Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 Aero turbo på og900, grenrörsalternativ?`

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098

    9-5 Aero turbo på og900, grenrörsalternativ?`

    Hej!

    Jag har en og900 S (med TE05-12b) som saknar flås högre upp i varv. Jag skulle gärna vilja uppdatera den till TD04 från en Aero 02 som jag har.

    Vad jag har förstått har TE05-12b T3-fläns och TD04 har T25-fläns?

    Kan man montera ett T25-grenrörslimpa från en 9000 eller 9-5 eller är det adapter som gäller? Jag har också fått tips om att man kan byta avgashuset på TD04:an till TD04-#7 och den ska då passa?

    Var hittar man sådana avgashus och passar den mot T3 flänsen då?

    Tacksam för alla svar!
    Signatur...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Tidliga Volvo 850 TD04-15g med rakt avgashus skal passa rakt på. Men lika bra att köpa hela volvoturbon, oftast billigare. Skiljer inte så mycket på ett "g" och "t" hjul.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Alla volvos turbinhus med 7cm² (aka #7) har T3 bultindelning på flänsen, däremot så behöver man en tätningsring mellan turbinhuset och grenröret för att det skall bli tätt. Så kallad ML-platta eller bara en svarvad ring funkar.

    Sen har volvos avgashus 3" eller 2,75" utblås beroende på om man tar ett rakt eller snett, sneda är vanligare och har 3" ut. Finns många här som kör med detta avgashus på og900. Är otroligt många av volvos bilmodeller som har just 7cm² avgashus, är i princip alla femmor med turbo förutom S60R som har KKK? lättryckaren har en TD04-12T#7 och värsta V70R(og) hade TD04-19T#7.

    Mellan alla TD04HL går det ju att byta avgashus så det är ju inget problem, bara något styrstift som du får plocka bort.

    Finns säkert gamla trådar om detta också.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    OK, så i princip är det bara att jaga rätt på ett avgashus från en 850/V70 Mitsubishi TD04 turbo och byta ut hela avgashuset på SAAB-turbon till ett från Volvo?

    Hmm...det borde inta vara så svårt. Är det något hus som är bättre än dom andra? Är 19T hus bättr än 12T hus?

    Den här tätningsringen, måste jag modifiera grenrörslimpan för att få plats med den eller är det bolt-on?

    Tack för all hjälp!
    Signatur...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hmm...det borde inta vara så svårt. Är det något hus som är bättre än dom andra? Är 19T hus bättr än 12T hus?
    Du lär få svårt att hitta en 12T med HL-turbin. Men skulle du nu mot förmodan göra det så passar det.

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Den här tätningsringen, måste jag modifiera grenrörslimpan för att få plats med den eller är det bolt-on?
    Nej, den är "bolt on", eller ja egentligen mer "kläm dit". Kläms mellan grenrör och avgashus.

    mvh/Ragnar

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Tack för alla matnyttiga svar!

    Snart ska panschisbilen röra på sig ordentligt ;-) För övrigt, omslipade Matskammar och rakt-igenom dämpare fick inte motorn att gå snålt, som tidigare befarades. Ska försöka derivera fram vridkurvan, just nu känns det bara att vridtoppen klättrade upp från 3500 till 4000 varv, typ. Som ni ser orkar inte lilla Mitsu-turbon blåsa mer i högre varv.

    Signatur...

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3186
    Har även sett folk som borrat om originalflänsen mot grenröret och monterat dit en TD04 från 9-5Aero.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Om jag tolkar ditt diagram rätt så peakar du strax över 1 bar
    och håller dryga 0.6 bar vid varvstopp?

    Jag åkte med dylik snurra under nästan 3 månader på min 900 i höstas.
    (Sitter där fortfarnade iofs men bilen är avställd)
    Den överraskade mig positivt men som du säger så orkar den inte flåsa på högre varv.
    Dock är den inte i närheten av lika astmatisk som din.
    Säker på att du bottnar snurran?
    Min peakade 1.4-1.5 runt 2600 rpm och tappade ner mot 1.2 runt 4000 rpm
    för att sedan plana ut mot ca 1.0 bar hela vägen till varvstopp (6400 rpm har jag för mig).

    Okej, jag vet att den antagligen övervarvas en smula men den klarar bevisligen av det.
    Ska även tillägga att systemet är APC-styrt med ett GLT runt 0.6 - 0.7 bar.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #9
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har även sett folk som borrat om originalflänsen mot grenröret och monterat dit en TD04 från 9-5Aero.



    Jag körde dock med 15T#6 från 9000Aero.
    Turbinhuset fick sig en "trattning" för att passa mot og900 grenröret.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Om jag tolkar ditt diagram rätt så peakar du strax över 1 bar
    och håller dryga 0.6 bar vid varvstopp?

    Jag åkte med dylik snurra under nästan 3 månader på min 900 i höstas.
    (Sitter där fortfarnade iofs men bilen är avställd)
    Den överraskade mig positivt men som du säger så orkar den inte flåsa på högre varv.
    Dock är den inte i närheten av lika astmatisk som din.
    Säker på att du bottnar snurran?
    Min peakade 1.4-1.5 runt 2600 rpm och tappade ner mot 1.2 runt 4000 rpm
    för att sedan plana ut mot ca 1.0 bar hela vägen till varvstopp (6400 rpm har jag för mig).

    Okej, jag vet att den antagligen övervarvas en smula men den klarar bevisligen av det.
    Ska även tillägga att systemet är APC-styrt med ett GLT runt 0.6 - 0.7 bar.

    /Per
    Hej Per!

    Jag kör med vanlig pys-ventil (ingen APC) och og900 intercooler, därför ser kurvan kanske lite konstig ut. Men jag beräknade massflöde genom turbon för TE05-12g vid 0.7 bar och 6000 varv och den är långt ute och cyklar när det gäller verkningsgrad vid den belastning. Dvs. jag anser att det inte är någon idé att ladda mer än 0.7 bar på toppen och denna turbo. Faktum är att den antagligen bara blåser varmluft över 0.5 bar på toppvarv ändå. Med andra ord tror jag att man bara aldar för kråkorna och registrerar högre laddtryck om man laddar mer än så.

    Ska jag ladda mer på topp tänker jag installera större intercooler och TD04. TE05:an är maxad vid cca. 0.5-0.6 bar på 6000 varv.

    Vridkurvan borde se så här ut (är inte korrigerad för luftmotstånd, därför faller den av mer på höga varv än den borde...pull gjordes på 3:an)

    Signatur...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har även sett folk som borrat om originalflänsen mot grenröret och monterat dit en TD04 från 9-5Aero.



    Jag körde dock med 15T#6 från 9000Aero.
    Turbinhuset fick sig en "trattning" för att passa mot og900 grenröret.

    Mvh TD04
    Hej!

    Detta låter spännande! Vad betyder "trattning"? Ska man slipa ner turbinhuset på något sätt för att passa fyrkantiga öppningen på grenröret? Kan man fortfarande använda cirkulära L-ringen?

    Mvh.
    Signatur...

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Är det helt nya slangar som gäller till en TD04 snurra? Eller passar någon på igen?

    DP gissar jag behöver svetsas om ifall man gör den där lösningen. Någon som har en bild när det är monterat tex en 15T5 eller med något av dessa med #7 så man kan få en bild i bollen om det också.

    Man blir ju grymt sugen på en og900 T16 att våldta när man ser sådana här trådar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Så här borde det se ut om man kompenserar för vindmotstånd och tar en polynom-approximering av kurvor (effekt och vridkurva har inte samma skala, detta är bara approximering):

    Signatur...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Faktum är att den antagligen bara blåser varmluft över 0.5 bar på toppvarv ändå. Med andra ord tror jag att man bara aldar för kråkorna och registrerar högre laddtryck om man laddar mer än så.

    Ska jag ladda mer på topp tänker jag installera större intercooler och TD04.
    Varmluft blir det säkerligen av det dock glöder den inte nämnvärt och insugstempen ligger bra.
    Iofs åker jag inte med org IC (kina IC) men efter 2 full-pull (dvs 90-220 och 100-200)
    på 4:an så uppmättes 34 grader i insugstemp vilket var 19 grader över utetemp.
    Detta vid ca 1 bar och 14-18 graders förtändning beroende på varvtal upp mot varvstopp. (om jag inte missminner mappen helt )

    Siktar på T03/04 alt 18/19T till nästa säsong ska tilläggas.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  15. #15
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep

    Hej!

    Detta låter spännande! Vad betyder "trattning"? Ska man slipa ner turbinhuset på något sätt för att passa fyrkantiga öppningen på grenröret? Kan man fortfarande använda cirkulära L-ringen?

    Mvh.
    Hej !

    Trattning kan väl översättas till portning om man vill.
    "Portade" alltså upp inloppet i turbinhuset för att få lite jämnare övergång från grenröret som har större utlopp än turbinhusets ingång.

    Det enda som användes mellan grenröret och turbinhuset var 1st T3 packning.

    Har väl några bilder någonstans men de är ju tagna på 1900talet så det tar nog ett tag att leta fram i garderoben.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Är det helt nya slangar som gäller till en TD04 snurra? Eller passar någon på igen?

    DP gissar jag behöver svetsas om ifall man gör den där lösningen. Någon som har en bild när det är monterat tex en 15T5 eller med något av dessa med #7 så man kan få en bild i bollen om det också.

    Man blir ju grymt sugen på en og900 T16 att våldta när man ser sådana här trådar.
    DPn passar rätt på om man använder en Saab snurra. Volvo blir det lite svårare med då de flesta har labyrint tätning... Tar man dock en TD04HL-15G från Voflo 850T upp till -95 så har dessa samma anslutning mot DP som Saab
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. og900 Aero, original turbo vs. trim60
    Av dr_pepper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •