Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Guide: Byte av drivrem 9000 (Bilder saknas)

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Mätte på Saabs verktyg, 10cm drar den ihop det till.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Alltså 100mm att jämföra med "plattjärnets" 117mm? Drar man det alltid i botten då?

    Jag har ju ett egentillverkat verktyg med Saabs som förlaga och jag har för mig att jag nästan drog det i botten i somras men att jag aldrig lyckdes få på mitt plattjärn när jag testade med att spänna för hand med dragskaft på 19mm-bulten. Kanske bara för klen i armarna?
    Som sagt, det blir tillfälle till lite undersökning under morgondagen om jag hinner.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    "innermått" 100mm, era "yttermått" kanske är 117mm.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kanske bara för klen i armarna?
    En sak att tänka på är att dämparen är gjord så att den inte kan pressas ihop hur snabbt som helst pga oljan som flyttas från ena sidan till den andra ska passera genom ett litet hål. Det är flödet genom hålet som bestämmer hur snabbt den kan pressas ihop.
    Den är jättetrög, så att komprimera dämparen med en arm och samtidigt mickla dit verktyget med andra armen är inte helt lätt - men det går. Förutom att man behöver rejäl kraft i armarna måste man vara uthållig också..

    Sist jag gjorde operationen hade jag remmen på plats när jag började. Sträckte då remmen uppåt med ett spännband från taket och kunde enkelt montera plattjärnet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Förutom att man behöver rejäl kraft i armarna måste man vara uthållig också.
    Japp, troligen var det väl både styrkan, uthålligheten och tålamodet det brast i men ändå hade jag ju hjälp av en defekt spännare innan jag lyckades fylla upp den med olja.
    Problemet var ju att min rem hade hoppat av så det gick inte att ta hjälp av denna.

    Gick så mycket lättare med mitt hemgjorda hur som helst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Mja, om det bara är dämpcylindern som ska bort så är det givetvis tvärt omäjligt med verktyget på, jag uppfattade magnus fråga som om anordningen gick att få bort. I syfte att öppna upp transkåpa?

    Eh. Snurrigt

    Helt korrekt! Jag vill ju ha bort hela "spänneriet" från transkåpan när jag väl har fått upp moroten i stativet. Blev dock inte klok på svaren ovan ifall det verkligen gick att få bort anordningen som vi så fint kallade den för med verktyget monterat?

  7. #27
    heisann folkens, håper dere forstår norsk.

    hver gang jeg bytter reima på bilen min, bare klemmer jeg sammen spännaren med en slik tvinge:


    det er jo bare å sette den rett på spännaren og klemme så hardt du kan. den løsner veldig enkelt, og holder seg på plass.

    bare husk å bruk en litt kraftig en. fåes kjøpt på biltema og de fleste bilrekvisita butikker
    1993 9000CS 2.3 Turbo
    1985 og900 Aero

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81
    Tack för en bra beskrivning! Det underlättade helt klart när jag gav mig på det här i eftermiddags.

    Jag vågade inte lossa skärmkanten, utan ska ta lös den i samband med att jag ska rostskydda i sommar. Jag lossade istället expansionskärlet och styrservobehållaren och höll undan dem med rep för att komma åt bättre.

    Det funkade faktiskt att trycka ihop spännaren med en tving om ändarna. Dra åt nåt varv eller två, vänta, dra åt igen. Och så dit med hållaren. Jag tycker i efterhand det var bra att jag råkade få fatt i en för lång stålbit på jobbet, för det innebar att jag fick sikten fri längre ner när jag måttade och grejade för att få den på plats. Skruvarna hamnade alltså i ena änden och på mitten av stålbiten.

    Min bil är fin, men hade det varit min avsikt att hålla utställningsputs i maskinrummet så hade jag inte använt kofoten som nu fick tjänstgöra enligt tips ovan för att knö ut innerskärmen så mycket att bulten kom loss. Jag bytte både brythjulet och spännarens hjul, för nåt levde rövare i motorrummet förut och det kom från den sidan motorn. När jag kände på lagren på dem när jag fått dem i näven, så kunde båda vara orsaken, de var rejält glappa...

    Återstår att se om spännaren tagit skada av gamla remmen och hjulen, för det fladdrade om grejorna förut. Men som sagt, spänningen var det då inget fel på. Jag hade inte minsta chans att trycka ihop den enbart med U-ringnyckel och handkraft och nån förlängare hade jag inte tillgång till.

    Forum är underbart, har varit och är medlem på flera och är administratör på ett. Guld värt att folk vill dela med sig av erfarenheter!
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  9. #29

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Tack för bra alla tips. Bara en komplettering angående själva remmen. Har läst i verkstadshandboken att tvärsprickor i ribborna är naturligt efter en tid men när någon "ribba" tappat en bit på ca 5mm någonstans på remmen skall den senast bytas, förutom vid annan skada som uppfläkning/fransning osv. Sägs hålla minst 10.000 mil vid normal körning. Lagren till spänn-/brythjulen kan bli dåliga först. Byt alla dessa tre samtidigt.
    --- Chips é gott gott ---

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Tilläggas bör att de flesta 9000 har enkom 2 brythjul, 9-5 har dock nåt till.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Och själv jag jag nu bytt 2 gånger på min saab ... och båda gångerna har plattjärns biten varit fjasko :P .första gången kanske för klent plattjärn 3mm rostfritt. andra gången 5 mm svart plattjärn även då börjad järnet att bågna

    så fick plocka bort spännaren sätta den i skruvstädet och på med slangklämmor
    fungera bra som fan .. sen dit med remmmen och se så att den ligger rätt och släppa slangklämman lugnt och fint .sen bara klippa av den när spännaren börja ta ...
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    hrm.. och du gjorde enl. min beskrivning på punkten 3, dvs lossade den vänstergängade skruven FÖRE?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 21:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Bra fråga har glömt.Men tipset om slangklämmor e mer som hjälp i fall man inte lyckas på andra sätt eller ett tips på akut grej man kan hitta på i fall inget annat fungera eller så .
    Men som du säger följer man din lista så ska det mycket till om man misslyckas
    men allt kan hända
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Hur vet man om det är fel med spänrulle eller remskiva? Speedparts säljer dem också som reservdelar. Jag här oljud ibland från drivrem området men drivremmen i min bil verkar inte vara så sliten eller ha stora sprickor på undersidan.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Man hakar av remmen och snurrar hjulen för hand för att höra/känna defekta lager.

    Att tänka på är ju att om man har AC kan det förekomma missljud när magnetkopplingen på kompressorn slår till eller från.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 22:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    det enda ja använde sist ja bytet var en kofot som ja dröck ner ena sträckaren med. tog max 5min att byta.. trångt men man sparar tid.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kågeröd
    Inlägg
    46

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    någon här inne som vet hur remmen ska sitta när man inte har ac? måste ta bort ac kompressorn för att fästet mår inte så bra, tappade hela skiten i måndes och upptäckte att två av skruvarna till ac fäster var knäckta. så för att vara på den säkra sidan hade jag tänkt montera den korta remmen som e till bilar utan ac. men vet ej hur denna ska sitta. någon som vet var man hittar bild?

    MVH

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Gjorde samma grej, tog bort ac och satte dit kortare remmen, har för mig att den går precis likadant men kan kolla när jag kommer ut till garaget.

    Men med lite logiskt tänkande får du nog dit den iaf
    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 22:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kågeröd
    Inlägg
    46

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    okej, hade varit snällt om du hade kollat.. har letat efter bild, men hittar bara med ac.

  20. #40

    Re: Guide: Byte av drivrem 9000

    Min drivrem har gått sönder och jag spenderade halva dagen igår att ta bort däck och skruva bort skärmar etc...

    Nu till det stora problemet. Spännaren rör sig inte alls. Helt stum. Jag satte till slut en domkraft för att trycka ihop dämparen, vilket resulterade i att motorn började lyftas.

    Spännarhjulet rör på sig ca 3-4 cm inte mer, men det verkar vara mer av "naturligt glapp" som inte kräver något reelt motstånd. Avståndet som man skall ha för att få in specialverktyget är ju på ca 117 mm, men vi kommer inte närmare än 150 mm.

    När jag skulle skruva bort spännarhjulet visade det sig att hjulet var långt till vänster. Jag drog ju då åt höger för att lossa. Kaplonk! Sa det när den kom farande i full rulle. Jag visste inte att den var långt till vänster utan trodde att den var så långt till höger som den skall vara.

    Fråga: Kan dämparen ha gått sönder i samband med allt detta?

Liknande ämnen

  1. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2023-08-06, 09:39
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2020-06-20, 21:35
  3. Byte av drivrem 9000
    Av Moto-XXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 00:31
  4. Tutorial: Saab 9-5 Instumenthus lampbyte (bilder saknas)
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 11:12
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •