Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rengörning av Kolvringar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336

    Rengörning av Kolvringar?

    Läste någonstans på detta forum att en hade fått ett tips att man vid ett oljebyte kunde hälla ner nån deciliter 5-56 i förbränningsrummet genom tändstiftshållen så det skulle rinna ner och lösa eventuelt koks runt kolvringarna innan man hälde ut oljan. För att då sedan kunna få med en del koks ut med oljan och eventuelt få en mindre oljetörstig motor efteråt. Är det någon som provat detta? Funderar själv på att prova detta vid nästa oljebyte men hälla ner så kallad tvättbensin(har det på jobbet när vi tvättar interna delar i dieselpumpar och det löser upp det mesta) Tror ni detta kan vara skadligt för motorn på nått sätt? Att det blir för rent så man ska spruta ner lite 5-56 eller nått annat smörjande kanske? Det kan ju mycket väl funka ju och då är det ju skönt att slippa riva ut kolvarna för rengörning. Man kanske skulle köra ner ett tryckluft munstycke modell längre och blåsa runt så kanske man får loss ändå mer koks? Finns ju dom som provat så kallad Engine Flush men efter som det inte kommer åt dessa delar så har det ju inte hjälpt.

    Nå vad tror ni? Och är det någon som provat?

    MVH Olof Karlsson
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    låter some n skröna ja
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    låter some n skröna ja
    Oljeskrapringarna har dom ju placerat högre upp på kolven närmare kompressionsringen för att det skulle bli mindre farliga gaser där imellan har jag för mig och då sitter dom mer utsatta för sot och oljan har lättare för att koksa. Så det stämmer att dom har lätt för att fastna i kokset som blir och tättar sämre. Får man bort kokset bör dom täta bättre. Sen om man får bort kokset eller inte är ju den stora frågan jag tror det kan funka om det inte gått alldeles för långt kanske. Frågan är bara om det är nyttigt för motorn eller inte.

    Ingen annan som har någon åsikt eller har provat?
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag tror att det är ganska lönlöst, OM det är oljekoks kring ringarna lär det inte imponeras alltför mycket.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Imponeras??? Mennar du typ lösas upp eller? Sitter det runt ringarna lär det ju sitta ganska rejält iförsig. Men kan ju vara värt att prova om det nu inte kan ställa till några jävelskap i maskinen. Funkar det så är det ju bra men sen är det ju svårt att veta om oljeförbrukningen just beror på koks runt ringarna eller om det är nått annat.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Samma budskap, nytt försök...
    Nej, jag tror inte på att hälla varken 5-56 eller tvättbensin i cylindrarna för att lösa koks som debatteras här i tråden.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Samma budskap, nytt försök...
    Nej, jag tror inte på att hälla varken 5-56 eller tvättbensin i cylindrarna för att lösa koks som debatteras här i tråden.
    Tror du då att det kan vara farligt att prova det då? Finns det ingen risk för motor haveri eller andra problem så kan det ju vara värt att testa iallafall ju. Men det är ju vad jag tycker.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Om nu detta mirakelslisk löser koks, något som man får bada i bensin länge för att få bort.. Hur tror du då cylinderväggarna bli? Ja, int ligger det nån oljefilm kvar. Nej bra...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Samma budskap, nytt försök...
    Nej, jag tror inte på att hälla varken 5-56 eller tvättbensin i cylindrarna för att lösa koks som debatteras här i tråden.
    Tror du då att det kan vara farligt att prova det då? Finns det ingen risk för motor haveri eller andra problem så kan det ju vara värt att testa iallafall ju. Men det är ju vad jag tycker.
    Om du någonsin försökt rengöra gamla urplockade kolvar från sot, koks och skit så borde du förstå att varken tryckluft genom ett tändstiftshål eller 5-56 löser detta probs. Mekanisk påverkan med glas/plast-blästring eller skrap med kolvrings-spårsrensarverktyg (påhittat ord) är det enda som biter på igenkoksade ringspår i en kolv.

    Inte ens sk. engineflush löser koks i oljeringspåren eftersom det är på trycksidan den rengör.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Om nu detta mirakelslisk löser koks, något som man får bada i bensin länge för att få bort.. Hur tror du då cylinderväggarna bli? Ja, int ligger det nån oljefilm kvar. Nej bra...
    Är ju det som oroar mig mest. Oljefilmen kan ju vara bra att ha där Kanske dumt att prova men är ju alltid roligt att spekulera lite. Lyckas man fåbort kokset runt ringarna så kommer man väl troligtviss få en tätare motor med mindre oljeåtgång om det nu är detta som är problemet. Vilket inte vore fel att få utan att behöva riva ut kolvarna. Ahh jag vet inte, några annan som har några ideer eller har provat. Vore intressant att utvekla detta lite tycker jag. Nog fan för att koks kan vara hårt och svår lösligt men det räcker ju att få lös en del så att åtminstone oljeskrapringarna få lite mer utrymme så dom kan komma i kontakt med cylinderväggen igen, om det nu är så illa men det kanske inte är så vanligt. Men sätter väl igen snabbt igen då kanske.

    Får nog forska lite i detta... vill ju inte ge upp så snabbt
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    För hällde man kaustiksoda i loppen på tändkkulemotorer när det var sotningsdags. Men, prova inte detta på en modern motor med aluminiumkolvar....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    haha


    .. jag e u inte den so e den .. men .. du vet att kolven rngarna å allt som siter där i lopept å rör sig utsäts för minsakt stora påfrästningar d e eganska stora krafter inblandade .. du vet värme stora gkrafter p likande .. de e ganska skälvränsande .. med andra ord .. å de som inte rensas bort av dessa pfråstingar tror ajg inte man blir av med tackvare 5-56 i loppet .. vist prova om du nu vill de .. men d ee slöseri med tid ..

    lyft i stället på ventilkåpan å se eftr hur din kedja mår .. d ee bätre investerad tid ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Hade faktiskt av ventilkåpan i veckan och rengjorde allt till vevhusventilationen. Kejdan är bytt för ca 400mil sen så den såg fin ut.

    Är väl dumt att prova men är ju alltid roligt att man fått lite åsikter iallafall.


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    För hällde man kaustiksoda i loppen på tändkkulemotorer när det var sotningsdags. Men, prova inte detta på en modern motor med aluminiumkolvar....
    Får avsluta med att hälla i lite kemisk metall efteråt Kanske tättar dom värsta hålen efter frätskadorna
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Snackade med en kompis som jobbar på Saab verkstad. Dom har provat att hälla ner ca 1dl MOS olja i varje cylinder sen låtit det sjunka ner och fyllt på 1dl till. Enligt honom så har detta faktistk funkar väldigt bra och sänkt oljeförbrukningen på många av dom bilarna dom provat det på.

    Så jag ska nog göra ett försök med det nu vid nästa oljebyte, Ska även göra en invändigmotortvätt. Så får man se vad som händer.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Rengörning av klistervikter?
    Av jörgen_75 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 22:57
  2. rengörning av spjällhuset
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 16:19
  3. ang rengörning k&n filter.
    Av perchen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •