Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bättre bromsförmåga med Viggen ok?(og9-3)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Bättre bromsförmåga med Viggen ok?(og9-3)

    Hej!

    Jag funderar lite på att skaffa en uppsättning Viggen ok till min og9-3 men blir det verkligen såå mkt bättre än orginal? Själva oket är ju det samma som sitter på de "vanliga" og9-3? Det är väl bara själa bygeln som skiljer samt större skivor. Kollade även lite på belägg på SP´s hemsida och det verkar som det är samma till både Viggen samt de vanliga?

    Vad är det som gör att bromsförmågan blir bättre när man fortfarande har samma belägg och samma "lilla" anläggningsyta mot skivan?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Större diameter på skivan = mer area.

    Precis som du säger så är det endast skiva och bygel som skiljer.
    Pga. av den större diametern på Aero/Viggen, 308 vs. 280 så kommer du få en större del att få "bromsfriktion" på.

    280mm ger en area på ~61600mm3
    308mm ger en area på ~74500mm3

    Detta ger ca 17% mera yta med 308 skivorna
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nja nu är du väl ute och cyklar............är det likadana belägg så ökar ju inte arean som bromsar bara för att du sätter dit större skivor.........Det som blir bättre av en lite större diameter är ju den teoretiska "hävstången" från navcentrum ut till belägget.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Att skivans area ökar det förstår jag ju men eftersom man fortfarande använder samma storlek på belägget så förstår jag inte hur bromsförmågan kan bli bättre.

    Det som StefanM pratar om här, den teoretiska "hävstången" det får du gärna förklara lite mer, hänger inte med riktigt


    edit: Sen är det väl faktiskt 288mm och inte 280mm skivor på "vanliga" og9-3!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Det blir såklart svårt att förklara, men tänk i banorna att ett större hjul på en cykel gör att du slipper trampa så mycket. Likadant med bromsarna, tänk om bromsarna satt längst in i hjulets centrum. Ju längre ut bromsarna sitter desto snabbare kan man bromsa in.

    Finns säkert nån som kan förklara bättre...
    Gone country....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det blir såklart svårt att förklara, men tänk i banorna att ett större hjul på en cykel gör att du slipper trampa så mycket. Likadant med bromsarna, tänk om bromsarna satt längst in i hjulets centrum. Ju längre ut bromsarna sitter desto snabbare kan man bromsa in.

    Finns säkert nån som kan förklara bättre...
    Hmm...jaa men du, nu trillade nog poletten ner verkar det som!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Större skivor bör ju även vara en fördel i värme synpunkt. Tar längre tid att få skivan redigt varm sen blir det ju även större yta som avger värmen.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Större skivor bör ju även vara en fördel i värme synpunkt. Tar längre tid att få skivan redigt varm sen blir det ju även större yta som avger värmen.
    Det är säkert så! Men det var just fenomenet att det skulle bli bättre bromsförmåga med samma storlek på belägget som jag inte riktigt fick in i kroppsavslutet

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nja nu är du väl ute och cyklar............är det likadana belägg så ökar ju inte arean som bromsar bara för att du sätter dit större skivor.........Det som blir bättre av en lite större diameter är ju den teoretiska "hävstången" från navcentrum ut till belägget.
    Det Stefan menar är att det blir mer kraft för oket om skivan har större diameter och oket alltså sitter längre från centrum av skivan. Alltså en "omvänd" hävarmseffekt. Som om du ska lossa hjulbultarna och de sitter som bara den så får du ju mer kraft med hjälp av ett längre skaft på den nyckeln du använder. Om du vänder på kakan och tänker dig att oket vill ha mer kraft så är det ju bra om den sitter längre ut från centrum. Och stoora bromsar, typ 350mm skivor har ju inte nån gigantisk beläggyta utan avståndet är ju ännu större där, samt används ju oftast ok med fler kolvar, typ 6-kolvsok, vilket förbättrar den kraften avsevärt.

    Sen kan jag tänka mig att eftersom viggenskivorna är större har de väl med gods som kan leda bort värmen som uppstår när du bromsar.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nja nu är du väl ute och cyklar............är det likadana belägg så ökar ju inte arean som bromsar bara för att du sätter dit större skivor.........Det som blir bättre av en lite större diameter är ju den teoretiska "hävstången" från navcentrum ut till belägget.
    Det Stefan menar är att det blir mer kraft för oket om skivan har större diameter och oket alltså sitter längre från centrum av skivan. Alltså en "omvänd" hävarmseffekt. Som om du ska lossa hjulbultarna och de sitter som bara den så får du ju mer kraft med hjälp av ett längre skaft på den nyckeln du använder. Om du vänder på kakan och tänker dig att oket vill ha mer kraft så är det ju bra om den sitter längre ut från centrum. Och stoora bromsar, typ 350mm skivor har ju inte nån gigantisk beläggyta utan avståndet är ju ännu större där, samt används ju oftast ok med fler kolvar, typ 6-kolvsok, vilket förbättrar den kraften avsevärt.

    Sen kan jag tänka mig att eftersom viggenskivorna är större har de väl med gods som kan leda bort värmen som uppstår när du bromsar.
    Bra förklarat

  11. #11
    Hej !

    Kan intyga att moddifieringen blir klart märkbar om man har vanliga 900 Ng skivor 94-96 284 mm skivor. Märkte stor skillnad i år på Knutstorp med Viggen skivor runt om och Viggen Ok fram.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Kan intyga att moddifieringen blir klart märkbar om man har vanliga 900 Ng skivor 94-96 284 mm skivor. Märkte stor skillnad i år på Knutstorp med Viggen skivor runt om och Viggen Ok fram.
    Jag trodde att det var 288mm skivor på ng900 oxå?

    edit: Läste nu på SP´s hemsa, 284mm skivor på ng900 94-96! I stand corrected!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundets Pärla
    Inlägg
    42
    Lånar tråden lite här. Har en 9-3 aero, tänkte slänga på Viggen skivor. Hur pass mycket måste man modda för att det ska passa ? Eller äre bara bolt-on ? Kör med 17" sommar o 16" vinter. men sommarfälgar ska uppgraderas till 19" tänkte jag.
    /Ny på forumet o i klubben
    #6496
    SAAB 9-3 Aero -01
    Blinka med blåljusen om du vill raca

  14. #14
    Hejsan !

    Du måste minst köra med 16" annars tar fälgarna i oken.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Priaulx
    Lånar tråden lite här. Har en 9-3 aero, tänkte slänga på Viggen skivor. Hur pass mycket måste man modda för att det ska passa ? Eller äre bara bolt-on ? Kör med 17" sommar o 16" vinter. men sommarfälgar ska uppgraderas till 19" tänkte jag.
    /Ny på forumet o i klubben
    Du kommer att behöva större bromsköldar oxå pga. den störra skivdiametern. Jag kommer dock att köra utan sköldar eftersom bilen rullar mest sommartid!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Kolla min setup. Har kört bana vid två tillfälle i år med mycket gott resultat. Och då har jag legat ute och pressat max under flera varv. Till vardags funkar det kanon.
    Sköldarna är bara att slitsa och bända upp om man vill ha dem kvar.

    /Johan
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundets Pärla
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Priaulx
    Lånar tråden lite här. Har en 9-3 aero, tänkte slänga på Viggen skivor. Hur pass mycket måste man modda för att det ska passa ? Eller äre bara bolt-on ? Kör med 17" sommar o 16" vinter. men sommarfälgar ska uppgraderas till 19" tänkte jag.
    /Ny på forumet o i klubben
    Du kommer att behöva större bromsköldar oxå pga. den störra skivdiametern. Jag kommer dock att köra utan sköldar eftersom bilen rullar mest sommartid!
    Allright! Tackar så mycket för hjälpen, ska kolla upp det dära vad det kan kosta o så.
    #6496
    SAAB 9-3 Aero -01
    Blinka med blåljusen om du vill raca

Liknande ämnen

  1. R-däcks betydelse för väghållning/bromsförmåga
    Av Sasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 09:35
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:46
  3. 9-3 Viggen Lightning Blue Vs Viggen Gul :)
    Av sjpilis i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •