Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Första intrycket av Hakka5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Första intrycket av Hakka5

    Nu har jag kört ungefär 300 mil med mina Hakkapellitta 5 och mitt första intryck är ganska delat.

    Jag satte på däcken veckan före snön kom till Uppsala och hade därför gott om tid att gnugga lite på slitytan innan snön la sig på backen. Snön kom och jag gav mig direkt ut för att provköra lite - greppet var otroligt bra, mycket bättre, upplevde jag, än Nordfrost 3. Bilen betedde sig som om snö var de bästa förutsättningarna för bra vägegenskaper. Bromssträckorna var korta och kompetenta och acceleration vid rödljusen var konsekvent bra. Även ute på landsväg var bilen lätthanterlig i snömodden och efterhand även snöslasken. Körfältsbyten över moddsträngen var en dröm..

    Sen kom milda december och däcken visade upp sin sämsta sida. Jag läste i flera däcktester på både Hakka4 och Hakka5 att svagheten låg på torr och framförallt våt asfalt men att det ändå var godkänt. I stan på 50-väg betedde sig däcken som förväntat; som vilka dubbdäck som helst förutom att bromssträckan blev något längre. Väl ute på landsväg gick det rätt bra, inga större problem. Ett par hundra meter före en rondell tvingades jag göra en rätt ordentlig undanmanöver i 65-70 kmh på våt asfalt (cirka +10C) och tappade nästan kontrollen över bilen. Bakvagnen for ut på sidan som om det vore ishalka och undanmanövern höll på att sluta i diket, men det gick som tur var bra.

    Ute på motorväg i 110kmh rullar bilen på bra men vindkänsligheten är som i min gamla Nissan Micra - helt oacceptabel. T.o.m. med de gamla slitna och stenhårda Barumdäcken jag har på sommarfälgarna beter sig bilen bättre när vinden tar bilen i sidan. Resan är en evig kamp mot vinden och bilen går som ett S över vägen, är vägbanan dessutom våt blir resan nästan obehaglig.

    I hastigheter runt 120-130 kmh är bilen svajjig och slingrig och svårstyrd t.o.m. på ett sätt jag aldrig upplevde varken med sommardäcken eller med andra bilar, ens av samma modell.

    Kontentan bör alltså vara något i stil med att om vintern inte tar fart snart kommer jag knappt våga ta ut bilen på långresa, speciellt inte om det regnar eller har regnat. Det verkar som att ishalka är att föredra.. eller snöslask rentav.

    Är det fler som har liknande erfarenheter av Hakka5? Det är trist att däcken är så dåliga på torr och våt asfalt eftersom Nordfrost enligt min uppgift aldrig håller måttet längre (med tappade dubbar och kassa vintervägegenskaper med sliriga starter och långa bromssträckor). Hittils har jag dock, för att nämna något bra med Hakka5, inte tappat en enda dubb på mina fyra hjul. Slitage är heller inget att tala om och det är riktigt bra med 300 mil barmark varav 200 mil inte är varvat med någon särskilt snäll körning.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Däcktryck och dimension?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Skumt. Har kört med Nokian WR innan men köpte Nokian Hakka 4 nu när jag flyttat ut ur stan. Dom har gått en säsong så dom är inkörda. Bara köra helgen med dom men har inte upplevt något av det du beskriver. Har inte alls den överdrivna vinterdäck-sommardäck skillnaden som jag känt förr. Kan återkomma när jag kört lite längre.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag kör med 185/65/15" och 2.5 bar i lufttryck..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag kör med 185/65/15" och 2.5 bar i lufttryck..
    Jag har samma däck och tryck som du fast på en og 900 och upplever inte dom så illa som du skriver, men visst, lite svajigare på barmarken som vi hittils bara har här nere i skåne är dom ju än sommarhjulen.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Nej det är rätt märkligt att jag upplever det så.. Hakkapellita är ju väl ansedda däck. Men upplevelsen är subjektiv så man skulle kunna hänvisa till att jag kanske är van vid en bil med bättre vägegenskaper men min förra bil var en Nissan Micra av den äldre modellen (modell Cola-burk) och där var jag tvungen att lägga tegelstenar i bagageutrymmet för att överhuvudtaget ha en chans i snön så allt borde ju rimligen upplevas som bättre. Men inte ens med Micran upplevde jag torr och våt vägbana som ett såpass stort problem som jag gjort med dessa däck, särskilt nu i helgen då jag kört 130 mil och verkligen haft tid på mig att känna på däcken ordentligt.

    Så fort jag får en vindby i sidan av bilen måste jag snabbt motstyra för att inte köra in i räcket. När jag kör om en lastbil måste jag styra åt både höger och vänster om vartannat för att inte antingen köra in i sidan av lastbilen eller i räcket. Med sommardäcken var det knappt märkbart att det blåste eller att man kände av turbulensen runt en lastbil. I Micran däremot var det alltid lika spännande att köra om en lastbil..

    Kanske det är jag som överdriver känslan av ostabilitet och dålig väghållning bara för att jag inte är van vid Hakkapelittas rejäla dubbar, men hur stor är egentligen skillnaden jämfört med Nordfrost? Bör inte vara allt för stor rent praktiskt..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Nej det är rätt märkligt att jag upplever det så.. Hakkapellita är ju väl ansedda däck. Men upplevelsen är subjektiv så man skulle kunna hänvisa till att jag kanske är van vid en bil med bättre vägegenskaper men min förra bil var en Nissan Micra av den äldre modellen (modell Cola-burk) och där var jag tvungen att lägga tegelstenar i bagageutrymmet för att överhuvudtaget ha en chans i snön så allt borde ju rimligen upplevas som bättre. Men inte ens med Micran upplevde jag torr och våt vägbana som ett såpass stort problem som jag gjort med dessa däck, särskilt nu i helgen då jag kört 130 mil och verkligen haft tid på mig att känna på däcken ordentligt.

    Så fort jag får en vindby i sidan av bilen måste jag snabbt motstyra för att inte köra in i räcket. När jag kör om en lastbil måste jag styra åt både höger och vänster om vartannat för att inte antingen köra in i sidan av lastbilen eller i räcket. Med sommardäcken var det knappt märkbart att det blåste eller att man kände av turbulensen runt en lastbil. I Micran däremot var det alltid lika spännande att köra om en lastbil..

    Kanske det är jag som överdriver känslan av ostabilitet och dålig väghållning bara för att jag inte är van vid Hakkapelittas rejäla dubbar, men hur stor är egentligen skillnaden jämfört med Nordfrost? Bör inte vara allt för stor rent praktiskt..
    Var har du köpt däcken? Om du köpte dom på Vianor så kan du få byta till andra däck inom 30 dagar, dom har nåt om att man ska vara nöjd med däcken grej.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Nej det är rätt märkligt att jag upplever det så.. Hakkapellita är ju väl ansedda däck. Men upplevelsen är subjektiv så man skulle kunna hänvisa till att jag kanske är van vid en bil med bättre vägegenskaper men min förra bil var en Nissan Micra av den äldre modellen (modell Cola-burk) och där var jag tvungen att lägga tegelstenar i bagageutrymmet för att överhuvudtaget ha en chans i snön så allt borde ju rimligen upplevas som bättre. Men inte ens med Micran upplevde jag torr och våt vägbana som ett såpass stort problem som jag gjort med dessa däck, särskilt nu i helgen då jag kört 130 mil och verkligen haft tid på mig att känna på däcken ordentligt.

    Så fort jag får en vindby i sidan av bilen måste jag snabbt motstyra för att inte köra in i räcket. När jag kör om en lastbil måste jag styra åt både höger och vänster om vartannat för att inte antingen köra in i sidan av lastbilen eller i räcket. Med sommardäcken var det knappt märkbart att det blåste eller att man kände av turbulensen runt en lastbil. I Micran däremot var det alltid lika spännande att köra om en lastbil..

    Kanske det är jag som överdriver känslan av ostabilitet och dålig väghållning bara för att jag inte är van vid Hakkapelittas rejäla dubbar, men hur stor är egentligen skillnaden jämfört med Nordfrost? Bör inte vara allt för stor rent praktiskt..
    Var har du köpt däcken? Om du köpte dom på Vianor så kan du få byta till andra däck inom 30 dagar, dom har nåt om att man ska vara nöjd med däcken grej.
    Alvén-Ingvarsson dessvärre isåfall (av både det skälet och att de är otrevliga på telefon). Hade ju varit bra annars för jag är faktiskt inte helt nöjd, åtminstone inte på barmark. På snö och is och i slask är ju däcken en dröm!
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Har visserligen Hakka 4 på min 9-5 , men dom går väldigt stadigt tycker jag.
    Pratade med en kollega som visserligen kör MB, men han tyckte att Hakka 5 gick betydligt stadigare än Nordfrost, som dessutom hade en en tendens att bli väldigt ostadiga när dom började bli lite slitna.
    Mina Hakka 4(205/55-16)hade gått en säsong på en 9-5 aero...och inte en dubb saknades i däcken...dom sitter som berget tydligen.
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hakka 5 är ett underbart däck enligt mig , jag kör själv med slitna nordfrost 3 och de är katastrof.

    (Kör många andra bilar med Hakke4 och 5 , samt så jobbar jag med dessa däck mycket)
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Jag har en uppsättning Hakka 4 som gått en säsong och dom har släppt flera dubbar. Däremot tycker jag stabiliteten är klart acceptabel för att vara vinterdäck.....och snö har jag inte kört på än eftersom jag köpte dom begagnade i år.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Jag har en uppsättning Hakka 4 som gått en säsong och dom har släppt flera dubbar. Däremot tycker jag stabiliteten är klart acceptabel för att vara vinterdäck.....och snö har jag inte kört på än eftersom jag köpte dom begagnade i år.
    Kolla om det är dubben som har brustit, har den brustit så sitter det en liten platta kvar nere i dubbhålet, var nåt fel med dubbarna på hakka4 ett tag. Men det kan ju vara som så att dubbarna har släppt ändå.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Shit. Jag har _exakt_ samma problem. Min 9-5 känns som att passa en
    okynnig snorunge på motorvägen.. nästan så man inte vågar ta bilen till jobbet..
    9-5 Aero -01. Har bilen något sänkt.
    Bussningarna börjar ta slut och har en grov camber baktill.. Funderar
    på magic cambers för att justera. Var nyligen på en 4-hjulsinställning..
    (95or kan man bara justera toe som default väl?)
    Så jag tror inte det är det som är felet.. Kör med Conti VinterWiking 1
    205:or.. Typ nästan 3.0 i tryck.. tycker inte det är för mycket alls.
    Tror antingen bussningar, hjulinställningar eller däcken är kassa..
    Eventuellt gör vinterdäck med för lågt belastningsindex dem kassa och slappa..
    Vad tror ni? Tror mitt hårda däcktryck med grov camber gör att maskinen
    tippar på tårna..
    Sommardäck i all ära.. (hade inte alls detta problem med sommardäcken)
    men på vinterväglag utan snabba manövrar så
    vill man ha en väldigt liiten negativ camber.. och pytteliten toe in fram..
    Inget mer.. För de mest neutrala vägegenskaperna med stor kontaktyta.
    Måste nog justera mina.. kan lixom inte åka runt med -2.5 neg camber bak.
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Hmm, ja då är det väl helt enkelt så att min gamla Nissan Micra från 92 med tegelstenar i bagaget har bättre vägegenskaper än min ng900. Eller så har jag för höga krav på däcken.. Får väl helt enkelt anpassa mig till att bilen inte riktigt går att lita på i hastigheter över 90 km/h.

    Det där med dubb håller jag med om när det gäller Hakka5. Jag har inte kört jättesnällt med däcken sen jag kört in dem men ändå sitter varenda dubb kvar och de små stiften i mitten av dubben är intakt på varenda dubb. Det är riktigt bra! Mina gamla Nordfrost 3 hade tappat 40% av dubben på två däck efter en säsong. Resten var nästan släta..

    Men som sagt: På snö och is är däcket en dröm.. helt fantastiskt. Över förväntan! På torr och våt väg: inte lika övertygande - rentav farligt i vissa lägen.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Joo.. Men det känns ju som att det inte kan vara såhär illa.. Man borde fixa hårdare
    bussningar och nästan nolla cambern för att se vad som händer.. -0.5 grader under vintern kanske.
    Hur har ni det ställt med hjulvinklarna ni som har problem? Sänkta? Kassa dämpare? Hög camber?
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98
    Jag har precis plöjt Malmö-Luleå(ca 160 mil) med Hakka5 på bilen och jag tyckte de funkade finfint. Det var både is, liiite snö och mest blöt asfalt men det var inga som helst problem med stabiliteten. Kanske lite bullriga men det är ju dubbdäck så..
    mvh Benke
    RX 450h -12

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Ni andra som kör Hakka5.. ge er ut och gör en ordentlig undanmanöver om ni inte redan gjort det. Vore ytterst intressant att få höra om ni också upplever att bilen "åker skridskor" på vägbanan. Min bakvagn fick helfnatt och blev nästan okontrollerad..

    Min bil är inte sänkt eller någonting.. hur det är med bussningar vet jag faktiskt inte men jag kanske borde kolla. Däremot upplevde jag en såpass stor kontrast mot när jag bytte till vinterdäcken från sommardäcken så det känns som att det är i vinterdäcken problemet ligger. Om det inte är så att problem med bussningarna märks extra tydligt med dubbdäck..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Sommardäcken har ju bra fäste bak... läs min ovanstående kommentar.
    om du kör på våg asfalt med t.ex mycket neg. camber med vinterdäck och kassa
    bussningar så kommer nog maskinen upplevas som såpa speciellt om du bromsar hårt..
    Klart att vinterdäcken spelar roll.. men hur kasst kan ett top of the line - däck vara?
    Min blev ju också såpa när jag bytte till vinterdäcken..
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    Sommardäcken har ju bra fäste bak... läs min ovanstående kommentar.
    om du kör på våg asfalt med t.ex mycket neg. camber med vinterdäck och kassa
    bussningar så kommer nog maskinen upplevas som såpa speciellt om du bromsar hårt..
    Klart att vinterdäcken spelar roll.. men hur kasst kan ett top of the line - däck vara?
    Min blev ju också såpa när jag bytte till vinterdäcken..
    Det är just det som jag tycker är så märkligt; att ett däck som är såpass välrenommerat som just Nokian Hakkapelitta skulle ha såpass dåliga våtegenskaper. Visserligen säger flera test att däcket har problem på just den typen av vägbana, men såhär illa kan det inte vara.

    Ni pratar om "neg camber", vad innebär det? Är det hjulinställningen vi pratar om här? Handlar det isåfall om framhjulen? För bak har jag fått intrycket av att man inte kan justera på ng900?

    Och rörande bussningarna, hur kan jag kontrollera deras skick? Eller är det bara att byta och hoppas på att det förbättras? Vad går det på isåfall? (på t.ex. en mindre verkstad)
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Neg camber är "lodräta" hjulvinkeln om man ska uttrycka det på ett annat sätt..
    om hjulet lutar in mot bilen så är det negativt.. annars positivt.. camber kan du nog inte ställa på din saab nej. kanske med camber-justeringsprylar..
    toe är .. precis det.. tå-vinkeln. tårna mot varandra för varje hjulpar = neg annars positivt..
    läs på om camber toe och caster på google.
    Du får väl lyfta bilen och kika.. en bil som har gått 15-20k mil har oftast rätt slut
    orginalbussningar ja...
    Jag ska byta mina till powerflexbussningar så fort jag får tid och $$
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

Liknande ämnen

  1. Köp av första bil
    Av nightprowler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 15:58
  2. Sneglar på första-hoj..
    Av T16_AeRo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 00:24
  3. Ny bil! 9-3SS, första intrycken
    Av Skyldig i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:40
  4. Årets första
    Av Blue Spirit i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 21:23
  5. Rensa första kat. på 9-5 2,3 00.
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •