Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: saabs navigation..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91

    saabs navigation..

    min navigation på min ng9-3 pajjade för en månad sen nu ungefär, det är en 2003:a. är det någon mer som haft problem med sin navigation (hela enheten som sköter ALLT ljud i bilen då)? har ni isåfall fått en ny på goodwill från saab? saab erbjuder mig en ny för 10.000:- (egentligen sa dom att det kostar 14.000:- men 4000 är goodwill)... känns lite tråkigt när en årsmodell 2003:s navigation pajjar så tidigt... kanske någon som kan fixa det billigare? tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala 10.000:- för det 5 månader efter att man köpt bilen hos en handlare...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: saabs navigation..

    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    min navigation på min ng9-3 pajjade för en månad sen nu ungefär, det är en 2003:a. är det någon mer som haft problem med sin navigation (hela enheten som sköter ALLT ljud i bilen då)? har ni isåfall fått en ny på goodwill från saab? saab erbjuder mig en ny för 10.000:- (egentligen sa dom att det kostar 14.000:- men 4000 är goodwill)... känns lite tråkigt när en årsmodell 2003:s navigation pajjar så tidigt... kanske någon som kan fixa det billigare? tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala 10.000:- för det 5 månader efter att man köpt bilen hos en handlare...

    Tänk på att du har 6 månaders MRF garanti hos handlaren, dvs garanti på fel som fanns redan när bilen köptes.
    Bevisbördan om motsatsen står till handlaren.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Re: saabs navigation..

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    min navigation på min ng9-3 pajjade för en månad sen nu ungefär, det är en 2003:a. är det någon mer som haft problem med sin navigation (hela enheten som sköter ALLT ljud i bilen då)? har ni isåfall fått en ny på goodwill från saab? saab erbjuder mig en ny för 10.000:- (egentligen sa dom att det kostar 14.000:- men 4000 är goodwill)... känns lite tråkigt när en årsmodell 2003:s navigation pajjar så tidigt... kanske någon som kan fixa det billigare? tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala 10.000:- för det 5 månader efter att man köpt bilen hos en handlare...

    Tänk på att du har 6 månaders MRF garanti hos handlaren, dvs garanti på fel som fanns redan när bilen köptes.
    Bevisbördan om motsatsen står till handlaren.
    Den garantin täcker nog inte navin utan bara saker som direkt påverkar bilens körbarhet.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: saabs navigation..

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    min navigation på min ng9-3 pajjade för en månad sen nu ungefär, det är en 2003:a. är det någon mer som haft problem med sin navigation (hela enheten som sköter ALLT ljud i bilen då)? har ni isåfall fått en ny på goodwill från saab? saab erbjuder mig en ny för 10.000:- (egentligen sa dom att det kostar 14.000:- men 4000 är goodwill)... känns lite tråkigt när en årsmodell 2003:s navigation pajjar så tidigt... kanske någon som kan fixa det billigare? tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala 10.000:- för det 5 månader efter att man köpt bilen hos en handlare...

    Tänk på att du har 6 månaders MRF garanti hos handlaren, dvs garanti på fel som fanns redan när bilen köptes.
    Bevisbördan om motsatsen står till handlaren.
    Den garantin täcker nog inte navin utan bara saker som direkt påverkar bilens körbarhet.
    Isåfall står det väl 6mån "Trafiksäkerhetsgaranti" på pappret och inte 6mån MRF?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234

    Re: saabs navigation..

    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    min navigation på min ng9-3 pajjade för en månad sen nu ungefär, det är en 2003:a. är det någon mer som haft problem med sin navigation (hela enheten som sköter ALLT ljud i bilen då)? har ni isåfall fått en ny på goodwill från saab? saab erbjuder mig en ny för 10.000:- (egentligen sa dom att det kostar 14.000:- men 4000 är goodwill)... känns lite tråkigt när en årsmodell 2003:s navigation pajjar så tidigt... kanske någon som kan fixa det billigare? tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala 10.000:- för det 5 månader efter att man köpt bilen hos en handlare...

    Min navienhet bytes ut på garanti (6 mån MRF) p.g.a. att skärmen flimmrade.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    jag hade ju bara 3mån MRF garanti.. täcker den verkligen det ändå?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    jag hade ju bara 3mån MRF garanti.. täcker den verkligen det ändå?
    Troligtvis inte eftersom det gått 5 mån.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    sorry dum fråga såklart, trodde att alla fick 6mån bara, hehe.
    vad hade ni gjort i detta fallet? hävdat "konsumentköpslagen" eller nått sånt?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Hur yttrar sig felet?
    Vad händer/händer inte?
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    hela navi-skärmen och allt ljud i bilen är helt dött, saab hade inne den och sa att ... heter det "ICU":n var pajj? typ hela "datorn" som dom sa att det var som sköter navi+ljud. just nu när jag sätter mig i bilen så "tjuter" det väldigt lågt, tills jag har startat bilen, sen blir det helt tyst igen..

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Alla har enligt lag 6 mån MRF om du köper bil hos handlare, tidigare var denna garanti 3 månader vilket handlarna lever lite efter och de försöker ju inte basunera ut att det är 6 mån som verkligen gäller

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    jasså. det hade jag ingen aning om, det kan man ju påpeka då, men om det står 3 månader på mitt MRF-papper då? gäller det fortfarande 6månader då?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av fejjn
    jasså. det hade jag ingen aning om, det kan man ju påpeka då, men om det står 3 månader på mitt MRF-papper då? gäller det fortfarande 6månader då?

    Nu ljuger jag lite för dig, så här ligger det tydligen till:

    "Vid köp av begagnad bil hos en MRF-handlare finns följande garantier (som lägsta nivå):

    - Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst trettiosex månader och gått maximalt 5.000 mil.

    - Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 72 månader och gått maximalt 10 000 mil. "

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    var inne idag och snakkade med säljaren.. jag får pejja 8000:- för att få det fixat... fy fan va surt detta är..

  15. #15
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Vad MRF-garantin säger är egentligen helt ointressant eftersom den ger sämre villkor än vad köplagen ger. Köplagen gäller alltid när man köper bilen av en handlare och går inte att förhandla bort. Enligt köplagen har man 2 års reklamationsrätt på hela bilen och enligt rättspraxis räknas alla fel som uppträder inom 6 månader från leverans, som att de fanns där då bilen levererades. Köparen behöver alltså inte bevisa att felet uppstått pga felaktigheter i komponenter el dyl.

    Du ska därför skriftligen reklamera felet till säljaren och om han nekar till att kostnadsfritt åtgärda felet, gör du en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. ARN:s utfall kommer med all säkerhet att bli till din fördel, förutsatt att du verkligen har en god och väl strukturead dokumentation på din reklamation till handlaren samt all övrig korrespondens er emellan.

    Vägrar handlaren att följa ARN:s utslag, tar MRF över ansvaret och betalar reparationen. Detta förutsatt att handlaren verkligen är medlem i MRF givetvis.

    Så ge dig absolut inte, har felet uppstått inom 6 månader så har du rätt att få felet kostnadsfritt åtgärdat. Oavsett vad den värdelösa MRF-garantin säger!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Vad MRF-garantin säger är egentligen helt ointressant eftersom den ger sämre villkor än vad köplagen ger. Köplagen gäller alltid när man köper bilen av en handlare och går inte att förhandla bort. Enligt köplagen har man 2 års reklamationsrätt på hela bilen och enligt rättspraxis räknas alla fel som uppträder inom 6 månader från leverans, som att de fanns där då bilen levererades. Köparen behöver alltså inte bevisa att felet uppstått pga felaktigheter i komponenter el dyl.

    Du ska därför skriftligen reklamera felet till säljaren och om han nekar till att kostnadsfritt åtgärda felet, gör du en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. ARN:s utfall kommer med all säkerhet att bli till din fördel, förutsatt att du verkligen har en god och väl strukturead dokumentation på din reklamation till handlaren samt all övrig korrespondens er emellan.

    Vägrar handlaren att följa ARN:s utslag, tar MRF över ansvaret och betalar reparationen. Detta förutsatt att handlaren verkligen är medlem i MRF givetvis.

    Så ge dig absolut inte, har felet uppstått inom 6 månader så har du rätt att få felet kostnadsfritt åtgärdat. Oavsett vad den värdelösa MRF-garantin säger!


    Kunde inte sagt det bättre själv
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Hur gick det?

Liknande ämnen

  1. Fördelar och nackdelar med Saabs Infotainment och navigation
    Av Franzon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 11:03
  2. Navigation
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •