Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga om 900 till pickup

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Bygga om 900 till pickup

    Jag funderar på att bygga om en gammal 900 till pickup.

    Är det någon som vet vad man behöver ha koll på innan man börjar?

    Typ om det finns några regler för att styva upp bilen
    Och vad som krävs för besiktning. Måste man ha SFRO till att beiktiga bilen?

    Alla tips mottages gärna, så man har koll på allt INNAN man börjar
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Jag skulle gissa på att du få förstärka en del... Samt att du måste blanda in SFRO för att regga den som amatörbyggt fordon eller vad det nu kan tänkas bli...

    Lägg upp så mycket info som du kan, finns säkerligen fler intresserade...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Glid ner till din lokala bilprovning och kolla med dom. Fråga efter en beiktningsingenjör (de e dom som reg-besiktar) och lägg fram dina idéer, kolla vad han tycker. Jag har gjort det vid mina modifieringar (kolla min Scabben i signaturen). Här i Linköping är de mycket serviceminded och tar sig tid med en. Här är det enkelt att bygga om, om man är seriös och har en vettig plan och rimliga ideér (är inte det samma som tråkiga idéer ).

    Jag tror knappast att du behöver regga den som amatörbyggt, det räcker nog som ombyggt fordon. Det blir mycket billigare OCH enklare. Tänk på att bara ta en "reggning" i taget. D.v.s. börja med att bygga om karossen till pickis, regga den. Om du sen vill byta motor, gör det och regga den ombyggnaden o.s.v. Annars e risken att du byggt om för mycket och "åker på" amatörbyggt och då blir det mycket besvärligare OCH dyrare.

    Lycka till / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329
    Ja, får nog göra det då!

    Det är ju det jag hoppats på att man ska kunna besiktiga den direkt hos bilprovningen och slippa blanda in SFRO, för då kostar det pengar...

    Är det nån som har tips på hur man byggerom/förstärker?
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Om dom inte har ändrat reglerna sen min senaste reggning så ska du inte behöva ta till SFRO.

    Det du behöver förstärka är för att ersätta det som du tar bort d.v.s. taket. Skulle tro att om du bygger en stadig vägg bakom B-stolpen, helsvetsat med förstärkningar runt kanten (typ bur-rör eller fyrkantsrör) och sen en stötta från den bågen till bakre hjulhuset (en på varje sida) så blir nog ASB nöjda.

    Se oxo till att ha "flaksidorna" så att de blir som en lådkonstruktion (bildat av ytterplåten, flakets insida och typ 5 cm bred upptill. Då får du ju en bra förstärkning mot böjning i längsled, och en så bra förstärkning som det rimligtvis går att få mot torsion.

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. Når man bytter til kokilllådan, må man bytte olje pickup?
    Av alex_ander3@hotmail.com i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 23:51
  2. Skoda pickup avgasvärde
    Av LoudNproud i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 23:24
  3. Og900 pickup fundering
    Av Chrille74 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 22:52
  4. Bygga om en 900 till en 9-5
    Av Fredrik J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 11:16
  5. Bygga om 99 till T16
    Av 900hasse i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •