Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: OG900 på E85!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239

    OG900 på E85!

    Tjena!

    Nu när Etanol.nu,s forum ligger nere så lägger jag frågan här.
    Har en fråga till er som kör på E85

    Vad har ni för lösning när det gäller kallstart?
    Jag får starta bilen 3 - 4 gånger innan jag kan hålla den vid liv med jämn gas.
    Sen får man hålla på och gasa i några min tills den klarar att hålla tomgången själv.

    Jag har funderat på att använda glödstift i insuget så man värmer upp luften, precis som en diesel vad tror ni om det?
    Hur många grader kan man ställa om tändningen när man kör på E85?

    Bilen är en OG900S (Lucas)
    Nabil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Jag har en exakt likadan som dig, en 900 S -91. Svårstartad som bara den nu när det är under +10. Har löst det genom att ha en stor flaska startgas i bilen, tar bort en vakumslang på insuget och sprutar en 3-4 s salva rätt ner sen kastar jag mig in i bilen och startar innan gasen kondenserar. Då hoppar den igång rätt snällt på två burkar och efter en 10 s kommer dom andra.

    Behöver oftast bara göra så en gång om dagen sen klarar den sig även om den står 3 timmar.

    Jag fasar för dagar med -15...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 499
    Kör ni 100% E85? Övriga modifieringar?

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Min går på alla burkar direkt, men det går inte att hålla den vid liv i mer än typ 10 - 20 sek innan den dör.
    Så man får starta igen ett par gånger till innan man kan hålla den vid liv på ett jämt varv, typ 1000-1500 rpm i ett par min sen håller han tomgången utan bekymmer.

    Men det jag vill veta är om det skulle göra nån skillnad om man monterade glödstift i insuget för att kunna glöda för lättare start?
    Vill helst slippa startgasen

    Annars tycker jag att bilen går riktigt bra när tempen är uppe, inga konstigheter än sålänge.
    Nabil

  5. #5
    Tanka med mer 95/98 oktan vid kall väderlek.

    Funkar det bra annars?
    Några problem med livsländen på delar, något som modifierats etc?
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Jag har större spridare på min och inget har gått sönder än för min del.
    Nabil

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av B-motor
    Jag har större spridare på min och inget har gått sönder än för min del.
    Hur stora spridare har du? Jag har 300 cc/min @ 3 bars btr.
    Förut var det så att jag fick starta två gånger innan den klarade att hålla sig igång men nu när det är kallare så verkar den inte tända etanolen alls.
    Vad står din tändning på?
    Min står på 18-19 grader tror jag..

    Anledningen till att den håller sig igång ett tag är nog att den rikar upp i början när man startar, sen när det slås av så blir det för mager och den dör.

    Inget har gått sönder på min heller, jag bytte bränslefilter när jag monterade dom större spridarna.
    Har inte haft några problem med att något strular förutom starterna. Har installerat en og900 IC och justerat wastegaten och pystrimmat lite så den laddar runt 0,8. Har en laddtrycksvakt som klipper bränslet vid 0,95.

    MYCKET piggare än orginal.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    [quote=Karl V]
    Citat Ursprungligen postat av "B-motor":2o6rwlv4
    Jag har större spridare på min och inget har gått sönder än för min del.
    Hur stora spridare har du? Jag har 300 cc/min @ 3 bars btr.
    Förut var det så att jag fick starta två gånger innan den klarade att hålla sig igång men nu när det är kallare så verkar den inte tända etanolen alls.
    Vad står din tändning på?
    Min står på 18-19 grader tror jag..

    Anledningen till att den håller sig igång ett tag är nog att den rikar upp i början när man startar, sen när det slås av så blir det för mager och den dör.

    Inget har gått sönder på min heller, jag bytte bränslefilter när jag monterade dom större spridarna.
    Har inte haft några problem med att något strular förutom starterna. Har installerat en og900 IC och justerat wastegaten och pystrimmat lite så den laddar runt 0,8. Har en laddtrycksvakt som klipper bränslet vid 0,95.

    MYCKET piggare än orginal.[/quote:2o6rwlv4]

    Jag kör också med 300cc spridare (Volvo låg ohmiga) bra grejer det
    Tändningen har jag inte rört än = orginal
    Har däremot bytt till en MSD tändspole för kraftigare gnista.
    Nabil

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Hej!

    Du behöver röda 9000 2.3 Turbo kortmotor spridare. 300cc räcker inte.

    Motorn går på "open loop" vid fullgas och då kan inte lambda kompensera för E85 med dina 300cc spridare. Motorn går troligtvis snålt vid fullgas.

    Vidare, E85 behöver tre gånger så mycket soppa vid kallstart och det kan du inte lösa utan att programmmera om styrboxen.
    Signatur...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Du behöver röda 9000 2.3 Turbo kortmotor spridare. 300cc räcker inte.

    Motorn går på "open loop" vid fullgas och då kan inte lambda kompensera för E85 med dina 300cc spridare. Motorn går troligtvis snålt vid fullgas.

    Vidare, E85 behöver tre gånger så mycket soppa vid kallstart och det kan du inte lösa utan att programmmera om styrboxen.
    Det var några som räknade på hur mycket mera bränsle det behövs när man ska köra med E85, 40 % kom dom fram till. Orginal så sitter det 214 cc/min på min och nu är det 300 cc/min alltså 40,2 % mera bränsle.
    Dom beräkningarna stämmer alltså inte?
    Att den går för snålt vid kallstart är jag medveten om, det är därför den inte startar.. men jag planerar att installera extra kallstartspridare som hjälper lite iallafall.

    På lukassprutet sitter det ju lågohmiga spridare på kortmotorn är det högohmiga va? Då kan jag väl inte gärna använda sådan utan att trixa med motstånd å grejer.

    @B-motor: Vad kostade en MSD tändspole? Det kan nog göra mycket vid kallstarter.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Du behöver röda 9000 2.3 Turbo kortmotor spridare. 300cc räcker inte.

    Motorn går på "open loop" vid fullgas och då kan inte lambda kompensera för E85 med dina 300cc spridare. Motorn går troligtvis snålt vid fullgas.

    Vidare, E85 behöver tre gånger så mycket soppa vid kallstart och det kan du inte lösa utan att programmmera om styrboxen.
    Det var några som räknade på hur mycket mera bränsle det behövs när man ska köra med E85, 40 % kom dom fram till. Orginal så sitter det 214 cc/min på min och nu är det 300 cc/min alltså 40,2 % mera bränsle.
    Dom beräkningarna stämmer alltså inte?
    Att den går för snålt vid kallstart är jag medveten om, det är därför den inte startar.. men jag planerar att installera extra kallstartspridare som hjälper lite iallafall.

    På lukassprutet sitter det ju lågohmiga spridare på kortmotorn är det högohmiga va? Då kan jag väl inte gärna använda sådan utan att trixa med motstånd å grejer.

    @B-motor: Vad kostade en MSD tändspole? Det kan nog göra mycket vid kallstarter.

    Jag köpte en begagnad på blocket för 500.

    Klicka på länk för bild, köpte Blaster 2 den längst upp på bild.
    http://www.pelicanparts.com/catalog/ima ... PN8200.jpg
    Nabil

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Du behöver röda 9000 2.3 Turbo kortmotor spridare. 300cc räcker inte.

    Motorn går på "open loop" vid fullgas och då kan inte lambda kompensera för E85 med dina 300cc spridare. Motorn går troligtvis snålt vid fullgas.

    Vidare, E85 behöver tre gånger så mycket soppa vid kallstart och det kan du inte lösa utan att programmmera om styrboxen.
    Det var några som räknade på hur mycket mera bränsle det behövs när man ska köra med E85, 40 % kom dom fram till. Orginal så sitter det 214 cc/min på min och nu är det 300 cc/min alltså 40,2 % mera bränsle.
    Dom beräkningarna stämmer alltså inte?
    Att den går för snålt vid kallstart är jag medveten om, det är därför den inte startar.. men jag planerar att installera extra kallstartspridare som hjälper lite iallafall.

    På lukassprutet sitter det ju lågohmiga spridare på kortmotorn är det högohmiga va? Då kan jag väl inte gärna använda sådan utan att trixa med motstånd å grejer.

    @B-motor: Vad kostade en MSD tändspole? Det kan nog göra mycket vid kallstarter.
    Hej!

    Det var nog jag som räknade detta, om du läste det på etanol.nu.

    Det kan iofs. stämma då CU14 hade olika spridare. Min 900S 90' har ~260cc spridare med grön rand. Den kräver mer än 300cc spridare för att funka bra.

    Är du säker att dina spridare var på 214cc? 900 Turbo och 9000 Turbo med Bosch LH hade spridare på 214cc. Din bil har Lucas CU16 med lågohmsspridare.

    Kolla först exakt vilka spridare du har (grön eller orange rand?).

    Som sagt, när temperaturen kryper under 10 grader blir det väldigt svårt att antända E85 och det går åt mycket bränsle. Enlast är att lura tempgivaren med en knapp och få Lucas att tro att det är mycket kallare ute än det verkligen är.
    Signatur...

  13. #13
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 985
    Citat Ursprungligen postat av B-motor

    Jag köpte en begagnad på blocket för 500.
    500?

    Vad kostar de nya i Sverige tro då ?

    Köpte min från summit och gick väl på runt 400:- med frakt,tull å moms.



    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av B-motor

    Jag köpte en begagnad på blocket för 500.
    500?

    Vad kostar de nya i Sverige tro då ?

    Köpte min från summit och gick väl på runt 400:- med frakt,tull å moms.



    Mvh TD04
    en tusing kanske, har ingen koll på nypriset här hemma
    Nabil

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    [quote=B-motor]
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av "B-motor":1ixolkbr

    Jag köpte en begagnad på blocket för 500.
    500?

    Vad kostar de nya i Sverige tro då ?

    Köpte min från summit och gick väl på runt 400:- med frakt,tull å moms.



    Mvh TD04
    en tusing kanske, har ingen koll på nypriset här hemma [/quote:1ixolkbr]

    TD04 menade nog att du betalat för mkt för en beg spole, han fick sin nya för 100:- billigare.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Det var nog jag som räknade detta, om du läste det på etanol.nu.

    Det kan iofs. stämma då CU14 hade olika spridare. Min 900S 90' har ~260cc spridare med grön rand. Den kräver mer än 300cc spridare för att funka bra.

    Är du säker att dina spridare var på 214cc? 900 Turbo och 9000 Turbo med Bosch LH hade spridare på 214cc. Din bil har Lucas CU16 med lågohmsspridare.

    Kolla först exakt vilka spridare du har (grön eller orange rand?).

    Som sagt, när temperaturen kryper under 10 grader blir det väldigt svårt att antända E85 och det går åt mycket bränsle. Enlast är att lura tempgivaren med en knapp och få Lucas att tro att det är mycket kallare ute än det verkligen är.
    Det är bara årsmodell -90 som har spridare på 264 cc/min, de med grön rand. På brorsans 91:a satt de med orange rand, 214 cc. Det är i allafall de värdena som står i FAQ:n.

    Det med att lura tempgivaren var bra förslag! Bara man inte glömmer slå av den... Rikar detta även på själva kallstartsdoserna eller bara när motorn kommit igång?

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Inget har gått sönder på min heller, jag bytte bränslefilter när jag monterade dom större spridarna.
    DU bytte?
    Vem är det som ålar under bilen egentligen?



    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Siffran 214 låter misstänkt likt de spridare som sitter i gamla T16. De flödade nämligen 214 MEN det var INTE ml eller cc, utan GRAM! 214 g=285 cc. Med andra ord, ifall man bytt dessa mot andra spridare som ska flöda 300 cc, så har man nog köpt dyra extra 5% flöde. Mycket väsen för så lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen...

    Fast jag har inte alla spridare i huvudet, så inte vet jag, det kanske finns 214 cc också, men dessa skulle inte räcka till mer än ca 150 stabila hästar med bensin.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Siffran 214 låter misstänkt likt de spridare som sitter i gamla T16. De flödade nämligen 214 MEN det var INTE ml eller cc, utan GRAM! 214 g=285 cc. Med andra ord, ifall man bytt dessa mot andra spridare som ska flöda 300 cc, så har man nog köpt dyra extra 5% flöde. Mycket väsen för så lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen...

    Fast jag har inte alla spridare i huvudet, så inte vet jag, det kanske finns 214 cc också, men dessa skulle inte räcka till mer än ca 150 stabila hästar med bensin.
    Gamla T16 har Bosch LH sprut till skillnda från Lucas som sitter i 900S. Det är inte samma spridare till dem.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    [quote=David V]

    Det är bara årsmodell -90 som har spridare på 264 cc/min, de med grön rand. På brorsans 91:a satt de med orange rand, 214 cc. Det är i allafall de värdena som står i FAQ:n.

    Det med att lura tempgivaren var bra förslag! Bara man inte glömmer slå av den... Rikar detta även på själva kallstartsdoserna eller bara när motorn kommit igång?

    Citat Ursprungligen postat av "Karl V":1csznm7h
    Inget har gått sönder på min heller, jag bytte bränslefilter när jag monterade dom större spridarna.
    DU bytte?
    Vem är det som ålar under bilen egentligen?



    /David[/quote:1csznm7h]

    Hrrmm okay, du bytte bränslefiltret men det var iallafall jag som lyfte bilen så du kom in under.

    Att lura bilen att det är kallare än vad det är känns som en bra ide.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    [quote=Karl V][quote="David V":2zdfepjx]

    Det är bara årsmodell -90 som har spridare på 264 cc/min, de med grön rand. På brorsans 91:a satt de med orange rand, 214 cc. Det är i allafall de värdena som står i FAQ:n.

    Det med att lura tempgivaren var bra förslag! Bara man inte glömmer slå av den... Rikar detta även på själva kallstartsdoserna eller bara när motorn kommit igång?

    Citat Ursprungligen postat av "Karl V":2zdfepjx
    Inget har gått sönder på min heller, jag bytte bränslefilter när jag monterade dom större spridarna.
    DU bytte?
    Vem är det som ålar under bilen egentligen?



    /David[/quote:2zdfepjx]

    Hrrmm okay, du bytte bränslefiltret men det var iallafall jag som lyfte bilen så du kom in under.

    Att lura bilen att det är kallare än vad det är känns som en bra ide.[/quote:2zdfepjx]

    Använd en vridpott från en stereo så kan du reglera
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •