Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Guide: Byte av drivrem 9000 (Bilder saknas)

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Trögt som satan oftast. Har 1 meter långt dragskaft med 19mm sexkanthylsa på. Lyfter bort servooljebehållaren, sätter dit hylsan och skjuter på bakåt. Lossare remmen vid det bakre hjulet mellan pump o generator. Funkar klockrent, och jag är inte särskilt stark heller.
    Var försiktig när man släpper trycket så spännaren inte slår bakut. Lossar skruven till spännrullen direkt efter jag släppt av. En liten knyck bara för det mesta.

    Har ju 4 stycken, fast mina 2,0-spisar har inte samma drivning och "manuell" remspänning. Liiiiiiiiiite lättare, men lika trångt för det.

    Bort med hjulhusen är ett måste om det ska bli bra.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  2. #42

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Jag skruvade bort vibrationsdämparen och det visade sig att den var helt trasig. Istället för att tryckas ihop när man drog i spännarhjulets mutter så vek den sig och gick emot hjulet framför. Så jag har beställt en ny dämpare.

    Kass start på semestern. Hoppas bara att jag nu kan få ihop det som skall vara så man kan komma iväg på sin semesterresa någon gång.

  3. #43

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Gjorde ett enkelt verktyg för att trycka ihop remspännaren. Använde 10 mm gängstång, två muttrar och två hylsor från hylsnyckelsatsen. Fungerade mycket bra.

  4. #44

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Tack för guiden! Såg när jag fyllde på spolarvätska idag att remmen hade ett hål i sig, förstod direkt att det kanske är dags för byte. Nu står den dock inte hemma här, så kan inte gå ut och kolla på ett par dagar, men skulle gärna byta till helgen varför jag gärna vill beställa delar redan nu. Problemet är att jag inte vet vad jag ska ha för rem!

    Min bil är en 9000 CD -92 med AC.

    Hur många typer finns det? På Mekonomen stå rdet att den går förbi generator och servo, men speedparts även vattenpump och ett par skivor. I Haynes visar de grafik på en motor med två remmar...
    Saab 9000 CD -92

  5. #45

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Mekonomen hade "slarvat" med benämningen. Längden stämde, så körde på den (2550mm).

    Letade som fan efter någonting att skapa "verktyget" av, men gav upp och tänkte att jag väl hittar på någonting när jag väl har händerna på problemet.

    Väl där lossade jag spännhjulets skruv ett varv medurs (19mm blocknyckel). För att få skruven att släppa knackade jag med hammare på blocknyckeln tills den släppt. Oerhört bekvämt!
    När skruven väl lossnat funderade jag på hur fan spännaren skulle tryckas ihop. Testade att dra och trycka på remmen, men det gick oerhört segt. Lösningen var dock en tving. Satte denna mellan (med gummi och plastdistanser för att inte skada någonting) spännhjulet och bottenplattan på bilen. Vred ihop och fixerade med (jag är ju en hemmapulare) tjugoelva varv ståltråd. Släppte tvingen och allting höll (phu). Var dock varsam var jag höll fingrarna hädanefter När remmen väl var monterad körde jag dit tvingen igen, pressade ytterligare någon mm, demonterade ståltråden försiktigt och släppte på tvingen.
    Med en annan typ av tving skulle det gått att placera denna vid klykorna (där fixeringen sedan ska ske) och på detta vis inte riskera att demolera remmen.

    Absolut inte optimalt, men det var lösningen jag kom upp med, och det fungerade. Inga märken alls på remmen och så slapp jag tillverka verktyg!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9000 CD -92

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Det går byta Drivrem på 9000 på 15min, utan att lossa varken innerskärm och hjul.
    Saablös dåre

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Jag tillverkade ett remverktyg av en gammal domkraft

    /Owe

    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Det går byta Drivrem på 9000 på 15min, utan att lossa varken innerskärm och hjul.
    15 minuter!!! Du får gärna lämna en beskrivning hur du bär dig åt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Instämmer !

    Jag brukar göra såhär:
    1.ställa billen på pallbock
    2.Lossa innerskärmarna
    3. ta domkraft samt rör i längd så man får in rör mellan spännaren och domkraften
    4. Pumpa.. På domkraften, se till att ha domkraften så att den inte kan rulla iväg, man får vrida och ha sig lite tills man hittat optimala punkten.
    5. Demontera remmen
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Ett litet tips angående verktyg för att trycka ihop spännaren, tag en vanlig slangklämma av lämplig storlek, kläm ihop den så att spännskruven är på ena långsidan och "vinkla" ändarna litet med en polygrip (ni fattar) så att de inte glider av är i spännner. Montera där verktyget skall sitta och spänn. Enkelt och billigt.

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Nää -nu hänger jag inte med? Meningsbyggnaden haltar betänkligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Citat Ursprungligen postat av csan

    15 minuter!!! Du får gärna lämna en beskrivning hur du bär dig åt.
    Instämmer !

    Jag brukar göra såhär:
    1.ställa billen på pallbock
    2.Lossa innerskärmarna
    3. ta domkraft samt rör i längd så man får in rör mellan spännaren och domkraften
    4. Pumpa.. På domkraften, se till att ha domkraften så att den inte kan rulla iväg, man får vrida och ha sig lite tills man hittat optimala punkten.
    5. Demontera remmen
    Lossa och lägg expansionskärlet åt sidan.
    Sätt på en blocknyckel, gärna en med spärrfunktion, på bulten till remhjulet på spännaren. Förläng blocknyckeln med en till blocknyckel och komprimera spännaren genom att vrida muttern moturs. Plocka lös remmen med den fria handen och släpp
    tillbaka spännaren försiktigt.
    Skruva lös bulten till remhjulet på spännaren och tryck undan plastinnerskärmen något för att få ut bulten. Montera ny rem (trångt).
    Skruva tillbaka remhjulet
    Anslut blocknyckeln igen på remhjulsbulten, komprimera spännaren och montera
    remmen över a/c kompressorn som sista hjul.
    Klart!
    Tid ca 20 min.

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Kan det hända att remmen krymper lite om den ligger ospänd länge?
    Jag har haft lite små haverier på motorn och har därför fått lossa på remmen och montera tillbaka den några gånger och tidigare så har det gått bra men senaste gången någon gång i våras så var det preciiis att jag fick på remmen och nu är det dags igen men den här gången så verkar det totalt störtomöjligt att få dit den igen. Remmen har legat ospänd sen i början av juli under tiden som jag har fixat med motorn, kan det hända att den måste ligga i spänn i några dagar så att den sträcks ut igen?
    Går det att skynda på att lite genom att värma lite försiktigt med en värmepistol medans den ligger i spänn?

    Just nu så sitter remmen på rätt plats men löphjulet som sitter mellan generator och styrservopumpen sitter inte med lagret på kragen utan det hänger bara på skruven (som med andra ord inte är ordentligt fastskruvad).

  15. #55
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Är du säker på att du dragit remmen korrekt? Går den inte dit när du trycker ihop spännaren i botten? Jag använder en riktigt rejäl polygrip för att orka trycka ihop spännaren.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Så här har jag satt remmen:

    Nummer 7 fick jag byta ut eftersom att lagret hade skurit i denna.

    Är diametern på 5 och 7 lika?
    Om jag kan ha växlat dessa och sen beställt en 7:a istället för en ny 5:a och sen har 5:an större diameter än 7:an så betyder det ju att det sitter två 7:or där nu och därmed att remmen får längre sträcka att rulla (förutsatt att 7:an har större diameter än 5:an då).

    Jag har spännt med en 18-nyckel (tror jag det var) på den felgängade skruven till spännhjulet (nr 5).

Liknande ämnen

  1. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2023-08-06, 09:39
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2020-06-20, 21:35
  3. Byte av drivrem 9000
    Av Moto-XXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 00:31
  4. Tutorial: Saab 9-5 Instumenthus lampbyte (bilder saknas)
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 11:12
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •