Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Jämförelse av avlastningsventiler.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211

    Jämförelse av avlastningsventiler.

    Fick lite oväntade pengar idag så jag tänkte gå och beställa mig en ny avlastningsventil. Har nu kikat på två ventiler på creatix, sök på artikelnr CRBOV01 och CRBOV03B så får ni upp dem. (Fattar inte hur man länkar till en "java"(?)sida)

    Skillnaden ligger i pris och storlek, vilket också borde innebära en skillnad i trycktålighet? Bilen som ventilen ska i laddar max 1,3 Bar.
    Vilken borde jag välja, någon som använder någon av dessa AV och kan ge någon respons? Kvalitet osv.?
    Eller borde jag välja något helt annat i samma prisklass?

    MVH Daniel

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252
    varför inte köra orginal bosch?billigt och riktigt bra till det "lilla" laddtrycket du har

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    varför inte köra orginal bosch?billigt och riktigt bra till det "lilla" laddtrycket du har
    Kör med den nu, bytet är mest för utseendets skull faktiskt, sen har jag fått för mig att en sådan här ventil ger ett lite mer "metalliskt" läte?

    Daniel

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Ska man inte ladda mer än 1,3 bar och man inte har en speciellt hög motoreffekt så kan man använda original Bosch-ventil.

    Ska man ta ut högre motoreffekter/laddtryck så kan man använda följande ventil från HKS. Denna användes bland annat i Eklunds Pikes Peak bil.
    http://www.hksusa.com/products/?id=761

    En frisk och korrekt inställd avlastningsventil ska ge ifrån sig ett pysande ljud.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Ska man inte ladda mer än 1,3 bar och man inte har en speciellt hög motoreffekt så kan man använda original Bosch-ventil.

    Ska man ta ut högre motoreffekter/laddtryck så kan man använda följande ventil från HKS. Denna användes bland annat i Eklunds Pikes Peak bil.
    http://www.hksusa.com/products/?id=761
    Jisses, smakar det så kostar det.. Å andra sidan kanske man inte bör(?) lita på billigare kopior?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    Som du själv säger vill du ha för utseendets skull så varför ska vi då hjälpa dig? Är ju din smak då..
    f.d. saabare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Som du själv säger vill du ha för utseendets skull så varför ska vi då hjälpa dig? Är ju din smak då..
    Var kanske inte riktigt tydlig i min fråga, men jag tänkte se ifall någon hade erfarenhet av just den här ventilen. Då jag inte gärna betalar 800 kr för en ventil som går sönder efter 100 mil.

    Sorry

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Skall det låta mycket eller?
    Annars är original det optimalaste.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Som du själv säger vill du ha för utseendets skull så varför ska vi då hjälpa dig? Är ju din smak då..
    Var kanske inte riktigt tydlig i min fråga, men jag tänkte se ifall någon hade erfarenhet av just den här ventilen. Då jag inte gärna betalar 800 kr för en ventil som går sönder efter 100 mil.

    Sorry
    Leta upp en TurboXS dump, Speedparts hade den på utförsäljning för 895:-, då som original, ingen kopia.

    Den är bra och prisvärd, men har du mer pengar och vill ha det absolut optimalste finns bara ett alternativ..

    Den här:


    http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... ucts_id=40
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Vilken bilmodell talar vi om?

    Alla saabar förutom de med T5 skall ha återcirkulerande, T5 trivs jättebra med återcirkulerande de med förstås.

    Är det 9000-89 som du har i signaturen det gäller så ska du ha återcirkulerande.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Okej, var inne på att köpa TurboXS förut. Men när jag väl fick pengar vart dem borta Är mest ljudet och utseendet som spelar roll i dagsläget. Någon som har en underbart bra, hyfsat billig, ventil att rekommendera?

    Tacksam för alla svar!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Okej, var inne på att köpa TurboXS förut. Men när jag väl fick pengar vart dem borta Är mest ljudet och utseendet som spelar roll i dagsläget. Någon som har en underbart bra, hyfsat billig, ventil att rekommendera?

    Tacksam för alla svar!
    stylingbutiken.se har TurboXS kopia i lager för 495:-

    Jag skulle hellre lagt pengrna på PPF dumpen, den är grym

    Men som sagt, din 9000-89 har väl inte T5? isf bör du inte ha en öppen, men det vet du väl redan..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power

    Men som sagt, din 9000-89 har väl inte T5? isf bör du inte ha en öppen, men det vet du väl redan..
    Har kollat upp det är lite, eftersom det redan satt en öppen när jag köpte bilen. Motorn är utbytad till en med röd tändkasset, vilket jag har läst innebär T5?

    Tack för alla tips! Ruskigt sugen på den där PPF-ventilen.. Kanske blir att rota lite extra i sparbössan

    Daniel

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Nej röd tändkassett innebär inte automatiskt T5. Det kan va LH också, dvs med lmm.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  15. #15
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power

    Men som sagt, din 9000-89 har väl inte T5? isf bör du inte ha en öppen, men det vet du väl redan..
    Har kollat upp det är lite, eftersom det redan satt en öppen när jag köpte bilen. Motorn är utbytad till en med röd tändkasset, vilket jag har läst innebär T5?

    Tack för alla tips! Ruskigt sugen på den där PPF-ventilen.. Kanske blir att rota lite extra i sparbössan

    Daniel
    inte alls säkert att det innebär trionic 5, tändkassatten kom redan 1985 med di/apc samt bosch lh sprut.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Ska man inte ladda mer än 1,3 bar och man inte har en speciellt hög motoreffekt så kan man använda original Bosch-ventil.

    Ska man ta ut högre motoreffekter/laddtryck så kan man använda följande ventil från HKS. Denna användes bland annat i Eklunds Pikes Peak bil.
    http://www.hksusa.com/products/?id=761
    Jisses, smakar det så kostar det.. Å andra sidan kanske man inte bör(?) lita på billigare kopior?
    Så himla dyra är de inte. Vill minnas att det var "Supramannen Racing" som sålde dessa för drygt 2000 spänn styck (i alla fall förut, vet inte vad de kostar idag). GIK tar annars 2990kr för denna ventil. Denna avlastningsventil har en konstruktion med poppet-ventil, alltså liknande en wastegate. Själva ventilen är mycket lätt och man kan även installera den så att den utnyttjar differenstrycket över spjället i aktuatorn.

    Förutom Eklunds Pikes Peak bil så har denna ventil suttit på ett flertal rally cross motorer. Beroende på applikationen kan den även användas öppet eller återcirkulerande, så den fungerar även i applikationer med T7 motorstyr.

    En annan tillverkare kända för att tillverka bra komponenter är TiAl vilka har denna 50 mm ventil:
    http://www.tialsport.com/prod_bv_50.htm

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Hmm, okej. angående det här med T5 och T7.. Någon som har ett lätt sätt att ta reda på det?
    Motorn är en 2,3T, okänd årsmodell. Röd tändkasset. I registreringspapperna står "motor utbytt".

    Daniel

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Skulle tro att du varken har T7 eller T5.
    Snarare Bosch LH.
    Enklaste sättet att kolla?
    Inspektera röret som går mellan turbo och luftfilter.
    Sitter det en "grunka" kopplat på röret (lika stor som röret som luften passerar igenom)
    så har du LH och då är således öppen dump aja baja.

    Motor utbytt betyder inte att styrsystemet till densamma är utbytt.

    Lycka till.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Skulle tro att du varken har T7 eller T5.
    Snarare Bosch LH.
    Enklaste sättet att kolla?
    Inspektera röret som går mellan turbo och luftfilter.
    Sitter det en "grunka" kopplat på röret (lika stor som röret som luften passerar igenom)
    så har du LH och då är således öppen dump aja baja.

    Motor utbytt betyder inte att styrsystemet till densamma är utbytt.

    Lycka till.

    /Per
    Tackar så hjärtligt! Får väl ta mig ut till garaget och ta reda på det här då

    /Daniel

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    787
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Skulle tro att du varken har T7 eller T5.
    Snarare Bosch LH.
    Enklaste sättet att kolla?
    Inspektera röret som går mellan turbo och luftfilter.
    Sitter det en "grunka" kopplat på röret (lika stor som röret som luften passerar igenom)
    så har du LH och då är således öppen dump aja baja.

    Motor utbytt betyder inte att styrsystemet till densamma är utbytt.

    Lycka till.

    /Per
    Till denna "grunka" går det även en kabel
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

Liknande ämnen

  1. Jämförelse 9-3 vs 9-5
    Av imported_Hakan i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 23:11
  2. okunnig behöver hjälp om avlastningsventiler
    Av Epitaph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 19:24
  3. En fråga om Avlastningsventiler
    Av Death On Wings i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 07:09
  4. Det gamla ämnet om avlastningsventiler
    Av Pedgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 04:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •