Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta ut original-slutsteg passagerarstol 9000 CSE-97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152

    Byta ut original-slutsteg passagerarstol 9000 CSE-97

    Är det möjligt att montera dit ett nytt steg och använda de befintliga kablarna som sitter monterade i originalet? Är det väldigt svårt på en skala 1-10? Vart har det steget varit varit kopplat i när det satt original? Tror inte jag kopplat ur något vid byte av stereo mer än själva kontakten strömkontakten till stereon...

    Kan inte förklara riktigt hur jag menar eftersom jag kan NADA om bilstereo/slutsteg etc, vill bara att det ska låta bättre...

    Vore tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Det är bökigt att använda originalkablaget, då får du klippa och dona.
    Bättre då att plocka ur passagerarstolen och ta bort kablage + steg, lägga ett annat steg och dra nya kablar.

    Ett annat alt är om detsteg du köper är litet, montera det i mittkonsollen bakom stereon.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Här kommer då en otroligt dum fråga!

    Vilken utrustning förutom ett steg behövs vid detta byte? Vart exakt kopplar jag in det nya steget???

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Här kommer då en otroligt dum fråga!

    Vilken utrustning förutom ett steg behövs vid detta byte? Vart exakt kopplar jag in det nya steget???
    Du använder ingenting i bilens orginalkabelage annat än högtalarkablarna till det nya slutsteget. En del "jobbiga" personer byter även dessa men på rimliga nivåer är inte detta något krav. Till den nya bilstereon kan du använda befintligt kabelage ev. en adapter som omvandlar kontakter om man inte vill klippa och skarva = dödsynd i nya bilar enligt mej. Sen behöver du...
    ¤ En hyggligt grov plus-kabel med tillhörande säkringshållare dragen direkt från batteriet. Tjockleken är helt beroende på storlek på slutsteget du skaffar.
    ¤ En phonokabel mellan bilstereo & slutsteg (är det ett fyrkanals steg behöver du två)
    ¤ En remotekabel mellen bilstereo & slutsteg
    ¤ Högtalarkablar till slutsteget
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    OK, tackar! Får titta på det när tid finnes!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Ytterligare en fråga då: om jag bara vill ha extra kraft till mina högtalare fram (4"+ diskant vardera sida) ska jag då ha 2- eller 4 kanalssteg?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Ytterligare en fråga då: om jag bara vill ha extra kraft till mina högtalare fram (4"+ diskant vardera sida) ska jag då ha 2- eller 4 kanalssteg?
    Är det en bra apparat = känt märke som har rejäl strömkapacitet (då snackar jag inte Watt) så klarar du dej med ett 2-kanals om du inte har alldeles för höga krav på dunka dunka. Men har din spelare dubbla lågnivåutgångar Front/rear så köp hellre ett bra 4-kanals steg när du ändå är på g. Ett separat slutsteg är i regel alltid att föredra framför de inbyggda. Köper du ett fyrkanals-steg har du ju även valfrihet att låta två kanaler driva en baslåda *hemska tanke*
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Byta klädsel passagerarstol - förarstol saab 9000
    Av hall112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 16:58
  2. Original Slutsteg 9-3 SC -06
    Av Tajger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 15:05
  3. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  4. Original slutsteg 9000 med trasig diod, hur göra?
    Av Tomtefar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •