Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Balansaxelkedja sönder, bilen helt död!!!! hjälp

  1. #1

    Balansaxelkedja sönder, bilen helt död!!!! hjälp

    har en saab 900 2,3 95, 22000 mil
    va uppe i 90km/h, när bilen gav ifrån sig ett högt varvande ljud,bara dog,visa inga tecken på att va vid liv när jag vred på nyckeln, bogsera in den till en saab vekstad, där efter några timmar dom konstaterade att det va balansaxelkedjan som gått sönder, men du ska nog låta bli att köra med den!!!!! sa en säljare eftersom inga mekaniker var kvar ca18:00.Den är ju helt död??? då undrar jag om det finns nån här som kanske vet vad som mer kan spela in??, efter att läst lite inlägg här på forumet så har jag förstått att balanaxelkedjan ej tvunget måste användas, men är bra att ha eftersom oönskat ljud från motorn minskas. hoppas på svar.....

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Balansaxelkedjan driver balansaxlarna som gör att motorn vibrationer minskar.
    Om inte kedjan drog med sig kamkedjan så är det bara att plocka bort den och köra igen.
    Men är det även kamkedjan så blir det betydligt dyrare.
    Frågan är om det inte i så fall är dags för en ny motor.
    Men man behöver inte ha balansaxelkedjan på motorn om man kan leva med lite mer vibrationer ur motorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Man brukar ju klippa balansaxelkedjan då man ska trimma för att den inte ska gå av och
    ha sönder något. Så du kan ju köra utan men hur bra det är att ha en trasig kedja där inne då du kör kan jag ej svara på, men det kan ju knappast vara bra iaf.
    Audi 80 Quattro

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 127
    lånar tråden lite: Min bil en 9000 88 med b202. Om jag tar bort balansaxelgrejset, vad tar jag bort? kollade lite på speedparts
    1 x Kedja
    2 x Drev övre
    1 x Nedre drev
    1 x Drev sida
    1 x Övre glidskena
    1 x Glidskena sida
    1 x Spännare

    hur mycket mer vibraerar det? knappt märkbart eller helt åt hellvete?
    Subaru Legacy

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Du har ingen balansaxelkedja eller balansaxlar på den motorn.
    Dom kom först till 2,3l 1990 och sen till kortmotorn.
    Innan dess är det inga balansaxlar.
    Men för er som har 9000 så funkar det att plocka bort dom utan att det vibrerar för mycket.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 127
    oj klumpgt av mig
    tog förgivet att jag hade det. puh vilken lättnad iaf då beöver man bara byta kamkjedjan då
    Subaru Legacy

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 586
    skall du byta kamkedja så rekomenderar jag varmt att du byter glidskenorna oxå egentligen skall du köpa en sådan sats från speedparts och byta allt om du vill vara riktigt seriös men det brukar räcka med kedjan och glidskenorna fö dem slits iband fortare än kedjan
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 127
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    skall du byta kamkedja så rekomenderar jag varmt att du byter glidskenorna oxå egentligen skall du köpa en sådan sats från speedparts och byta allt om du vill vara riktigt seriös men det brukar räcka med kedjan och glidskenorna fö dem slits iband fortare än kedjan
    när jag byter så byter jag allt, lika bra så man är på säkra sidan.. vore ju inte allt för skojj om man sitter men en halvtaskig spännre som kan pajja eller rassliga drev, nä lika bra att byta allt
    Subaru Legacy

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    22

    kamkedje ras

    Min kamkedja rasade också och då satt mekaniken aldrig in några balansaxlar. Jag känner knappt några vibrationer men , jag har problem med oljetrycket vid låga varv. Vad är enklast att göra ? Kan man på ett enkelt sätt stoppa tillbaka balansaxlar och vad som måste då plockas bort ?
    9-5 2,0T -04
    9-3 2,0T 185hk -01

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 586
    general----> det är inte själva balansaxlarna soms kall plockas bort för då får du dåligt oljetryck utan det är endast balansaxelkedjan som skall bort
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

Liknande ämnen

  1. Bilen helt död... immobilisern ?
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 17:50
  2. hmm bilen helt död ibland !!
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:26
  3. bilen helt störd
    Av Luke Trenwalker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •