Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Så här byter du laddregulator på 9000 (tappade bilder)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Så här byter du laddregulator på 9000 (tappade bilder)

    Hej!

    Eftersom det dyker upp trådar titt som tätt ang. laddproblem så tänkte jag att jag passar på att slänga ihop en liten DIY som beskriver lite hur man kan gå tillväga! Obervera att det kan förekomma vissa avvikelser mellan olika bilmodeller. Vad tror ni moderatorer, är detta ngt för FAQ´n?

    Regulatorn jag köpte från Mekonomen kostade 195:- så det är inte stora pengar det handlar om.




    Börja med att koppla bort + polen på batteriet innan du börjar arbetet!

    Eftersom det var för trångt mellan insug och torpedvägg för mina tjock-korvar så demonterade jag gummiböjen till spjällhuset så jag kunde komma in med höger arm den vägen. Arbetsställningen är kanske inte den bästa när detta jobb ska utföras men det går om man t.ex sitter på knä på motorn eller som jag gjorde, att jag helt sonika fick lägga mig på mage över motorn!




    Laddningsregulatorn hittar du sedan på generatorns baksida. Du ser denna om du tittar ner mellan insuget och torpedväggen. Belysning är på sin plats nu så du ser vad du gör! Börja med att lossa de två stjärnskruvar som håller fast regulatorn, tappa inte ner skruvarna

    Övre skruven.



    Undre skruven.



    Tag sedan ut den gamla regulatorn från dess placering i generatorn.



    Här visas ny regulator vs. gammal.



    Återmontera sedan den nya regulatorn i omvänd ordning. Det kan vara lite pilligt att få dit den då de nya kolen är längre än de gamla med med lite tålamod och lirkande så går det fint. Skruva sedan dit de två skruvarna som håller fast den i generatorn.

    Närbild.



    Skruva sedan tillbaka gummiböjen mellan tryckrör och spjällhus innan du startar bilen.


    Lycka till!

    Mvh Magnus

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70
    jag gjorde precis som du gjort, fast när jag skulle sätta dit regulatorn vägrade den pga en stål-tunga i mitten där regulatorn ska fast... va tvungen o böja lite på den för o få dit regulatorn...

    läs min tråd .. hjälp mig gärna

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...65526&start=15

    läs längst ner

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Kanon
    Det jag tyckte du glömde Mangan vara att det inte är fel att demontera + polen på batteriet......
    Det är inte alla som har så fina isolerade mejslar som du och kommer man lite fel där runt generatorn kan det bli en trevligt överaskning....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Ett problem som jag råkade ut för var att även släpringarna var slitna vilket gjorde att det var mycket svårt att få in dom nya kolen på plats. Det inre kolet fastnade i spåret för yttre kolet och efter lite micklande bar det sig inte bättre än att kolet gick av
    Kanske jag hade lyckats bättre om jag haft generatorn på bänken och sett vad jag gjorde..

    Grundproblemet i mitt fall (och många andra) är att även släpringarna är slitna och begöver bytas även dom.
    Jag vill nog påstå att det är läge att renovera genratorn när kolen är slut. Byt släpringar, lager och kol så är den som ny igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Kanon
    Det jag tyckte du glömde Mangan vara att det inte är fel att demontera + polen på batteriet......
    Det är inte alla som har så fina isolerade mejslar som du och kommer man lite fel där runt generatorn kan det bli en trevligt överaskning....
    Har lagt till det nu Jonas, med understruken text o allt!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag vill nog påstå att det är läge att renovera genratorn när kolen är slut. Byt släpringar, lager och kol så är den som ny igen
    Går det att göra det på plats eller behöver generatorn plockas ner då?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Då måste generatorn bort och dom allra flesta måste även lämna den till någon som kan renovera en genrator.
    Kostnaden att renovera ligger från ca 8-900kr och uppåt. I det priset är ungefär hälften materialkostnad och resten är arbetskostnad.

    En annan sak jag funderar på är om man verkligen klarar att byta regulatorn på detta sätt på alla 9000 ?
    Bilar utan turbo har ett annat insugsrör som gör att det blir betydligt mindre utrymme att komma åt generatorn. Jag tror inte det går på en 9000 2,0i -90 t.ex.

    Ska tråden till FAQ ska den kompletteras med instruktioner för att ta bort genratorn och samtidigt rensas från mitt och andras svammel
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-20 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ett problem som jag råkade ut för var att även släpringarna var slitna vilket gjorde att det var mycket svårt att få in dom nya kolen på plats. Det inre kolet fastnade i spåret för yttre kolet och efter lite micklande bar det sig inte bättre än att kolet gick av
    Kanske jag hade lyckats bättre om jag haft generatorn på bänken och sett vad jag gjorde..

    Grundproblemet i mitt fall (och många andra) är att även släpringarna är slitna och begöver bytas även dom.
    Jag vill nog påstå att det är läge att renovera genratorn när kolen är slut. Byt släpringar, lager och kol så är den som ny igen
    Rivit isär generatorn och kan konstatera att släpringarna är bra slitna. Det talas om att man kan byta släpringarna - kanske inget man fixar själv, men en Bilelektrisk firma kanske kan ordna detta. Någon som fått detta gjort och vet vad det kan kosta om man kommer med en lös rotor i handen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Bytte regulator på min brors 9000. Skruvarna till regulatorn satt som F-N.

    Det slutade med att jag fick lossa hundbenet och med hjälp av spännband till dragkroken på min bil "tilta" motorn framåt så mycket som gick, sedan med hjälp av en massa bitshållare och min skruvdaragare med moment lossnade dom.

    Enkelt, nä inte speciellt.

    //Mattias

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    på en kortmotor med turbo insuget är det inget större problem tycker jag att byta kolen varken ovanifrån eller underifrån med sugmotor insuget blir det ju genast mycket jobbigare ovanifrån, men borde inte vara svårare underifrån bara domkrafta upp bilen lite så man ryms under (med pallbockar såklart!) och sticka upp armarna


    mvh Isak

Liknande ämnen

  1. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 19:02
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:22
  3. [LÖST] Remmen spårar, varför? 9000 -94 (Bilder tappade)
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 13:06
  4. [LÖST] Turbotrycket försvann 9000 (Bilder tappade)
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •