Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: svaga ryck? eek!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    svaga ryck? eek!

    Känns lite tjatigt att ta upp detta ämne, men jag börjar bli aningens stressad av de nyss uppkomna problemen, helt utan förvarning har bilen börjat rycka svagt , när man accar lugnt, speciellt märkbart i statstrafik. Är det soppa pumpen eller tomgångsmotorn?
    bilen är också lite märklig på tomgången (den startar alltid direkt!) men när den är kall, och ofta efter motorbroms, när man kopplar ur och skall växla ner dör den nästan, (det har även hänt, men bara en gång) och när den är varm och skall starta motorn, varvar den glatt upp typ till 1500-2000, snabbt för att sänkas till 8-900 r/pm.
    Stiften har gått ca 800 mil och jag har bytt alla vacumslangar i somras, bytte soppafilter samtidigt med stiften, kollade idag efter fel men kan inte hitta något, (bytte även fördelar lock och rotor i höstas) , funderade på om pumpen vill säga upp sig, men den låter exakt likadant som den gjort i 3 år, Om? det är någon som haft liknande problem får ni gärna komma med förslag, tycker att det är så konstigt att det uppstår när man sköter om grejjerna och byter slitgrejjer osv, men hur länge håller i egentligen tändstift?? (om det nu är felet).mvh Q (900 1993 T16 lucas)
    T16-93 sedan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    glömde skriva att jag kollade upp faq, men hittade ingen bra lösning.
    T16-93 sedan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    ingen?
    T16-93 sedan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Prova med en annan luftmassemätare.
    Nabil

  5. #5
    har samma problem... bytte luftm.mätaren men för mig gjorde det ingen skillnad. Tror på spjällhusets elektronik
    SAAB IS LIFE

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    eek

    nu har problemet minskat betydligt efter senaste tankningen...,
    men det känns som bilen går snålt under 2300 varv, innan turbon laddar, den liksom tvekar "väldigt lite" , Nu känns detta lite som att the "y2k" är pågång tack vare att problemet delvis försvunnit. Idag när jag var på macken stog den och tuffade länge på tomgång, och jag märkte att den liksom rycker till lite svagt ibland, väldigt sällan, antingen är det tändmodulen som ger sig eller tomgångsventilen som är trög (kan man kolla den?). Termostaten är lite dålig, motorn liksom vill inte komma upp i lagom temperatur den kommer aldrig nnu på vintern över halva skalan, är det en så stor skada? vad är det för fel?
    T16-93 sedan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    ryck

    tänkte bara säga att nya tändstift gjorde susen, köpte inte platina stift utan de "vanliga"
    kanske bra att uppdatera när man har löst problemet också, istället för bara massa frågor...
    T16-93 sedan

  8. #8
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413

    Re: ryck

    Citat Ursprungligen postat av quake
    tänkte bara säga att nya tändstift gjorde susen, köpte inte platina stift utan de "vanliga"
    kanske bra att uppdatera när man har löst problemet också, istället för bara massa frågor...
    Så stiften höll bara 800mil? Var dom fel från början eller vad?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    289
    Tomgangsregleringen funkar bara när motorn gar helt rent. Misständningar och ryck är döden för Lucas. Har aldrig fattat varför, men fint att det löste sig.

    Har du bytt termostat ocksa? Min ville inte heller upp till halva men ett byte gjorde susen. Man vägrar ju dock att tro att en ett ar gammal ska ge upp. Varning för märket MotoRad. Vilket smäck. Säljs av Meca bla.
    Det är ju varken bra för motor eller bensinförbrukning att köra med för mycket kyla.
    Svart 900 T16 91

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    hej,
    ja stiften hade kanske gått 800-900 mil, när jag kollade närmare såg det ut som de blivit för varma, gråvita med lite konstig upp-frätt isolator (tror det heter så, där mittdioden går in ) men det kändes gött att bli av med dom, sedan bytte jag termostat också för att vara på den säkra sidan,
    Men idag 1 vecka senare så går den fortfarande lite!.. ibland oroligt på tomgången,.. inte så att den missar ngn cylinder, men den rycker till så att det märks tydligt,.. men skall åka till feltema och köpa en 2:a omgång vakumpluggar och byta samtliga en gång för alla....
    T16-93 sedan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    e

    glömde skriva att jag dränkte tomgångs ventilen med smörjmedel, ( inte 5/56), bara i fall att, går det att mäta upp tomgångsventilen?
    T16-93 sedan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745
    det är inte så att du har ac eller liknande ? eller att generatorn börjar ladda så d känns i hela bilen ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    ryck

    jo det stämmer, fast jag märker skillnaden ,men (jag undrar) kan tomgångsmotorn "lura" bränslesystemet så att när motorn är kall så får den ju mer soppa och luft, men om tomgångs motorn har nedsatt funktion får ju motorn tex bara mer bensin då, men inte mera luft??, kan det då tex lukta bensin??och får då ändå datorn indikation på att allting funkar som det skall ändå fast tex tomgångsmotorn inte har kommit till sitt index läge för kall motor?? för ibland när bilen är kall luktar det oförbränd bensin......kanske borde pröva att byta tomgångsmotor....
    T16-93 sedan

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    71
    Hade en 9000 2.3T -92! Där var det raka motsatsen att när man släppte gasen så bibehöll den varvet som var,även om man minskade på farten!!
    Pinsamt var det när man kom fram till stoppljus med värsta pensionärs varvet!! blev tipsad att rengöra tomgångsmotorn med startgas!! Mycket svart skit rann ur iallafall!!Sen gick den bra igen!! Bytte efter ett tag efter som det vart återkommande!!
    saab king of the road
    #stcs 6567#
    http://www.garaget.org/?car=41363

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745

    Re: ryck

    Citat Ursprungligen postat av quake
    jo det stämmer, fast jag märker skillnaden ,men (jag undrar) kan tomgångsmotorn "lura" bränslesystemet så att när motorn är kall så får den ju mer soppa och luft, men om tomgångs motorn har nedsatt funktion får ju motorn tex bara mer bensin då, men inte mera luft??, kan det då tex lukta bensin??och får då ändå datorn indikation på att allting funkar som det skall ändå fast tex tomgångsmotorn inte har kommit till sitt index läge för kall motor?? för ibland när bilen är kall luktar det oförbränd bensin......kanske borde pröva att byta tomgångsmotor....
    Kanske inte behöver byta den utan den kan räcka med plugga ena hålet, gör rent, i med olja i 15 min och låt ligga och så kan det räcka med denna lilla rengörningsprocess.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    ryck...

    tyvärr gick det som jag befarat, nu lyser check engine direkt när bilen blivit riktigt varm, , kollade i faq och såg listan på felkoder, jag har ingen möjlighet att kolla själv men med hjälp av uteslutningsmetoden borde man kunna följa ett av förslagen som säger att "preheater" eller "elcd" bör kollas upp, vad är det? preheater är det det vattenfyllda röret parallellt med toppen som försvinner ner i ett av tryckrören till turbinen?? den packningen mot tryckröret är lite sömnig..

    Följande förlopp= när den är riktigt varm så börjar tomgången helt plötsligt försvinna (dyker mot 200-300 varv) sedan , tänds ce lampan, då blir tomgången normal??!(den borde väl fortsätta att konstra?)
    det luktar även bensin ibland i kupén,
    Om nu det finns en människa här, som utför koll av systemet på fritiden så kan du pm. mig med kostnadsförslag,.. så blir jag förhoppningsvis av med krånglet..( detta är fixat:nya stift rengjord aic, rotor och fördelare nya vac slangar filter osv...), Den går även lite småryckigt på tomgången alltså väldigt lite ...(Lucas) 900T16 -93
    T16-93 sedan

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    138
    Bytt fördelarlock samt rotor??
    og900 T16 -88B

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    japp (se ovan) köpte på mekonomen, det förra va feltemas, och då var de inga ryck alls....
    T16-93 sedan

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    hur många ohm skall det vara mellan polerna på aic:n och tempgivaren på insuget?
    kan man mäta upp lambdan också??
    T16-93 sedan

Liknande ämnen

  1. svaga hellysen
    Av SF i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 02:47
  2. Svaga punkter på 9000 aero-97
    Av Flås i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 15:35
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •