Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 som inte startar och verkstadens agerande.....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16

    9-5 som inte startar och verkstadens agerande.....

    Hej

    Ett styck 9-5 vägrade att starta i veckan. Jag lyssnade efter bensinpumpen som inte gick igång. Trodde då det var felet.

    Fick bärgat bilen och fick svar idag av verkstad att det var oljetrycket som var för lågt. Bilen var inne på stora servicen 11000 mila i mars 2006.

    Då verkstaden inte agerade kring att det uppenbarligen försvunnit så mycket olja och att bilen inte startar oroar mig. Dom har fyllt på , bytt tändstift och tar 2000 SEK för detta utan att egentligen föreslå någon åtgärd eller förklaring till oljeläckaget som uppenbarligen finns.

    Har hissat upp bilen och letat efter kladdig fin olja men motorn är snygg och ren, ser inga läckage.

    Vad kan jag göra för att slippa stå vid vägkanten igen? Fick ju inget svar av verkstaden.

    Heja Saab...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Har du inte kollat oljan på 9 månader?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16
    kikade oljan en vacker sommardag i juli... då var det en lycklig oljesticka...

    Mest orolig för att verkstan hittat ett "enklet" glapp i bensinpumpen och sen häller i en skvätt olja + tändstift och tar lite betalt... hehe paranoid ja!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av SELO
    kikade oljan en vacker sommardag i juli... då var det en lycklig oljesticka...

    Mest orolig för att verkstan hittat ett "enklet" glapp i bensinpumpen och sen häller i en skvätt olja + tändstift och tar lite betalt... hehe paranoid ja!
    Du vet att din motor drar olja, så det är nog fullt normalt, dessutom är oljan svindyr på Saab
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Har jag missat nåt, sen när tillåter inte motorstyret start på grund av för lågt OLJEtryck? Mig veterligen tänds på sin höjd varningslampor?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16
    Precis... det är det som fick mig att fundera och stänger isåfall styret av bensinpumpen som inte gick igång?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Har jag missat nåt, sen när tillåter inte motorstyret start på grund av för lågt OLJEtryck? Mig veterligen tänds på sin höjd varningslampor?
    Det hände faktiskt min förra bil en Volvo 850-94 2 gånger..jag brukar kolla oljan minst 1 gång per månad men det här hände efter att jag dragit husvagn i några mil...

  8. #8
    Det finns väl inget nämnvärt oljetryck innan motorn gått igång?
    Signaturlös

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    19
    Hej!
    Kan det inte vara så att det är ventillyftarna som strular när bilen inte startar.
    Har själv råkat ut för det på min bil (9-5 2,0t -00) några gånger, och då när man tidigare startat bilen en kort stund (med kall motor) ca 10-30sek.
    Förklaringen jag fick av Saab-meken som gjorde hembesök var att ventillyftarna kan ställa sig lite galet när man stänger av motorn efter en så kort gångtid. De hade råkat ut för det ett flertal gånger på verkstaden när de flyttar på bilarna, sade han.
    Råkar man ut för det så är det bara att börja nöta på med startmotorn tills oljetrycket byggts upp och ställer in lyftarna, i mitt fall ca 1,5 -2min non-stop tills motorn hostade igång (har ett bra batteri).
    ps. jag hade bra med olja i motorn. ds

    mvh
    Thomas

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16
    Tack Thomas, låter exakt som mitt fall. Flyttade bilen 5 meter för att tvätta den. Kall motor och sen startade inte bilen.... synd att jag inte läste ditt inlägg innan jag fick bilen bärgad och "lagad".

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Kollar man inte oljan oftare än så tycker man väl inte om sin bil...
    Nån gång i månaden minst! En läcka kan ju uppstå som man knapt märker och så är oljan slut och motorn rasar.

    T7 motorerna drar olja (och de många moderna lågfriktionsmotorer), det är bara att acceptera! Men olja är inte dyrt jämfört med vad ett ras kostar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Disskutera regeringens agerande runt SAAB
    Av ducati1000ss i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 18:20
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:03
  3. Saabs garantiavdelning ett skämt? (verkstadens fel, ej Saab)
    Av 93t i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 21:58
  4. Märkligt agerande av SAAB?
    Av Wigglo i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •