar pruta osv, känns meningslöst att kontakta en sånn säljare med, jag vill kunna pruta på en bil när jag kollat på den och kunna göra en bedömning, men när de står prutare undanbedes mm så hoppar jag en sånn annons, ska jag åka 10-15 mil vill jag iaf ha en chans att få ner priset lite om de är lite småskavanker osv.

    Dock så får man ju inte räkna förmycket i den prisklassen, vill ha nått som rullar 1 år framåt utan förmycket reparationer, är de enklare 2or så går de ju fixa med, men de flesta sånna är ju körförbud osv på, vilket gör att man inte kan få hem bilen heller...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men men kollar blocket dagligen efter lämpliga objekt i 5000kr klassen, men tyvärr så är de ju mest skit som finns ute, lika dant så står det i många att de vägrar pruta osv, känns meningslöst att kontakta en sånn säljare med, jag vill kunna pruta på en bil när jag kollat på den och kunna göra en bedömning, men när de står prutare undanbedes mm så hoppar jag en sånn annons, ska jag åka 10-15 mil vill jag iaf ha en chans att få ner priset lite om de är lite småskavanker osv.
    Ärligt talat, är det inte vad man fått för pengarna och inte hur mycket man prutat som avgör om man gjort en bra affär eller ej?
    Toyota Verso 1,8 -11

Liknande ämnen

  1. Var köpa bra och billig bättringsfärg?
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2021-02-13, 20:49
  2. Köpa bra och billig billack?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 10:48
  3. Köpa billig men bra domkraft.
    Av Lillsven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 12:02
  4. Vart köpa billig Silikonslang?
    Av edmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •