Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 Aero några frågor.

  1. #1

    9-5 Aero några frågor.

    Hej,

    Jag har precis inhandlat en 9-5 Aero -00 och har lite frågor gällande modifieringar.

    Jag har i ett första steg tänkt byta turbo, spridare, soppapump, större avgassystem +downpipe, luftfilter, intercooler och sedan en mappning.

    Mina frågor är då.

    1: Hur länge orkar kolvar, stakar, växellåda samt koppling med?

    2: Vilken turbo rekommenderar ni? (Turbo som går på utan modifieringar)

    3: Vart bör jag handla delarna jag behöver och har ni tips på firma med bra erfarenhet av mappning? Eller kanske någon Saab guru man ska vända sig till?

    4: CC på spridare?

    5: Tips och tricks tack Har ingen tidigare erfarenhet av Saab. Åkt Cosworth i alla mina dar

    Tack på förhand.
    cylindervolym.... brum brum.

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122

    Re: 9-5 Aero några frågor.

    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Mina frågor är då.

    1: Hur länge orkar kolvar, stakar, växellåda samt koppling med?

    2: Vilken turbo rekommenderar ni? (Turbo som går på utan modifieringar)

    3: Vart bör jag handla delarna jag behöver och har ni tips på firma med bra erfarenhet av mappning? Eller kanske någon Saab guru man ska vända sig till?

    4: CC på spridare?

    5: Tips och tricks tack Har ingen tidigare erfarenhet av Saab. Åkt Cosworth i alla mina dar

    Tack på förhand.
    1: Runt 300hk sedan bör du byta kolvar, Kan med fördel använda T5 kolvar (från tex 9000) Växelåda och koppling bör inte matas med mer än 450Nm, utöver detta är på egen risk. Men man kan ju rasa en låda och koppling på original-effekt-uttag så kör med insidan.

    2: Beror på tilltänkt effektuttag, men en TD04HL-18T modifierad för 9-5 är trevlig till effekter mellan 300-340hk Garret GTBB snurror finns det ju oxå i olika valörer beroende på vad man vill betala och ha.

    3. Delarna behöver du inte handla från en Trimfirma om du vet precis vad du skall ha, men det kan vara klokt att rådgöra med den firman som skall mappa bilen så hårdvaran matchar. Nordic & Maptun är de största aktörerna på marknaden för mappning av T7, de kan tipsa dig om vilka prylar du behöver och mappning.

    4. Som sagt prata med den som skall mappa, men De gröna från Volvo som flödar runt 465cc 3,8Bar (har jag för mig) är "vanligast" att använda runt 300-360hk

    5. Bestäm i förväg hur långt du vill gå med trimmningen, det blir oftast dyrt om man köper för dåliga grejjer för att sedan få uppgradera. Jag tycker det låter som att du vill kliva över 300hk och då rekomenderar jag dig att byta kolvar redan med en gång.
    Glöm inte uppgradera Bromsar och Chassi när du är igång.

    Mycket nöjje!

    Mvh
    Rickard

  3. #3
    Tack för svaret. Klargjorde en del grejer.

    Några frågor uppkom dock.

    Runt 300hk? Enligt Maptun så byter de inte vare sig kolvar eller gör något åt lådan i steg 3 som enligt uppgift skall ge 315hk/450nm. Tveksamma siffror från dem eller slarv?
    *Se fotnot

    Vart är ett bra ställe att leta delar? Spridare och liknande kan jag hitta bättre begagnat men turbo?

    Tack igen.

    * http://www.maptun.com/webshop/produc...6&listorder=81

    ps. passar mätarhus från nyare aero i -00:an?
    cylindervolym.... brum brum.

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Tack för svaret. Klargjorde en del grejer.

    Några frågor uppkom dock.

    Runt 300hk? Enligt Maptun så byter de inte vare sig kolvar eller gör något åt lådan i steg 3 som enligt uppgift skall ge 315hk/450nm. Tveksamma siffror från dem eller slarv?
    *Se fotnot

    Vart är ett bra ställe att leta delar? Spridare och liknande kan jag hitta bättre begagnat men turbo?

    Tack igen.

    * http://www.maptun.com/webshop/produc...6&listorder=81

    ps. passar mätarhus från nyare aero i -00:an?
    Jag antar att det skall vara steg 4 du menar!

    Jag personligen skulle byta kolvar för att sova gott om nätterna med 315hk

    Tyvärr kan man inte gör så mycket åt växellådan utan att det kostar skjortan, därför väljer trimfirmorna att inte ta med detta i deras trimsteg.

    Vårt eget säljesforum är det bästa stället att hitta saabspecifik uppgradering, men det kan även dyka upp på Blocket.se.
    Nytt finns det att köpa på SL turbo & GIK mm utöver trimfirmorna.

    Mätarhus från nyare? Tänker du på M02>.
    Är inte riktigt säker på hur det passar.

  5. #5
    Ja det stämmer steg 4 menar jag.

    Jag har inte en aning vilket mätarhus jag menar. haha. Tänkte på den som sitter i 9-3 ss och de nyaste 9-5.

    Tack för hjälpen. Har fått klarhet i en del och vet i vilken ände jag sak börja
    cylindervolym.... brum brum.

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Ja det stämmer steg 4 menar jag.

    Jag har inte en aning vilket mätarhus jag menar. haha. Tänkte på den som sitter i 9-3 ss och de nyaste 9-5.

    Tack för hjälpen. Har fått klarhet i en del och vet i vilken ände jag sak börja
    De mätarhusen är inte så kompatibla så det får du nog slå ur hågen!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Ja det stämmer steg 4 menar jag.

    Jag har inte en aning vilket mätarhus jag menar. haha. Tänkte på den som sitter i 9-3 ss och de nyaste 9-5.

    Tack för hjälpen. Har fått klarhet i en del och vet i vilken ände jag sak börja
    De mätarhusen är inte så kompatibla så det får du nog slå ur hågen!
    Synd, för det måste vara det fulaste som finns = Saabs mätarhus
    cylindervolym.... brum brum.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Ja det stämmer steg 4 menar jag.

    Jag har inte en aning vilket mätarhus jag menar. haha. Tänkte på den som sitter i 9-3 ss och de nyaste 9-5.

    Tack för hjälpen. Har fått klarhet i en del och vet i vilken ände jag sak börja
    De mätarhusen är inte så kompatibla så det får du nog slå ur hågen!
    Synd, för det måste vara det fulaste som finns = Saabs mätarhus
    Jasså det måste ha gått mig helt förbi!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Robbbin
    Ja det stämmer steg 4 menar jag.

    Jag har inte en aning vilket mätarhus jag menar. haha. Tänkte på den som sitter i 9-3 ss och de nyaste 9-5.

    Tack för hjälpen. Har fått klarhet i en del och vet i vilken ände jag sak börja
    De mätarhusen är inte så kompatibla så det får du nog slå ur hågen!
    Synd, för det måste vara det fulaste som finns = Saabs mätarhus
    Jasså det måste ha gått mig helt förbi!
    Smaken är som baken
    cylindervolym.... brum brum.

Liknande ämnen

  1. Slutsteg i 9-5 SC -02 Aero, några frågor
    Av Micke9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 09:44
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 14:25
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:47
  4. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •