Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorn läcker olja...troliga fel?

  1. #1

    Motorn läcker olja...troliga fel?

    På min 6000mila service gjorde man en motortvätt och bad mig komma tillbaka om 200-300mil så att dom kunde se vart det läckte olja från motorn någonstans.

    Vad för möjliga orsaker kan det vara och eventuella priser på detta?
    Kanske är helt omöjligt att svara på men vill kunna förbereda mig inför en eventuell chock och konkurs.


    9-5 2,3t -04, sportkombi.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Motorn läcker olja...troliga fel?

    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    På min 6000mila service gjorde man en motortvätt och bad mig komma tillbaka om 200-300mil så att dom kunde se vart det läckte olja från motorn någonstans.

    Vad för möjliga orsaker kan det vara och eventuella priser på detta?
    Kanske är helt omöjligt att svara på men vill kunna förbereda mig inför en eventuell chock och konkurs.


    9-5 2,3t -04, sportkombi.

    Ja du, med den otroligt detaljerade beskrivningen på ditt problem så är det jättelätt att tala om exakt vad som är problemet. Det är helt enkelt så att det kommer ut olja någonstans på motorn eller växellådan där det inte ska komma ut någon olja.

    Bara att fixa, inga problem. Bara följ min lika detaljerade och ingående beskrivning som nu följer . Täta läckan.

    Nä, allvarligt talat, vi är inte spågummor eller medium inlånade från TV4......

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Hehe. Det var den detaljerade beskrivningen jag fick av verkstan.

    Dock skrev jag inte att ni skulle säga exakt vad det var som läckte. Tänkte kolla om det kanske bara fanns 2-3 möjliga orsaker och vad dom olika kostar.

    Men om det kan vara allt möjligt, såsom att jag kört ner i någon annans oljepöl som stänkt upp på motorn, så lämnar vi därhän.

    Men jag ska meddela verkstan att dom iaf ska täta läckan. Tror du det blir bra då?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    329
    Du har väl en ungefärligt lokalisering av läckan iallafall? Var var det oljigt för någonstans?
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Du har väl en ungefärligt lokalisering av läckan iallafall? Var var det oljigt för någonstans?
    Dom sa bara att det läckte olja nånstans och att dom gjort en motortvätt för att kunna om 200-300 mil se exakt var det läcker. That´s it.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    680
    Hur långt har du kört efter motortvätten nu då? Kan du inte gå ut och lyfte på locket och se om det kommit någon olja någonstans nu så man får ett område att gissa inom?
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Finns väl några alternativ som är troliga om det nu var svårlokaliserat oljeläckage under motor. Över har jag ingen aning om.

    Packbox mellan motor->växellåda.
    Kan komma lite olja som rinner ner de mest osannolika vägar. Brukar kunna bilda en oljehinna och eventuell droppe som hänger vid plåten vid sidan av växellådan. Där vid drivaxeln. Kostnad att byta på Saab: 7500 sek. Dock skall det rinna jäkligt mycket för att det är värt att fixa. Blir det en "pöl" på marken under bilen är det dags att byta. Min droppar själv på det stället, men det är inte mycket.. jag byter inte. Många saabar som har det problemet.

    Packbox diff höger. Läckage från växellådan. Här är det dags att byta direkt.
    Om det är växellådsolja som rinner ut. Kostnad 2800 sek.
    Jag har haft det på min bil.

    Sedan finns det väl problem där vid remskivan.. Eller svammlar jag?

    Om det är båda problemen som det var/är på min bil är det lite svårt att lokalisera problemet då oljan lätt kan följa drivaxeln och komma över till oljetråget. Och vips så tror man att det är läckage från oljetråg. Hyffsat ovanligt, men finns.

    Priserna är det som jag betalat samt fått prisuppgift på.

    Sedan finns det väl 10 andra punkter som det kan läcka ifrån. Dock har de ej uppkommit på min bil. Andra får fylla på med info.

    MVH
    Kling
    9-5 2,3t SC -03

  8. #8
    Har du ingen garanti på olje läckor?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av inflames79er
    Har du ingen garanti på olje läckor?
    MRF:n gick ut för 3mån sen.
    Och den förlängda motorgarantin har den tidigare ägaren fucka upp. Visste inte om den garantin förrän jag hade köpt bilen.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,3t -04 läcker olja
    Av Shagrath i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 21:33
  2. Läcker bensin under motorn :S
    Av johan123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 12:08
  3. läcker olja.
    Av Rulez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 12:39
  4. Motorn läcker olja[uppdaterad med bild]
    Av Granbom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •