Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Guide: Byte av drivrem 9000 (Bilder saknas)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691

    Guide: Byte av drivrem 9000 (Bilder saknas)

    Hade en lite tid över idag och tänke ge bilen en delservice då jag inte tyckte skicket på drivremmen var 100%.

    Passade på att fotografera lite snabbt och så blev det en liten guide;

    Alla bilder är klickbara.


    1. Man behöver ett litet verktyg för att låsa remspännaren, annars blir allt mycket svårare. CC måttet mellan skruvarna(M6) är på min 117mm. Fungerar ypperligt. 118mm funkar säkert det med
    Jag valde att svetsa ena skruven, detta underlättar vid användadet. Givet kan man använda en mutter på baksidan för att låsa den.


    2. Dessa verkyg är i runda slängar det som behövs:
    En mutterdragare för hjulbultar(eller om man vill, ett fälgkors motsv.)
    En 8mm nyckel, för skärmkanten som håller innerskärmen.
    En 10mm nyckel för skuvar till innerskärmen
    En 16mm nyckel för det vänstra "spännhjulet"
    En 19mm nyckel för det högra "spännhjulet" (som är vänstergängad!)


    3. Tag bort skärmbreddaren / skärmkantslisten (beroende på bilmodell), 6st muttrar från insidan, 8mm fattning
    Samt 5st skruv med 10mm fattning som håller fast innerskärmen undertill och i hjulhus. Passa sedan på att lossa det högra spännhjulet (syns tydligt på bild 5.) med en 19mm nyckel, ett varv. OBSERVERA! VÄNSTERGÄNGAD; LOSSAS MEDURS OCH SPÄNNES MOTURS!
    Anledningen att jag gör detta först, är för att inte belasta specialverktyget (1.) onödig.


    4. Närbild på spännanordningen, där pilarna pekar skall skruvarna på specialverktyget (1.) sitta. Jag har helst en mutter på den övre kroken, då denna är lite "mindre" säker, risk att verktyget glider av.


    5. Ett rejält grabbatag om remmen enligt bilden, man får krama en stund då spännaren har allt annat än bråttom att tryckas ihop. Samtidigt med högerhanden monterar man spännaren, när denna pressats ihop såpass att specialverktyget (1.) går på.


    6. Verktyget monterat, som synes så är remmen nu väldigt slapp och fin..
    Lossa skruven för det vänstra spännhjulet (16mm fattning)


    7. Tag bort spännhjulen, tag därefter bort remmen. Notera hur remmen var dragen.


    8. Montera den nya remmen, montera hjulen. Kontrollera att remmen ligger rätt på samtliga hjul (spårar).
    Provstarta och se så att allt rör sig som det ska och remmen ligger rätt.


    9. Återmontera innerskärm och skärmbreddare/list i omvänd ordning.


    Klart!

    Tog mig ca 15min med fotografering och tillverkning av verktyg, så det löses enkelt på en parkering om man vill det.

    Edit: Om nån vill stoppa denna i FAQ:n så beviljas detta.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kanonbra!
    Du har definitivt talang för att bli en bra metodtekniker

    Eftersom detta troligen hamnar i FAQ så kan jag göra ett litet tillägg.

    Det går att göra detta jobb utan att ta bort hjul + innerskärm vilket kan vara att föredra om man misstänker att skruvarna till skärmkanterna är rostiga och sitter fast.
    Principen för bytet är densamma, förutom att man inte riktigt ser vad man gör och att det är trångt som attan
    Görs jobbet s.a.s. uppifrån drar man remmen uppåt (kanske går att trycka ner också ?, har aldrig provat) när verktyget ska monteras, men för att klara det krävs rejäla armmuskler eller en medhjälpare. Jag brukar fuska med att sätta ett spännband mellan remmen och en takstol
    Nästa broblem blir att få ut bulten till spännhjulet - det brukar inte finnas tillräckligt med plats mellan spännhjul och innerskärm. Har man en kofot är det problemet löst

    Återmonteringen då.
    Eftersom du antagligen glömt hur remmen ska sitta har jag några tips som kan hjälpa:
    1. Det finns en bild i instruktionsboken
    2. Det finns en bild på Speedparts hemsida
    3. Den går bara montera på ett sätt.. Tänk på att den ribbade sidan av remmen ska vara vänd mot dom ribbade hjulen och den släta sidan av remmen ska gå mot dom släta hjulen (spännhjulen)
    4. Jag länkar in bilden här



    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Mycket bra Urban (själv har jag varit befriad från bilar där skruvarna fastnat hehe...) det här måste läggas till
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Men om man sätter 19m nyckeln på spännhjulet och för den mot torpeden så komprimerar du spännaren och kan montera specialverktyget, så slipper du klämma ihop remmen med handen.

    Trodde att det var därför som den var vänstergängad.
    Så gör jag

    Kanske missförstår jag din beskrivning?

    Mycket bra bilder!!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Jo, man kan mycket väl göra så, men, som jag beskrev tidigare så vill jag lossa på hjulet innan jag sätter dit verktyget. Detta för att inte överbelasta konstruktionen (när man lossar hjulaxeln så kommer man ju följdaktligen "dra ut sträckaren, som då hålls emot av verktyget )

    Jag litar inte på de små skruvarna..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Jag litar inte på de små skruvarna..
    Det är ingen höjdare att dra av den bulten. Man lär knappast hitta någon ny på macken
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Men om man sätter 19m nyckeln på spännhjulet och för den mot torpeden så komprimerar du spännaren och kan montera specialverktyget, så slipper du klämma ihop remmen med handen.
    Jag gjorde på samma vis.

    Annars mkt bra beskrivning.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    627
    Medlem#
    6922
    Om jag får ställa en följdfråga. Hur ser man om drivremmen är dålig? Börjar den slappa till och slå i? Går det att höra? Eller måsta man ta å dra i den emellan åt för att känna? Liknade princip för kamrem/kedja?

    MvH
    -FaeN

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Min ringa erfarenhet av dessa remmar:
    Antingen kan remmen "fransa sig" i kanterna och/eller så ser du torrsprickor i den. Syns extra tydligt på insidan i den ribbade sidan då den böjer sig "utåt" alltså tex över hjulet på remspännaren.

    En eloge till Airflows beskrivning.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    627
    Medlem#
    6922
    Okej tack så mycket.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Tja! Riktigt bra förklarar, har gock en liten fråga ,..

    Om remmen gått av helt och hållet, några förslag på hur man kan få ihop spännaren då?

    Mvh

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Jag gjorde så att jag hissade bilen och skruvade bort innerskärmen. Sedan använde jag en donkraft och för att sakta pressa ihop spännaren.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    19 mm hylsa och ett långt skaft. Bulten till spännarens bryttrissa är vänstergängad av den anledningen.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Okej ! :] Så det fanns en logisk lösning där med

    ..skruvat på en banbil av SKIT-typen honda (hynda) senaste året så det är skönt när det finns utrymme och konkreta lösningar :]

    Då blir det till att slänga dit remmen idag MVH

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Ja vad kan man säga förutom SUPER SNYGGT och tack för hjälpen.
    Dom gångerna jag bytt rem eller lagt tillbaka den när den har hoppat, så använde jag oxå en 19-nyckel på bulten till spännarhjulet och det lånade special verktyget eller en polare som helt enkelt trycker ihop kolven med hjälp av förlängnigen på nyckeln! funkar super.
    Tack än en gång!!!
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Får man bort spännaren från transkåpan när man har specialverktyget monterat? Tyckte det såg ut som det satt ivägen för ngn skruv?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Har för mig att spännanordningen sitter på en alu-konsol som man tar bort, en skruv15?17? sexkanstsskalle och en insexskruv 8?10? Ev sitter den ena insexan bakom vevaxelns remhjul, kan inte riktigt se på bilderna..
    Jag "har för mig" att den går att ta av i sin helhet med verktyget monterat.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Vet inte om jag missuppfattar frågan men det går ju INTE att lossa spännarkolven då verktyget sitter där, framförallt för att för då är kolven ihoptryckt via "konsollen" som verktyget sätts i.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Mja, om det bara är dämpcylindern som ska bort så är det givetvis tvärt omäjligt med verktyget på, jag uppfattade magnus fråga som om anordningen gick att få bort. I syfte att öppna upp transkåpa?

    Eh. Snurrigt
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Det ni kallar "anordningen" är väl bara det nedre fästet för kolven fastsatt i? Den övre bulten går väl in i kåpan direkt eller minns/ser jag så fel?

    Får väl kolla noggrannare i morgon då jag måste dit för att byta remmen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2023-08-06, 09:39
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2020-06-20, 21:35
  3. Byte av drivrem 9000
    Av Moto-XXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 00:31
  4. Tutorial: Saab 9-5 Instumenthus lampbyte (bilder saknas)
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 11:12
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •