Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 automatlåda kass?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243

    Saab 9-5 automatlåda kass?

    Tjena!

    Köpte min 9-5 Aero -03 automat för ett halvår sedan (det är en kombi, inte sedan ). Jag har aldrig tidigare hört att automatlåda skulle vara något att akta sig för, men nyilgen bytte polarens farsa in sin 9-5 aero -02 med automat och då hade säljaren sagt att "oj oj oj, automat. Nja då får Du inte mycket för den. Lådaorna från Saab har en tendens att vara slut efter ca 11000 mil."

    Finns det NÅGON substans i detta? Jag blir ju skitskraj!
    Min bil har gått 9500 nu...

    Dax å sälja?

    Mvh
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Jag antar att inbytet inte sker hos en SAAB-handlare?

    Rent spontant skulle jag tippa på att det är "gamla meriter" i växellåde frågan som ligger till grund för säljarens uttalande. Vad gäller automaten i 9-5:an så är det en AisinWarner vilken är en någerlunda hyggligt stabil pjäs. Denna används även i andra bilfabrikat.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Sabb 9-5 automatlåda kass?

    Citat Ursprungligen postat av Sinner
    Tjena!

    Köpte min 9-5 Aero -03 automat för ett halvår sedan (det är en kombi, inte sedan ). Jag har aldrig tidigare hört att automatlåda skulle vara något att akta sig för, men nyilgen bytte polarens farsa in sin 9-5 aero -02 med automat och då hade säljaren sagt att "oj oj oj, automat. Nja då får Du inte mycket för den. Lådaorna från Saab har en tendens att vara slut efter ca 11000 mil."

    Finns det NÅGON substans i detta? Jag blir ju skitskraj!
    Min bil har gått 9500 nu...

    Dax å sälja?

    Mvh
    /R
    Har kört 12000mil och trimmat i ca 5000mil ( 400-500nm). Funkar fint fortfarande. Byter olja var 1000-mil, kan vara en bra ide om man kör stadstrafik och/eller trimmat.
    Tror mycket hänger på körstil och underhåll, vet lådor som gått över 30000mil. Men visst kanske mb lådor håller bättre men då kostar det också.
    9-3 aero 2,8XT

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 277
    Hej

    Om så vore.. varför skulle Taxi Stockholm och Taxi Kurir köpa så många olika 9-5'or (2,2TiD och Biopower)? Låter som att din polares farsa skulle ha vänt sig till en mer seriös bilhandlare.

    Byt olja i din låda med lagom intervaller och njut av bilen. Inget att ligga sömnlös över.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23

    Re: Saab 9-5 automatlåda kass?

    Citat Ursprungligen postat av Sinner
    Tjena!


    Finns det NÅGON substans i detta? Jag blir ju skitskraj!
    Min bil har gått 9500 nu...

    Dax å sälja?

    Mvh
    /R
    Det är nog hög tid att sälja den Bilhandlare har en förmåga att hitta nackdelar med alla bilar och få dig att känna att din bil är skit, man borde egentligen bara kontra, att då är nog inte Saab den bil jag bör köpa, och bara vända och gå därifrån.

    Och du kan vara lugn över automaten om du sköter om den som man ska. Min skall snart in på servicetilfälle 18, och fungerar mycket bra

    //M

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    Skönt att höra att lådan kommer att överleva!

    Om sanningen skall fram så är jag nog mer gubbe än Nickilauda (stavn.?), fast det kanske är en nackdel för lådan?

    En sak som stör mig är att jag bad handlaren jag köpte bilen av (aukt. Saab) att byta olja och skölja lådan, men han sade att den går så bra att det inte behövdes samt att det gör man bara vid 15.000 mila servicen... Litet snålt tycker jag. Jag cashade ju ändå bilen... Vad kan det kosta att skölja lådan och byta olja? Är ju sugen på det eftersom folk rekommenderar det och säger att den växlar så mycket skönare efter byte.

    Tack för alla svar!

    Mvh
    /R

    PS. Tror att polarens farsa bytte till BMW 320, så det kanske var en BMW-handlare som sågade Saab... Då behöver jag nog inte oroa mig mer
    DS.
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    ju oftare man byter olja och gör rent filter i en automat ju större chans är det att de håller. Det är bara struntprat att moderna bilar har livstidsfyllda lådor och de som skriver sånt i instruktionsböckerna skulle få arbeta på verkstäderna i några veckor med att bara byta lådor så fick dom se......

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Sinner
    Vad kan det kosta att skölja lådan och byta olja? Är ju sugen på det eftersom folk rekommenderar det och säger att den växlar så mycket skönare efter byte.
    PM:a "prm" så fixar han det åt dig för vettiga pengar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    quote="Sinner"]Vad kan det kosta att skölja lådan och byta olja?

    Kostar mellan 1200-1500kr. Viktigt är att kolla oljenivån med täta intervaller efter oljebyte (kan också vara bra att sticka ner en tempmätare och kolla nivån vid exakt temperatur).
    9-3 aero 2,8XT

Liknande ämnen

  1. Kass AC? [Saab 9-3 SC 2007
    Av Qwertan i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 21:03
  2. Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97
    Av emwroba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 22:48
  3. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  4. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  5. Koppling Kass På Saab 9-3 2,0t -99
    Av Zippo89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •