Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor ang 900NG Elektronik (T-lås + lite annat)

  1. #1

    Frågor ang 900NG Elektronik (T-lås + lite annat)

    Japp. har en SAAB 900 2.0T 1994 som är lite halvskum.
    har bara ägt bilen i en halv vecka och nu i helgen har den börjat dumma sig lite smått.

    Jag har upptäckt att det är glapp i tändningslåset i bland. Om man startar bilen och råkar komma imot nyckeln så slocknar SID + ACC panelen.
    Förmodar att det är bara att byta låset om jag ej kan leva med detta eller?

    Sedan har jag ett till skumt fel.
    Ibland när jag startar bilen så blinkar varningstriangeln svagt samtidigt som P-symbolen samt laddlampan gör samma sak.
    Och inte nog med det så plingar det till en förbannelse. Pling plong pling plong osv. Är så att man kan bli vansinnig.
    Trodde att detta berodde på att generatorn eller liknande laddar för lite. För om man varvar upp bilen över 2000rpm så slutar det, och när varvet sjunker under 2000varv så börjas det igen. Men om man stänger av bilen och startar den igen så försvinner detta symptonet. Då är bilen helt normal. Så där försvann ju mina misstankar om generatorn. Kanske tändningslåset som är boven i dramat eller?


    Sedan har jag kollat runt lite på forumet och har förstått att jag som har en SID 2 kan "uppgradera" till en SID 3 och få lite mer roliga funktioner. Stämmer detta?
    Läste även lite ang Dubbeldin och om jag har förstått det hela rätt, så räcker det med att "bara" ta bort "ribborna" under SID så skall en dubbeldin stereo få plats?

    Men ang mina första två frågor så har jag ej funnit något svar på detta.
    Har använt sökfunktionen och suttit i timmar och gått igenom alla sidorna.


    Hoppas på svar.

    Mvh

    Andreas
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Frågor ang 900NG Elektronik (T-lås + lite annat)

    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Jag har upptäckt att det är glapp i tändningslåset i bland. Om man startar bilen och råkar komma imot nyckeln så slocknar SID + ACC panelen.
    Förmodar att det är bara att byta låset om jag ej kan leva med detta eller?
    Jo. Är nog bara att byta ut det. Men det är inte säkert att du behöver byta precis allt med tändningslåset utan det kan räcka med själva kontaktblecken eller liknande.

    Du kan ju alltid prova att smörja lite och kanske blåsa med tryckluft ner i låset. Det kan samlas skräp där som ställer till trubbel.

    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Sedan har jag ett till skumt fel.
    Ibland när jag startar bilen så blinkar varningstriangeln svagt samtidigt som P-symbolen samt laddlampan gör samma sak.
    Och inte nog med det så plingar det till en förbannelse. Pling plong pling plong osv. Är så att man kan bli vansinnig.
    Trodde att detta berodde på att generatorn eller liknande laddar för lite. För om man varvar upp bilen över 2000rpm så slutar det, och när varvet sjunker under 2000varv så börjas det igen. Men om man stänger av bilen och startar den igen så försvinner detta symptonet. Då är bilen helt normal. Så där försvann ju mina misstankar om generatorn. Kanske tändningslåset som är boven i dramat eller?
    Låter skumt. Det låter ju som generatorn men kan kanske vara tändningslåset som är boven i dramat även här.

    Sedan har ju instrumentpanelerna i ng900 en förmåga att kunna glappa med en massa konstiga fel. Det kan ju vara något sånt också, men då borde kanske inte felet uppstå så regelbundet.


    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Sedan har jag kollat runt lite på forumet och har förstått att jag som har en SID 2 kan "uppgradera" till en SID 3 och få lite mer roliga funktioner. Stämmer detta?
    Ja. (Men med "uppgradera" menas att du måste leta rätt på en Sid3 och byta ut hela enheten)

    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Läste även lite ang Dubbeldin och om jag har förstått det hela rätt, så räcker det med att "bara" ta bort "ribborna" under SID så skall en dubbeldin stereo få plats?
    Tror inte detta stämmer.

    På 9-3 så funkar det eftersom sidden på 9-3 är något lägre, och att det finns ett utrymme mellan stereo och sid som kan huseras av mugghållare etc.

    På 900 så är sidden lite större, och detta utrymmet finns inte.


    Det går kanske att modifiera så att det får plats en dubbeldin, men det är inte bara att kapa bort ribborna under sidden, utan du får antagligen såga betydligt mer för att få plats.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Frågor ang 900NG Elektronik (T-lås + lite annat)

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ja. (Men med "uppgradera" menas att du måste leta rätt på en Sid3 och byta ut hela enheten)
    Jo det jag menade. Att byta hela enheten.
    Var lite små trött igår när detta skrevs.

    Tackar även för dom andra svaren jag har fått.
    Skall bland annat ut och mäta och se hur jag bäst slänger in en dubbel-din i bilen.
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

  4. #4
    Mer frågor.
    Har ju ingen stereo sittandes i bilen.
    Och uppenbarligen har jag inte heller några högtalare sittandes i dörrsidorna fram heller.
    Så jag undrar nu vad det är som skall sitta där?


    5.25"?
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Mer frågor.
    Har ju ingen stereo sittandes i bilen.
    Och uppenbarligen har jag inte heller några högtalare sittandes i dörrsidorna fram heller.
    Så jag undrar nu vad det är som skall sitta där?


    5.25"?
    6.5"
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  6. #6
    Oj Det var det jag hade hoppats på
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

Liknande ämnen

  1. Frågor om oljor och annat i 900ng
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 16:00
  2. Acc panel. och lite annat
    Av bohlin_85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 22:45
  3. Effekt och lite annat, 9-3ss 1,8t - 2,0t
    Av Snaku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •