Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mäta upp lambdasond

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Mäta upp lambdasond

    Hej!

    Har tänkt mäta upp min lambdasond. Lite osäker på hur jag ska gå tillväga.

    Bilden nedan ser ni första kontakten från sonden. Har som ni ser 4 kablar. Svart, grå och två vita. Är det svart som är signalen?

    Bild 1

    Den går sen till den vänstra kontakten (röda). Sen in till styrenheten under handsfacket antar jag.

    Bild 2

    1. Ska jag lossa kontakten (bild 1) och mäta signalen där? Mellan vilka kablar ska jag mäta? Man ska väl då få ett värde som pendlar mellan 0-1,0 V har jag förstått?
    2. Hur mätar jag upp givarens resistans? Mellan vilka kablar? Ska vara 4 ohm.
    3. Funkar bilen att köra med fast man kopplat ur kontakten? Den kan ju då inte reglera syremängden.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Tror att dom 2 vita är förvärmning och sden svarta är signalkabeln och den gråa är jord. Är det universal så är det så.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Fråga i en saab verkstad vad du ska mäta på¨men jag skulle gissat på svart och grå kabel . Om du kopplar ut lambdan kommer den få fet blandning vilket gör så att den drar med bränsle.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    äntligen någon som skrivit ett mätvärde ..


    jag har dock "hört" att värdet skall ha ett intervall på ca 0.2V ... inte 0-1.0V

    finns de någon som verkligen vet vilket intervall den skall hålla sig mellan vid en kallstart ?

    mvh ahlis

    (detta har jag haft uppe ett otal gånger, har sökt FAQ har skrivit till dem som innehar FAQn om att felsökning på lambdan borde finnas .. men de e inte mkt som hörsts .. vet att de e mkt nu på våren så ta de när ni kan .. )

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 108
    Syresensorn skall pendla mellan 0 och 1 volt när du står på tomgång med varm motor. Lamba 1 är vid 0,5V men systemet reglerar bara _runt_ 0,5V, den stannar inte där. Därför skall spänningen variera mellan 0 och 1 Volt.

    Att försöka mäta upp syresensorn och säga om den är bra eller dålig är inte så lätt som man skulle kunna tro. Tech-2 har en speciell cykel man skall utföra där man kör bilen på olika varvtal för att kolla om de funkar som de skall.

    Kolla i P0130-tråden vad jag skrev där också, angående din 96a med 02ans T7-motor!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Test av lambdasond

    En lamdasond ger ifrån sig ström.
    Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
    Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
    & Går den magert 0.1V
    Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig

    Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
    1 kabel = mät mellan den & jord
    3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
    4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
    Hoppas du blev något klokare av detta.
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    bollman:

    svarat

    scorpio tusen tack .. då är min trasig

    den börjar på 0V ( kallstart ) sen segar den sig upp mot 200 mV när den kommer dit dimper voltmeter ner till 0 igen ..

    efter en bra stunds tomgångskörning stannar den kring 500mV .. pendlar något upp o ner om man gasar ( 490<->510 mV )

    blir till att köpa nytt ..

    tack för all hjälp

    mvh ahlis

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737
    ahlis>> Om du har en 3-trådig lambda, kolla att den är bra jordad innnan du byter. Det är billigare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    det är en 4 trådig på min ..
    är det värt att mäta jord ändå ?

    mvh ahlis

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av ahlis
    det är en 4 trådig på min ..
    är det värt att mäta jord ändå ?

    mvh ahlis
    Tror inte det men vet ej. Har du fyra trådar så har du ju redan en separat jordkabel.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    oki då vet jag .. thanx

    mvh ahlis

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Samma mätprocedur ska det nog vara.
    Skillnaden är väl separat jord till signalen= Grå.

    Vit-vit = värmen
    Svart-grå = signal.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Sen tar det väl en liten stund innan den börjar jobba riktigt? den måste väl upp i en 200 grader ?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    arbetstemperaturområdet är 250-500 grader

    men de ser man på värdena den ger när den börjar bli varm .. ( någon sa att de va bra att köra kallstartcykeln för att se hur värdet ändrar sig .. men jag vet inte hur jag skall mäta de med en multimeter och samtidigt ha den inkoplad .. för att göra detta möjligt )


    men men



    mvh ahlis

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Det enda man med någorlunda god säkerhet som lekman verkligen kan mäta är nog resistansen i förvärmningselementet. Att mäta sondspänningen med inkopplad sond är nog mest slöseri med tid. Sonden utspänning beror ju på "hur avgaserna ser ut". O de kan ju bero på ganska många grejjer, sonden till exempel... men oxo galet bränsletryck, MAP-sensor LMM eller kort sagt MASSOR...

    Det lär gå att dra i gång en lös sond med 12V på elementet o sedan mäta sondspänningen samtidigt som man utsätter den för "vanlig ciggtändargas". Jag har inte testat detta, men ifrågasätter nyttan. En sond som åldrats ger oftast relativt riktigt utspänning MEN med en STOR FÖRDRJÖJNING. (jmf. med en riktig sond)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    Dr Boost
    jag har kopplat ur sonden och kört motorn utan sond och mätt vad den visar .. rätt elelr fel vet jag inte .. men kör man motorn utan last på tomgång / gasar de man kan så ligger den mellan 490-510 mV ..

    i desperation kommer jag byta min lambdasond ikväll då jag är sjukt trött på att den tänds såfort jag kör långsamt ... tror inte polisen tar förklaringen att min bil går miljöovänligt om jag kör långsamt .. ( även om jag hoppas på de )

    mvh ahlis

  17. #17

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    ahlis>> Om du har en 3-trådig lambda, kolla att den är bra jordad innnan du byter. Det är billigare.
    Håller på att försöka mäta upp min 3-trådiga med 2-vita och en svart kabel. Får bara "avbrott" om jag mäter mellan den svarta och jord??
    Jag har kollat igenom alla trådar jag hittat om detta och hittat en del värden samt att det är viktigt att kolla jorden på lambdan men mer specifikt undrar jag hur jag kan mäta upp att den har bra jord samt hur mäter jag den på bästa sätt med hjälp av multimeter? Ohm? Volt? Ikopplad? Igång?

    //KDO
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

Liknande ämnen

  1. Mäta kamkedjesträckare vid köp av 9-5:a
    Av Anders_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:26
  2. Mäta en Lambdasond
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 18:33
  3. Mäta ET på bil?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •