Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Drivrem.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    3

    Drivrem.

    Har idag försökt att byta drivrem på en 9000 och det slutade ungefär som vanligt...Lyckades att förstöra gängorna till remspännaren vilket medför att jag nu inte klarar att släppa på spännaren så att jag får på den nya remmen. Några tips på hur det går att lösa detta bekymmer?

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234

    Re: Drivrem.

    Citat Ursprungligen postat av FV
    Har idag försökt att byta drivrem på en 9000 och det slutade ungefär som vanligt...Lyckades att förstöra gängorna till remspännaren vilket medför att jag nu inte klarar att släppa på spännaren så att jag får på den nya remmen. Några tips på hur det går att lösa detta bekymmer?
    Hur förstörde du gängorna?? hänger inte riktigt med när du skriver att du inte kan släppa på spännaren. Är det en 2,0 eller 2,3 motor??

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    3
    Det är en 2,3. Vad jag menade var att det inte går att trycka tillbaka spännaren så att remmen går på. Gängorna till spännhjulet gick åt skogen när vi pressade tillbaka spännaren.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    I den här tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=15 har jag tipsat hur jag tryckte ihop min spännare på ett enkelt sätt.

    Lycka till!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av FV
    Det är en 2,3. Vad jag menade var att det inte går att trycka tillbaka spännaren så att remmen går på. Gängorna till spännhjulet gick åt skogen när vi pressade tillbaka spännaren.
    Du har ingen bild.. Fattar fortfarande nada. En bild säger mer än 1000 ord säger dom ju..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    Om jag förstår dig rätt så försökte du alltså trycka ihop spännaren med hjälp av hylsa och dragskaft på spännhjulets centrumskruv? Om gängorna då pajade så lär du väl byta ut den delen till en med gängorna i behåll?
    Det blir nog svårt annars att få grejorna att fungera om du har gängpaj där spännhjulet ska fästas.

    Om remmen sitter på plats fortfarande så kan du ju dra i den för att pressa ihop spännaren, sen håller du ihop spännaren genom att exv linda massor av varv med ståltråd mellan hakarna på den, eller med ett lagom långt plattjärn med M8-skruvar som passar i hakarna.

    SAAB har tydligen ett specialverktyg annars som inte kostar skjortan. Det tror jag att man använder både för att pressa ihop spännaren och hålla den så medan man lägger på den nya remmen.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Om jag förstår dig rätt så försökte du alltså trycka ihop spännaren med hjälp av hylsa och dragskaft på spännhjulets centrumskruv? Om gängorna då pajade så lär du väl byta ut den delen till en med gängorna i behåll?
    Det blir nog svårt annars att få grejorna att fungera om du har gängpaj där spännhjulet ska fästas.

    Om remmen sitter på plats fortfarande så kan du ju dra i den för att pressa ihop spännaren, sen håller du ihop spännaren genom att exv linda massor av varv med ståltråd mellan hakarna på den, eller med ett lagom långt plattjärn med M8-skruvar som passar i hakarna.

    SAAB har tydligen ett specialverktyg annars som inte kostar skjortan. Det tror jag att man använder både för att pressa ihop spännaren och hålla den så medan man lägger på den nya remmen.

    //Niklas
    Jag spikade ihop en egen special av en fjäderspännare från Biltema, funkar klockrent. Tyvärr har jag inte krejjen hemma så jag kan plåta den med kameran, men i alla fall jag kapade krokarna på den och vände på den ogängade delen och sen kan du kroka fast spännaren i öglorna för "M8skruvarna" på plattjärnsvarianten och sen i lugnan ro skruva ihop skiten med spännaren och sen låta den hålla spänningen så du kan byta löphjul och rem och få allt på plats igen och sen bara skruva ut spännaren och allt är klart!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Så ser det ut där du skall pressa ihop spännaren
    http://saab.doda.se/pictures/ByteAvFast ... G_0082.jpg

    Här finns en bild på Saabs spännare
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 32&start=0
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Drivrem Og9-5 & Og9-3
    Av Almy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 08:35
  2. Drivrem
    Av Hjalle9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 15:52
  3. drivrem?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •