Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: ajajaj 21 mm på kamspännaren BIG PROBLEMO. - LÖST

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514

    ajajaj 21 mm på kamspännaren BIG PROBLEMO. - LÖST

    japp, mätte just upp 21 mm på spännaren, gjorde allt 2 ggr för att få rätt, ett "snäpp" kvar på spännaren,
    vad händer nu? nu är det även balansaxelkedjan som ska bytas va? något mer ?
    mvh/mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    Är det en 9-5 du har så har du nog mätt fel!? Eller också finns det flera olika modeller!
    Jag har mätt på min 9-3 -00 och den spännaren går ut max ca 19,5 mm!

    Du skall mäta invändigt mellan spännarkroppen och den "tallrik" som trycker på plastskenan som kedjan glider mot!

    Per L

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    329
    Usch vet hur det känns. Mätte min och fick även den till 21mm men beror ju lite på hur man mäter men i vilket fall så måste ju kedjorna bytas. Det lustiga var att jag hade lämnat in bilen för kontroll av spännaren på firman där jag köpte bilen pga att jag tyckte den lät lite för mycket från kedjan. Dom sa att den då stod på 7-8mm nånting och det är det ju när den är ny... visste inte detta då dock. Kollat iallafall spännaren själv 1 vecka senare och då var den vips ute 21 eller 19,5 som dom säger... ja MAX med andra ord. Konstaterade att bilfirman var rediga lurendrejare och jag betalade 12 000kr för att få det fixat på en verkstad jag kan lita på. Nu har jag dock inte mätt kedjan igen men den rasslar åtminstone inte iallafall.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Här finns lite info om hur man ska mäta spännaren bl.a!


    Mvh Magnus

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Det finns 2st olika spännare, med just olika maxmått.
    10mm brukar spännaren vara ute när allt är splitter nytt, sedan är det godkänt upp till 15mm

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    På min 9-3 Aero -00 som gått 16500 mil hamnade "max 19,5mm"-spännaren på 7,8 mm efter det att jag bytt till ny balans- och kamkedjesats

    Detta mått har jag efter att ha varmkört motorn på tomgång ett par tre gånger.

    Är det någon som vet om grejorna "sliter in sig" i början så att jag kan förvänta mig att dessa 7,8 mm ökar "snabbt" i början för att sedan stabilisera sig och därefter öka bara långsamt!

    Per L

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Nu har jag ännu mysigare problem, jag blir så arg på mig själv,
    efterjag testat mina "sträckare" och kommit fdram till att kedjan bör bytas så sruvade jag tillbaka allt igen och drog åt, sedan ut o testade, sedan efter ett tag såg min tjej att den RANN olja, då öppnade jag huven och mycket riktigt, det sprutade olja ut kamkedjestreckaren,
    sååå, bara att skaffa ny olja och kika närmare,
    när jag skruva ur den igen såg jag att jag måste glömt en packcning, så jag skaffade en kopparpackning och sruvade dit..
    gick bra 3 varv sen gick det allt mer kärvt.. fick tillslut ta spärrskaftet,
    men till sist satt det VÄLDIGT hårt,
    när den var i provade jag igen och den sprutar fortfarande ur sig olja,

    så min misstanke är att jag fick vildgäng och var otät därför,
    Så det blev bogseribng hem i 3 mil,
    nu ska jag ringa verkstaden, det var ju ändå hög tid att byta kedjan, men det var s surt,
    jag blir så arg på mig själv !!!

    sen blev jag o tjejen påköra av en lastbil i jönköping för 2 veckor sedan, då hade vi 3 bilar, - 2 veckor senare har vi bara en gammal Audi 80 som funkar, SUCK..

    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Nu har jag ännu mysigare problem, jag blir så arg på mig själv,
    efterjag testat mina "sträckare" och kommit fdram till att kedjan bör bytas så sruvade jag tillbaka allt igen och drog åt, sedan ut o testade, sedan efter ett tag såg min tjej att den RANN olja, då öppnade jag huven och mycket riktigt, det sprutade olja ut kamkedjestreckaren,
    sååå, bara att skaffa ny olja och kika närmare,
    när jag skruva ur den igen såg jag att jag måste glömt en packcning, så jag skaffade en kopparpackning och sruvade dit..
    gick bra 3 varv sen gick det allt mer kärvt.. fick tillslut ta spärrskaftet,
    men till sist satt det VÄLDIGT hårt,
    när den var i provade jag igen och den sprutar fortfarande ur sig olja,

    så min misstanke är att jag fick vildgäng och var otät därför,
    Så det blev bogseribng hem i 3 mil,
    nu ska jag ringa verkstaden, det var ju ändå hög tid att byta kedjan, men det var s surt,
    jag blir så arg på mig själv !!!

    sen blev jag o tjejen påköra av en lastbil i jönköping för 2 veckor sedan, då hade vi 3 bilar, - 2 veckor senare har vi bara en gammal Audi 80 som funkar, SUCK..

    Låter som en mardröm alltså, det där med gängor är ofta något jag har otur med... Har iof. inte hänt ännu på den här bilen på men på min förra bmw råakde jag sabba gängorna till oljepluggen..försökte med alla möjliga knep sedan sålde jag skiten. Helicoil är ju en lösning men då måste man typ lyfta ner tråget.
    Du får återkomma med en rapport om hur det hela slutade !

    Det där med kedjor i saab 9-3 & 9-5 är ju ärligt talat så jävla dåligt !
    Vad fan är det för skit som sitter i våra bilar ??
    Sanslöst dåligt alltså...
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Nu har jag ännu mysigare problem, jag blir så arg på mig själv,
    efterjag testat mina "sträckare" och kommit fdram till att kedjan bör bytas så sruvade jag tillbaka allt igen och drog åt, sedan ut o testade, sedan efter ett tag såg min tjej att den RANN olja, då öppnade jag huven och mycket riktigt, det sprutade olja ut kamkedjestreckaren,
    sååå, bara att skaffa ny olja och kika närmare,
    när jag skruva ur den igen såg jag att jag måste glömt en packcning, så jag skaffade en kopparpackning och sruvade dit..
    gick bra 3 varv sen gick det allt mer kärvt.. fick tillslut ta spärrskaftet,
    men till sist satt det VÄLDIGT hårt,
    när den var i provade jag igen och den sprutar fortfarande ur sig olja,

    så min misstanke är att jag fick vildgäng och var otät därför,
    Så det blev bogseribng hem i 3 mil,
    nu ska jag ringa verkstaden, det var ju ändå hög tid att byta kedjan, men det var s surt,
    jag blir så arg på mig själv !!!

    sen blev jag o tjejen påköra av en lastbil i jönköping för 2 veckor sedan, då hade vi 3 bilar, - 2 veckor senare har vi bara en gammal Audi 80 som funkar, SUCK..

    Låter som en mardröm alltså, det där med gängor är ofta något jag har otur med... Har iof. inte hänt ännu på den här bilen på men på min förra bmw råakde jag sabba gängorna till oljepluggen..försökte med alla möjliga knep sedan sålde jag skiten. Helicoil är ju en lösning men då måste man typ lyfta ner tråget.
    Du får återkomma med en rapport om hur det hela slutade !

    Det där med kedjor i saab 9-3 & 9-5 är ju ärligt talat så jävla dåligt !
    Vad fan är det för skit som sitter i våra bilar ??
    Sanslöst dåligt alltså...

    Ja jag har också katastrofal otur med gängor !!
    Helicoil? vad är det?
    Nej jag håller med dig, kedjorna som skall hålla i 20.000 mil, ja just, det är ju inte ens nära...
    Ja visst ska jag uppdatera vad som händer, men blir nog inget förrens i januari, för vi får bonus från jobbet nu på december lönen, så det blir den som ryker till motorn...

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Helicoil? vad är det?

    / M
    Insatsgänga.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Helicoil? vad är det?
    Du använder ett borr med en speciell storlek, sen gängar du med en speciell gängtapp, sen gängar du i en insatsgänga som har den gängan du har nu invändigt... funkar kanon!!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    4097
    Är ok att gänga och borra iblocket när man har det i delar för RENGÖRING sen.
    Inte så kul om motorn inte skall rivas efter.


    Eller är man pedant?
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Det blir ju inte lätt att komma åt att fixa det där med motorn i bilen!

  14. #14
    Hely coil är verkligen en helt otroligt bra lösning på ett bekymmersamt problem. Men problemet blir bara att komma åt...

    En annan sak, någon sa att vid 11' mila service skall man mäta upp hur långt ut kamkedjesträckaren är, stämmer detta? Är detta verkligen en punkt i underhållsprogrammet ?
    Min bil har gått 12' mil nu, kollade med verkstaden efter 11' om dom hade inte gjort det eftersom att dom "tyckte" att det lät ok om motorn.
    Men det verkar ju som att det inte alltid behöver låta för att det skall vara dags för en snordyr reparation. Om man inte har oilsludge, går det på garanti ??



    Är i Atlanta just nu, kan meddela att jag sett max 2st saabar här på 4 dagar. 0 st 9-5 eller 9-3 hehe...dom är nog inga "best seller" här inte.
    Gick tyvärr inte att hyra någon saab på bilfirman här heller
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Detta är helt sjukt. Jag utförde spännarmätning på min og900 som har gått 35000 mil (fullt servad enligt protokoll).

    8mm har den hunnit gå ut!
    Signatur...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Detta är helt sjukt. Jag utförde spännarmätning på min og900 som har gått 35000 mil (fullt servad enligt protokoll).

    8mm har den hunnit gå ut!
    Kan ju vara så att den blivit bytt av någon tidigare ägare eller har du själv kört 35' mil med den. Annars är det ju toppen, precis så skall väl en kamkedja hålla ?? Det är ju därför den sitter där.
    En bekant har en 9000 Turbo med över 49' mil på mätaren, han har aldrig gjort någon stor reparation och bilen rullar ännu !
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    den sitter ju i toppen och eftersom kedjan ändå måste bytas så lyfts ju ändå toppen, så jag tar det väl inte såå hårt, men jag kommer nog aldrig pilla nå mer med det där själv...
    så så ligger det till..
    tack för alla era svar!!!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Detta är helt sjukt. Jag utförde spännarmätning på min og900 som har gått 35000 mil (fullt servad enligt protokoll).

    8mm har den hunnit gå ut!
    Kan ju vara så att den blivit bytt av någon tidigare ägare eller har du själv kört 35' mil med den. Annars är det ju toppen, precis så skall väl en kamkedja hålla ?? Det är ju därför den sitter där.
    En bekant har en 9000 Turbo med över 49' mil på mätaren, han har aldrig gjort någon stor reparation och bilen rullar ännu !
    En ägare, köpt på samma firma som jag jobbar på (har skrivit ut alla serviceprotokoll från 1991 frammåt), ingen kedja har bytts. Fast jag tror att mätaren har hoppat "frammåt"...det borde förklara brist på slitage. Men det är ingen snack om att 9-5 kedjor håller kortare tid än kamremmar i gummi på andra modeller.
    Signatur...

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    den sitter ju i toppen och eftersom kedjan ändå måste bytas så lyfts ju ändå toppen, så jag tar det väl inte såå hårt, men jag kommer nog aldrig pilla nå mer med det där själv...
    så så ligger det till..
    tack för alla era svar!!!
    Toppen tar man väl inte bort när man byter kedja? Man gör inte de på Saab och jag själv gör det inte.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Detta är helt sjukt. Jag utförde spännarmätning på min og900 som har gått 35000 mil (fullt servad enligt protokoll).

    8mm har den hunnit gå ut!
    Kan ju vara så att den blivit bytt av någon tidigare ägare eller har du själv kört 35' mil med den. Annars är det ju toppen, precis så skall väl en kamkedja hålla ?? Det är ju därför den sitter där.
    En bekant har en 9000 Turbo med över 49' mil på mätaren, han har aldrig gjort någon stor reparation och bilen rullar ännu !
    En ägare, köpt på samma firma som jag jobbar på (har skrivit ut alla serviceprotokoll från 1991 frammåt), ingen kedja har bytts. Fast jag tror att mätaren har hoppat "frammåt"...det borde förklara brist på slitage. Men det är ingen snack om att 9-5 kedjor håller kortare tid än kamremmar i gummi på andra modeller.
    Hej
    Helt klart var kejorna riktigt bra förr !
    Japp, verkligen pinsamt att det skulle funkat bättre med en kamrem.
    Hela meningen med att ha kedja är ju borta.

    Ska mäta min streckare när jag får tid. Vad tror ni ? 15mm ?
    12' mil har den gått.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kan inte styra luftflödet ACC Felkod 14. OG9-5
    Av svl_per i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-10-27, 20:42
  2. [LÖST] Radion visar "No RDS" OG9-5
    Av Torpalasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 20:10
  3. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •