Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: tomgång "ng900"

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882

    tomgång "ng900"

    vad ska tomgången ligga på ? jag får inte min tomgång under 1000rpm och ibland så går den upp och ner jag har gjort ren tomgångsmotorn och smort den samt kollat att den funkar (inget fel), har också gjort ren spjällhuset + smort (inget fel ) går det att justera tomgången eller styrs den av mjukvaran (bsr steg.3) ??????
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491
    Kan vara styrboxen som är knasig, Min styrbox orsakar samma fel som du har

    Mvh Fredrik
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 730
    Brukar inte trimboxar ha förhöjd tomgång?
    Om det är så, varför?


    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    finns det något annat man kan kolla, hur är det med vakumslangar...nån av dom som har med tomgången att göra
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    734
    Kolla vevhusventilationen, så att slangarna är hela.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Kolla vevhusventilationen, så att slangarna är hela.
    ska kolla det, sitter det inte nån sorts backventil eller något liknande på den, har för mej att jag sett något sånt, kan den ha med tomgången att göra
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Jag tror ändå att det är tomgångs motorn. Jag gjorde ren min och låt den bada i 5-56 men den strular av och till ändå med hög tomgång. om jag då lossade och satte tillbaka sladden på den gick den normalt igen under ett tag. Men om du inte hittar nån trasaig vakumslang e det säker den 8kolla vakumslangaran med att spruta stargas på dom och lyssna efter förändringar i varvtalet.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    har kollat på vevhusventilationen, och det är inte riktigt tätt i pluggen som sitter mot toppen (glappar lite) ska det vara så ? men det vart ingen skillnad när jag provade att trycka den mot toppen för hand, däremot om jag tog bort den lilla slangen som går från vevhuset till insuget och höll för med fingret så sjunk tomgången till 900rpm är felet där någonstans
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 607
    Citat Ursprungligen postat av costello
    har kollat på vevhusventilationen, och det är inte riktigt tätt i pluggen som sitter mot toppen (glappar lite) ska det vara så ? men det vart ingen skillnad när jag provade att trycka den mot toppen för hand, däremot om jag tog bort den lilla slangen som går från vevhuset till insuget och höll för med fingret så sjunk tomgången till 900rpm är felet där någonstans
    Låt motorn gå på tomgång och spraya med startgas runt där, suger den då i sig gas genom läckan så märker du det direkt på gången.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    vevhus venten skall inte påverka din tomgång. min slang hade gått av (helröten) och de gjorde då ingen skillnad på tomgången.[/list]
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Brastad
    Inlägg
    1 314
    min tomgång ligger på stadiga 1000rpm, dock inte när acc slår till/från, kan öka ca100rpm ungefär då.

    normalt tror jag är 1000rpm tomgång..

    min är chippad
    Never Underestimate The Power Of GasGas

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av GizmoQuack
    min tomgång ligger på stadiga 1000rpm, dock inte när acc slår till/från, kan öka ca100rpm ungefär då.

    normalt tror jag är 1000rpm tomgång..

    min är chippad
    om min bil också legat stadigt på 1000rpm, och +/- 100rpm när ac slår till/från skulle jag vara nöjd, men ibland så pendlar den upp och ner ganska rejält (+/- 500rpm)
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    vevhus venten skall inte påverka din tomgång. min slang hade gått av (helröten) och de gjorde då ingen skillnad på tomgången.[/list]
    men den lilla vakumslangen till insuget då, när jag pluggade den så sjunk tomgången till 900rpm
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Ah.

    Jag vill bara hålla med er.
    Min 900 är väldigt stabil i tomgången. Men, rätt var det är, helt utan anledning, så får den för sig att varva upp till 1500-1600rpm, i en sekund eller så, för att sedan återgår till normal.
    Men det kan jag leva med.


    MEN, det jag undrar över, är, har ni samma mysko grej som jag ?

    Om jag genomför en acceleration, fullgas, och växlar normalt vid 4000rpm. Då beter den sig som vilken vanlig bil som helst.
    Men om jag däremot drar ur den, säg, upp till 5000rpm eller 5500rpm, och ska i med nästa växel, när jag frikopplar då, då sjunker inte varvet.
    Precis som om jag hade hållt kvar gaspedalen, fastän den är uppsläppt.
    Detta är väl kanske "bra" ifall man nu ska rejsa, men det är lite irriterande, att den inte vill varva ner normalt.
    Det lustiga är ju att det är varvberoende. Så vid fullgas o växling vid 4200rpm, då sjunker varvtalet som en sten, precis som vilken bil som helst. Men över 5000rpm, då är det fördröjt.
    Ska det vara så, eller har någon annan så ?

    //Mike
    Ledsen att det blev lite luddigt, men är så svårt att förklara.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Ah.

    Jag vill bara hålla med er.
    Min 900 är väldigt stabil i tomgången. Men, rätt var det är, helt utan anledning, så får den för sig att varva upp till 1500-1600rpm, i en sekund eller så, för att sedan återgår till normal.
    Men det kan jag leva med.


    MEN, det jag undrar över, är, har ni samma mysko grej som jag ?

    Om jag genomför en acceleration, fullgas, och växlar normalt vid 4000rpm. Då beter den sig som vilken vanlig bil som helst.
    Men om jag däremot drar ur den, säg, upp till 5000rpm eller 5500rpm, och ska i med nästa växel, när jag frikopplar då, då sjunker inte varvet.
    Precis som om jag hade hållt kvar gaspedalen, fastän den är uppsläppt.
    Detta är väl kanske "bra" ifall man nu ska rejsa, men det är lite irriterande, att den inte vill varva ner normalt.
    Det lustiga är ju att det är varvberoende. Så vid fullgas o växling vid 4200rpm, då sjunker varvtalet som en sten, precis som vilken bil som helst. Men över 5000rpm, då är det fördröjt.
    Ska det vara så, eller har någon annan så ?

    //Mike
    Ledsen att det blev lite luddigt, men är så svårt att förklara.
    när jag tänker efter så uppför sej min motor ganska lika som din det kanske är tomgångsmotorn iallafall, var på skroten idag och lånade en tomgångsmotor...men den passade inte min har 2 stift i kontakten, och den jag lånade hadde 3 stift
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av costello
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    vevhus venten skall inte påverka din tomgång. min slang hade gått av (helröten) och de gjorde då ingen skillnad på tomgången.[/list]
    men den lilla vakumslangen till insuget då, när jag pluggade den så sjunk tomgången till 900rpm
    det är en himla skilnade mellan vehus vent och en vakumslang till insuget. en vakumslang kan ge massa hemska fel om swn är lös (hemska o hemska men svår funna i bland)[/list]
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. "Halvvarm" motor = taskig tomgång och startproblem
    Av Robbanisthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •