Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta motor i en 900 2,0t -96

  1. #1

    Byta motor i en 900 2,0t -96

    Hej håller på att byta motor.. tänkte höra om nån gjort de tidigare och hur man ska göra för att de ska bli som enklast. tacksam för svar / mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Hej

    Har du rediga pallbockar? typ 60-70 cm

    Har du ett lågt bord/arbetskiva med hjul på?

    Samt en bra motorlyft och verktyg så är det lugnt.

    Palla upp bilen så att fronten är redigt högt upp motorn skall neråt och sen rullas undan på arbetsskivan.
    Min 9-3 stod med dragkroken i marken bak och hade nog 90-100 cm fritt fram.

    tog ner subramen med länkarmar först och undan med den.
    Sen tog jag ner motorn i ett däck på rullskivan för stadga.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vet inte hur det är på NG900, men på 9000 står det att man sänker ned motorn under bilen. Själv har jag dock lyft uppåt när jag gjort detta på min 9000, och tycker det känns smidigare än nedåt (har visserligen inte testat nedåt).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag lyfte med ur motorn då ja inte hade tillgång att gå upp bilen så högt samt att platsen i mitt garage var begränsad..

    Jag lossade bara på alla motorfästena och lyfte ur motorn. utan att ta bort nått med än vxl-lådan.. sedan demonterade ja allt på motorstativet.

  5. #5
    okej .

    a nu ha jag redan börjat å riva planerar att lyfta motorn uppåt har lossa drivaxlar o lådan å dragit ut den lite åt sidan så motorn kommer rätt så fritt. nu återstår bara ett motor fäste å 2 slangar hoppas att de går att ta den uppåt men de ser ut som att de ska gå bra .. kanske blir lite bökigare å få ner den andra motorn sen .. men men de ska väl gå de med

    Ska lyfta den på fredag bara att hoppas de går bra

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    vad har du för lyft? om du bara har en talja eller dykigt i taket rekomenderar ja dig att ta bort motorhuven då den kommer ställa till det annars.. ven vanlig motorlyft som står på hjul är inga problem med att lyfta ur motorn med, då du kan dra hela lyften bakåt när du kommer upp en bit i höjd, annars tar lyften i huven..

    edit: oj så rörigt det blev..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    mölltorp ute i bushen
    Inlägg
    1
    tja! jag har hart ur motorn i min 900t -94 och jag tog den uppåt. vilket jag aldrig skulle göra igen, jag visste inte att man lättare tog den nedåt.

    ett råd är att ta den nedåt. det är risk att skada så mycket när man tar det upp. ac vattenpump mm. det är rätt trångt vid kylet, jag fick ta bort allt det för att få i motorn igen. subframe är rätt lätt att plocka bort, bara man märker upp hur den suttit innan.

    Richard
    stcs:908 Bilar: 900t8-81 9-5 2,3t-99 900t16-84 9000 2,3t A50
    http://www.garaget.org/richard75

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    är inga problem att ta den uppåt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är inga problem att ta den uppåt
    samma här. var inte några problem alls..

  10. #10
    va inga problem att ta den uppåt gick lättare än ja trott :P tack för alla svar..

    Men ska ja göra de igen så lyfter jag nedåt nästa gång !

Liknande ämnen

  1. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35
  2. Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •