Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tomgångsproblem 900 Turbo 8 -89

  1. #1

    Tomgångsproblem 900 Turbo 8 -89

    Hej, har problem med min gamla Saab. Den startar hur lätt som helst när den e kall och går bra en liten stund tills den börjar bli halvljummen,då helt plötsligt dippar tomgången och den vill gärna stanna för att sen bli grymt svårstartad. Om den däremot inte lägger av under uppvärmning och når normal arbetstemp går den hur bra som helst och startar även lätt(när den e varm). Va kan det vara som e kass på den?

    Mvh//Patrick

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    Den motorn är ett mysterium. sitter själv på en T8:a -89 jag är så trött på den nu så om någon vecka åker motorn in i garaget för total genomgång med allt nytt, blir den bättre till våren hör jag av mig. kollat kallstarts ventilen. har en tendens att läcka har jag lärt mig. kolla även insprutsmunstyckena och bränslepumpen. dåligt tryck i ledningarna kan leda till att munstyckena inte fördelar bränslet till den dimma som sig bör för en ren förbränning. bara lite av dom teorier jag kommit fram till under de två årenjag haft problem med min kärra. lycka till
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966
    Har du kollat så att du inte har vacumläckage? Se över VV`s genomföring på ventilkåpan.

    Annars bär du undersöka styrtrycksventil,tillsattsluftslid samt bränslefördelaren/LMM(kontrollera så att mngsmätarskivan går smidigt)

    Dessa är det vanligaste felkällorna

  4. #4
    Tackar för det..då vet jag var jag ska börja kolla nånstans.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    141
    Läs om k-jet i FAQ
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

Liknande ämnen

  1. Tomgångsproblem, 9000, 2.3 turbo 200hk, -91
    Av Gunnar.Brostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 23:19
  2. OG 900 S Tomgångsproblem
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:16
  3. Tomgångsproblem 9000 turbo -88
    Av PysPyret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •