Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: 9000 2,3T

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    9000 2,3T

    Historia om bilen:

    Satt och kollade på Blocket.se en kväll och hittade en Saab 9000 CS 2,3T -92 i Eslöv (Skåne) för 17000. Ringde killen direkt och vi pratade lite om bilen. Enligt honom så skulle den vara rostfri och i ett väldigt fint skick. Kom överens att vi skulle träffas dagen efter. Jag och pappa körde ner till Eslöv och kollade på bilen, och den var exakt som säljaren beskrivit den. Hittade ingen synlig rost. Visst finns det rost på insidan av dörrarna, men det är ju inte så svårt och laga upp. Provkörde bilen och kom fram till att det var TCS på bilen. Inte lika bra men jag hade kört långt för detta så jag köpte den ändå ! Summan slutade på 15000 och jag körde hemåt utan problem.

    Tog bort dom orangea blinkersglasen och satte dit min vita istället. Har även poleringsmedlet framme


    Tycker det blir lagom blankt






    2,5" rör med 5" utblås. Skönt och slippa montera det iaf



    Efter att poleringen var "färdig" så slänge jag på mina fälgar jag hade liggandes här hemma. Dom som satt på när jag köpte den var inte så väldans fina. Dessa ser iaf lite bättre ut . Även dimljus fick komma på plats i spoilern . På vissa bilder är bilen upphissad så ni inte tror annat








    Efter att fått en hjärtattack varje gång jag öppnat huven så tog jag tag i och fixa upp motorrummet lite. Torkade av allt som inte skulle vara där, och resultatet blev iaf bättre än innan

    Före:


    Efter:




    Den gråa plyschinredningen var ju inte så spännande så jag slet ut den och satte i en grå skinninredning från 9000 Talladega istället




    Gick in på www.speedparts.se och beställde hem lite delar. Lite "nödvändiga" saker som behövs på en turbobil

    Hållaren för turbotrycksmätaren.


    Öppet luftfilter, blev en del skillnad på ljudet.


    Turbotrycksmätaren..


    Kass bild på dom vita sidoblinkers..


    Köpte grillnät också. Men känns inte så nödvändigt och lägga upp bild


    Lagom tills man blev rätt nöjd med bilen så kom problemen . Det rasslade ytterst lite från motorn vid köpet. Men som alla vet så det som rasslar lite börjar rassla alldeles för mycket en dag. Till slut så rasslade det rätt rejält från bilen och det var garanterat från kamkedjan. Så innan kedjan gick av och motorn pajade ihop totalt så ställde jag av bilen och körde in den i garaget och började riva motorn


    Ventilkåpan borta.


    En bild till..


    Det öppna luftfiltret sitter iaf på plats. Så blev det..


    Tryckröret borta, ska poleras..



    Tog bort framskärmen, innerskärmen och det som behöver lossas, tog bort framskärmen för mer plats. Lossade också fjäderbenet för att komma åt bättre när man väl börjar skruva



    Detta kommer bli kul och lossa, verkligen








    Tog också lite bättre bilder på motorn. Pillade lite på kameran så blev det bättre bilder



    Snart kan man skruva loss transmissionskåpan



    Turbomätaren fick ta plats på A-stolpen under tiden man höll på och riva motorn




    Tänkte att jag skulle vara lite duktig och få lite mer puts under huven så jag började slipa på ventilkåpan. Tänkte att jag skulle polera upp den




    Här är ventilkåpan färdigpolerad. Tycker det blev vettigt iaf








    Efter att ventilkåpan var färdig så tog jag fram tryckröret och polerade upp det också. Tänkte bygga ett lite större men detta får räcka

    Första poleringen, inte färdigt här



    5:e poleringen, nu blev det iaf tillräckligt blankt så jag blev nöjd.






    Sen igår så fixade jag ihop en nätgrill också. Det måste man ju ha sägs det







    Uppdateras då och då

    Mvh Marcus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    kul att läsa igenom med så mycket bilder

    lycka till med nya CS'en



    förresten, var det inte du som lade upp filmen på kamkedjan


    MVH / Johan

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av J.L
    kul att läsa igenom med så mycket bilder

    lycka till med nya CS'en



    förresten, var det inte du som lade upp filmen på kamkedjan


    MVH / Johan
    Tack

    Jo det var jag, den var som sagt lite sliten

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Härligt med alla bilder och all putts!!!!!!!!!!!!!!

    Lycka till!!! bilen lär bli grym till nästa sommars träffar.

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Välkommen till TCS-klubben broder
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Välkommen till TCS-klubben broder
    Tack för det . Hade lite problem med det innan men det verkar ha försvunnit ..

    Tack Jowlot

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Var det inte du som letade bil bra länge? Tycker mig minnas några "är dethär ett bra köp"-trådar.

    Undrade bara hur du kom fram till att en långmotor med LH och TCS är det man skall köpa?

    Nåväl, skit samma. Bilen såg ju kalasfin ut, knappt nån avlagring alls under ventilkåpan. Trevligt med tidigare ägare som bytt olja

    Lycka till med kedjebytet, skall nog gå bra är ju inte raketvetenskap direkt. Moturs så lossnar bultarna och medurs spänns dom.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Var det inte du som letade bil bra länge? Tycker mig minnas några "är dethär ett bra köp"-trådar.

    Undrade bara hur du kom fram till att en långmotor med LH och TCS är det man skall köpa?

    Nåväl, skit samma. Bilen såg ju kalasfin ut, knappt nån avlagring alls under ventilkåpan. Trevligt med tidigare ägare som bytt olja

    Lycka till med kedjebytet, skall nog gå bra är ju inte raketvetenskap direkt. Moturs så lossnar bultarna och medurs spänns dom.

    /Kenneth
    Hej !

    Jo det var jag som gjorde 5636 trådar om bilköp . Jag hittade denna 2,3T billigt så jag tänkte att man kan ju testa och hittils har det funkar rätt bra förutom kedjan ..

    Ja kedjebytet ska nog gå bra. Vi får se om den startar när allt är färdigt

    Mvh Marcus

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    93
    Tjena..

    Snyggt med putts på grejerna! Vad har du polerat med för grejer för att få det så blankt??

    Mvh// Jonas
    Saab 9000 Aero
    Imola rääser!
    http://www.garaget.org/?car=45805

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av AeroJonas
    Tjena..

    Snyggt med putts på grejerna! Vad har du polerat med för grejer för att få det så blankt??

    Mvh// Jonas
    Hej !

    Slipade ner det med slipmaskin och vanliga slippapper. Efter det så tog jag P200 och slipade 2ggr. Efter det så blev det P400.. Och sen fortsatte jag uppåt så tills jag kom till P1200 (P200,P400,P600,P800,P1000,P1200) sen när det var färdigslipat så tog jag Autosol och en trasa. Blir rätt blankt då

  11. #11
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Nä nu måste det väl vara dags för en uppdatering Marcus, din kamkjedja lär väl ha kommit nu? Du har ju lite att stå i med alla tröjor och sånt men efter du är klar med det så får du gå ut och göra någonting
    Hoppas att växelspaksknoppen sitter fint nu bara
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Nä nu måste det väl vara dags för en uppdatering Marcus, din kamkjedja lär väl ha kommit nu? Du har ju lite att stå i med alla tröjor och sånt men efter du är klar med det så får du gå ut och göra någonting
    Hoppas att växelspaksknoppen sitter fint nu bara
    Jaja jag får väl slänga upp lite bilder då


    Speedparts kamkedjerepsats med lite tändstift





    Ska börja nån dag tänkte jag

    //Marcus

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    looking gooood
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    looking gooood
    Tack

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Ja vi lägger väl upp lite bilder till då


    Polerade motorfästet








    Här sitter det lite löst på plats så man ser hur det kommer se ut, blev snyggt.






    Transkåpan borta, dags och börja lossa..
















    Lite delar


    Transmissionkåpa och övre motorfäste


    Baksidan på transkåpan om nån vill veta hur det ser ut


    Kedjespännare..




    Balanskedjan borta. Låter dreven och det sitta kvar





    La även dit ventilkåpan lite löst för att se hur det kommer bli ungefär. Det blev faktiskt rätt snyggt.






    //Marcus

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    ser bra ut


    tusan vad du polerar då

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av J.L
    ser bra ut


    tusan vad du polerar då
    Tack , det ska blänka när man öppnar och byter olja eller nåt

  18. #18
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Ser bra ut det här Marcus, får hoppas på att du skruvar ihop bilen snart så att du har det gjort nån gång.
    Kommer att bli grymt fin under huven om du fortsätter som du gör nu, du kanske skulle komma till mig på studiebesök och polera alla mina saker under huven med

    Fortsätt som du gör så kommer det här att bli riktigt kanon bra, ser bra ut det du har gjort hittills

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Ser bra ut det här Marcus, får hoppas på att du skruvar ihop bilen snart så att du har det gjort nån gång.
    Kommer att bli grymt fin under huven om du fortsätter som du gör nu, du kanske skulle komma till mig på studiebesök och polera alla mina saker under huven med

    Fortsätt som du gör så kommer det här att bli riktigt kanon bra, ser bra ut det du har gjort hittills

    MVH// Mokko
    Hehe tack, jag får väl komma och ta en kaffe och polera lite ..

    Hoppas att jag hinner med motorn innan nästa år iaf

  20. #20
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    [quote=-= Marcus =-]
    Citat Ursprungligen postat av "Mokko J":26zyldyu
    Ser bra ut det här Marcus, får hoppas på att du skruvar ihop bilen snart så att du har det gjort nån gång.
    Kommer att bli grymt fin under huven om du fortsätter som du gör nu, du kanske skulle komma till mig på studiebesök och polera alla mina saker under huven med

    Fortsätt som du gör så kommer det här att bli riktigt kanon bra, ser bra ut det du har gjort hittills

    MVH// Mokko
    Hehe tack, jag får väl komma och ta en kaffe och polera lite ..

    Hoppas att jag hinner med motorn innan nästa år iaf [/quote:26zyldyu]

    Haha, ja det skulle ju inte vara helt fel, jag kan bjuda på oändligt med kaffe om du kommer hit

    Det är ju klart att du hinner det, bara å så till att få på kedjan snart och börja med resten sen
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •