Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Favorit i repris - ryckig gång 9-5

  1. #1

    Favorit i repris - ryckig gång 9-5

    Hej!

    Jag har sökt i forumet på detta problem men blev inte mycket klokare för det

    Bilen är en 9-5 årsm 99 med nordic steg 2. Problemet är att bilen rycker när man skall ge mycket gas oavsett hastighet och växel. Den går dock jämt och fint om man "smyger" på gasen vid acceleration. Dock är det något frustrerande och en ren trafikfara vid omkörning!

    Kan nämna att stift och DI är nyligen bytta. Kan det vara så enkelt som att det är bränslepumpen som inte klarar av att ge soppa vid kraftigt gaspådrag? Hoppas att det finns någon därute som kan komma med ett eller ett par förslag.

    MVH Fredrik

  2. #2
    Kanske bränslefilter?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033

    Re: Favorit i repris - ryckig gång 9-5

    Citat Ursprungligen postat av fryczek
    Hej!

    Jag har sökt i forumet på detta problem men blev inte mycket klokare för det

    Bilen är en 9-5 årsm 99 med nordic steg 2. Problemet är att bilen rycker när man skall ge mycket gas oavsett hastighet och växel. Den går dock jämt och fint om man "smyger" på gasen vid acceleration. Dock är det något frustrerande och en ren trafikfara vid omkörning!

    Kan nämna att stift och DI är nyligen bytta. Kan det vara så enkelt som att det är bränslepumpen som inte klarar av att ge soppa vid kraftigt gaspådrag? Hoppas att det finns någon därute som kan komma med ett eller ett par förslag.

    MVH Fredrik
    Hej.

    När kom det?

    Har det smygit sig på eller kom det direkt?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    om inte annat så kan det vara backventilen på vevhusventelationen.

  5. #5
    Hej!

    Den ryckiga gången kom helt plötsligt. Kan tillägga att det är den senaste vevhusventilationen installerad.

    Är det möjligt att en saabverkstad hittar felet om dom kopplar in en dator?

    MVH Fredrik

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av fryczek
    Hej!

    Den ryckiga gången kom helt plötsligt. Kan tillägga att det är den senaste vevhusventilationen installerad.

    Är det möjligt att en saabverkstad hittar felet om dom kopplar in en dator?

    MVH Fredrik
    Beror på om det är en felkod.
    Annars brukar tyvärr bilarna vara ok enlig många saabmekaniker.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Det var ju synd. Så vad är det första jag ska kolla? Kan ju vara bra att kanske kolla grejer i en viss ordning så att jag slipper köpa en massa delar som inte gör någon skillnad.

    Det skumma är ju att bilen kan varva ut om man är försiktig på gasen.

    MVH Fredrik

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    Citat Ursprungligen postat av fryczek
    Hej!

    Den ryckiga gången kom helt plötsligt. Kan tillägga att det är den senaste vevhusventilationen installerad.

    Är det möjligt att en saabverkstad hittar felet om dom kopplar in en dator?

    MVH Fredrik
    är du säker på att backventilen till spjällhuset är bytt? den byts lixom inte med alla uppdateringar.

  9. #9
    Nej vet inte om backventilen är bytt skall undersöka saken. Vad kostar en backventil?

    MVH Fredrik

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    Citat Ursprungligen postat av fryczek
    Nej vet inte om backventilen är bytt skall undersöka saken. Vad kostar en backventil?

    MVH Fredrik
    den kostar allt ifrån 40kr till 250kr.

  11. #11
    har kollat. ena backventilen är bytt, den som följde med vevhusvent-kitet. den andra är inte bytt skall kolla funktionen i den imorgon. Om jag inte missminner mig så ska man kunna blåsa igenom men inte suga. Funkar det så är den okej?

    MVH Fredrik

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Kolla slangarna, speciellt den vid bränsletrycksregulatorn.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    skall kolla slangen samt testa backventilen imorgon. Kan man testa att bränslepumpen fungerar som den ska på nåt enkelt sätt?

    MVH Fredrik

  14. #14
    Kan väl tillägga att bilen trimmades år 2000 och har gått klockrent tills för ett par månder sedan så jag utesluter att det är fel på trimmet. Det började med att den hackade i jämn fart men det försvann vid byte av DI samt stift. Vill minnas att ryckigheten vid hård gas kom efter att den senaste vevhusventilationen installerades.

    MVH Fredrik

  15. #15
    (jag har en saab 9-5 års.mod. -00. 220 hästar/ 320 nm)

    Min bil har identiskt fel som du. Jag har bytt vevhusventilationen, luftmängdsmätaren, diverse slangar... skall byta spjällhuset (elektroniken i den felar om det kommer på olja) inom snar framtid. Har en liggandes på verkstad.

    jo fryczek... luktar det bakom bilen när du drar på?

    Det gör min... turbon kanske, oljespill osv... har en bit kvar innan bilen är fixad känns det som.

    Finner du en lösning på ditt problem så maila mig!!!

    jesper.webb@home.se
    SAAB IS LIFE

  16. #16
    Hej igen! Jag skall kolla bilen på lördag. Jag återkommer med rapport senare. Ha en trevlig helg!

    MVH Fredrik

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Det finns massor av saker som kan påverka detta.

    prova att testa det vanligaste som tändkasset, luftmassemätare mm
    Annars är det enklast att lämna in den på en bra verkstad.

    Vart bor du?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  18. #18
    hej!

    I helgen var det dax för lite mek. bytte en massa slangar samt en backventil. Nu går den lite bättre på typ 2:an och 3:an. RYcker till en gång sen går det bra. Däremot kvarstår felet att den rycker vid kraftigt gaspådrag på 4:an och 5:an. Nästa sak som skall kollas är bränslefiltret.

    bilen finns i kalmar

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av fryczek
    hej!

    I helgen var det dax för lite mek. bytte en massa slangar samt en backventil. Nu går den lite bättre på typ 2:an och 3:an. RYcker till en gång sen går det bra. Däremot kvarstår felet att den rycker vid kraftigt gaspådrag på 4:an och 5:an. Nästa sak som skall kollas är bränslefiltret.

    bilen finns i kalmar
    Ok, då är du en bra bit på vägen.
    prova filtret.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    682
    Jag undrar vad det är som orsakar ryckig gång på väldigt låga varv, speciellt vid krypkörning? Känns som gaspedalen är megakänslig och reagerar på minsta lilla rörelse.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 08:24
  2. Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 01:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •