Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hur kollar man lamdasonden?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    hur kollar man lamdasonden?

    finns det nåt sätt att kolla den, mäta tech 2 hur?? är en 9000 2,3 turbo åm 91

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Snubblade över din gamla tråd. Börja med att kolla att lambdan är riktigt jordad. Gör som Hedis skriver i den gamla tråden. Han är lite smartare än mej.

    Om jorden är bra så kan du skruva bort plasten över akvariet. På högra sidan finns två kontakter till lambdan. En enkel, själva signalkabeln och en dubbelkontakt som är till förvärmningen.

    Lossa den dubbla kontakten och mät motståndet i sladden som går till lambdan. Ska ligga på runt 4 ohm. Starta bilen och kolla om du har 12 volt i andra stumpen till den dubbla kotakten. Om inte, kolla säkringen. Den sitter i handskfacket och heter lambda preheater har jag för mej. Plats 20-nånting.

    Stämmer allt så koppla ihop den dubbla kontakten och mät spänningen mellan den enkla kontakten och jord. (Min bil vägrar konstigt nog att starta om jag delar på kontakten så jag fick pilla in mätstickan under gummihylsan)

    Om lambdan är riktigt så ska spänningen hela tiden flaxa mellan 0-1 volt när lambdan blivit varm. Det kan ta en stund. Du kan även testa att rycka en vakumslang när motorn står på tomgång för att få motorn att gå magert. Då ska spänningen sjunka. Rycker du slangen till BTR så går motorn fett och då ska spänningen stiga.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219
    jord är ok, ska kolla det med spänningen,

    problemet är att toppackningen gick och jag, sen bytte jag, sen dess har jag ce, felkoden säger bränsleblandningen för mager,

    tänkte att lamdan pajade när all glycol kom in i cylindern, när jag körde med den trasiga toppackningen...

    ce tänds bara på tomgången eller när man fiskör

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Ingen liten slang till BTR:en glömd?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219
    har kollat alla anslutningar, det är därför jag tänkte att det borde nästan vara lamdasonden!?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    I verkstadsboken står det: lambdan skall hålla en temperatur +20c vid mätning och värdet skall då var 4ohm +/- 0.5

    Mvh Jonas

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    2106
    jag har samma fel på min bil ( CE tänds när man kör lungt alt tomgång )
    den säger felaktigt lambdavärde och vad jag har förstått är det troligen läckage vid grenrör/turbo/avgassystem före lambda i första hand och i andra hand läckage på insugsidan ( nån vacuum slang som e dålig )

    i övrigt går min bil perfekt ...

    mvh ahlis

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219
    ok, fast bytte alla packningar när jag bytte topppackningen, ska kolla alla bultar, bytte lamdasond igår, ingen skillnad, så den kan det inte vara, ska börja leta efterläckage

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Försök att provtrycka från turbo --> insug. De är lite krabb men man ser/hör direkt var det läcker (för det är förmodligen det de gör). Provtryckte själv för några månader sen efter tips från forumet och kunde rätt snabbt konstatera att jag behöver en ny IC...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Hur kollar man kamkedjan på 9-5 2,0?
    Av Roger #2378 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 18:41
  2. var kollar man kod??
    Av TheBlackBullit i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 20:46
  3. Bensinförbrukning och lamdasonden Ng900 2.0t
    Av kapaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 01:23
  4. hur kollar man GLT??
    Av Mugen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 11:26
  5. Hur fungerar lamdasonden?
    Av Markus02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •