Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: köra en avställd, inte trafikförsäkrad bil från a till b?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    köra en avställd, inte trafikförsäkrad bil från a till b?

    Hej.

    Ska flytta min bil i helgen, den står idag i ett kallgarage avställd och med enbart "garage försäkring" Det är enbart ett par kilometer mellan garagen så jag undrar om jag bara kan köra bilen som den är till nya garaget?
    Tänkte köra bilen på natten då den fortfarande har sommarfälgarna på och pga mindre trafik.

    Eller bör jag ställa på bilen för 5-10 minuter som det kommer att ta, samt ändra försäkringen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Om det händer något på (den visserligen korta) färden lär du ångra dig bittert. Fråga försäkringsbolaget, de har säkert något tips på en smidig lösning.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829
    Jag skulle ställa på den. Inte kul när du totalkvaddar med en koeningsegg i korsningen utanför. För sådana otroliga saker händer ju endast när man inte har försäkring, lagen om alltings jävlighet you know...

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Ta en bil som är försäkrad, tillsätt sedan X antal meter bogserlina.

    Köra på natten med sommarhjulen.. beror väl på vart i landet du befinner dig, det är tillräckligt kallt o halt med vintetrdäck vissa nätter.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Jag skulle ställa på den. Inte kul när du totalkvaddar med en koeningsegg i korsningen utanför. För sådana otroliga saker händer ju endast när man inte har försäkring, lagen om alltings jävlighet you know...

    /Anders

    Hahaha!!

    ------------------------------------------------------------------

    Bästa är väl att ringa till ditt bolag och höra dig för.
    9-3 -00 2.0T 1190kg
    100-200km/h 9.741s a´ 17" 14c

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Att köra avställt och oförsäkrat är ju aldrig vettigt och inget jag tänker uppmana till.

    Men tänk på att du får betala en HEL månads skatt för att ställa på bilen i 10 minuter vilket är lite trögt, vet inte om man får bogsera en avställd oförsäkrad bil ens? Ända alternativet utan påställning om man vill vara vettig är kanske biltransport.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Vad är skatten på bilen? Runt 1800-2000?
    Räknar man högt så är de väl 200 spänn för o ställa på en månad. Det kan det ju vara värt om man jämför med Koenigsegg-scenariot. Där kan det ju bli ett par hundringar till
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    när jag ställde av min bil innan skrot så stod det klart och tydligt att bilen ej fick användas, inte ens närmast väg till verkstaden, tur att jag skrapade märket när jag väl kom fram till skroten.

    ring försäkringsbolaget och kolla de kan nog säga så de är OK, skatten är kanske inte hela världen om du bara ska köra en bit, men utan försäkring skulle jag inte köra, kan ju komma någon jäkla idiot ellerr vad som hur försiktigt du än kör, kvadda bilen då är ju inte specielt roligt, berätta för försäkringsbolaget hur du kvaddat bilen i garaget blir nog svårt isf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Då kontrar jag med att kör bilen mellan a och b, men gör det den dag som du skall besiktiga bilen.

    Om man har försäkringsbevis så får man tydligen köra bilen till besiktningen fast den är avställd.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Ok, kanske är värt att försäkra bilen för den korta sträckan iaf, men vet att försäkringsbolagen inte är så pigga på att ändra försäkring från dag till dag.. ska ringa mitt försäkringsbolag och höra va dom säger.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Då kontrar jag med att kör bilen mellan a och b, men gör det den dag som du skall besiktiga bilen.

    Om man har försäkringsbevis så får man tydligen köra bilen till besiktningen fast den är avställd.

    //MH
    Japp, jag var osäker på detta så jag letade upp det på vv.se och det stämmer.

    Att köra ett avställt fordon
    Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

    Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
    Notera fetstil.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Bogsering av avställd bil är inte tillåten. Trailer eller dolly är enda alternativet. Köra utan försäkring/avställd är inte att rekomendera.

    Ring försäkringsbolaget och säg som det är, du skall flytta bilen nån kilometer och vill försäkra på den. Dom löser detta med en försäkring en dag eller två (gjort detta med ett antal bilar jag tagit på trailer genom Sverige) Ge tusan i att tala om du inte tänker ställa på den och kör sen avställt men med giltig försäkring till garaget. Blir du stoppad? visst den är inte påställd men du har försäkring!! och det är just detta som är det primära i en kontroll. Visst kan dom böta dej men med rätt ord och lite lugnhet/ovetskap mot polisenså borde du komma igenom en kontroll med detta.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Känner du ingen med lastmaskin eller truck?

    Bara köra under gafflarna och sedan köra den dit du skall.


  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Ringde mitt försäkringsbolag idag, Det är påställning som gäller, när bilen blir påställd så blir även helförsäkringen aktiverad igen...
    Dom kunde inte enbart ställa på försäkringen utan vidare när den fortfarande var avställd...
    fan känns surt att behöva ställa på den i 5-10 minuter..

    EDIT: Ringde vägverket precis, Jag måste ställa på bilen och betala skatt för en hel månad, det var minumum..
    Jag betalar försäkring för 1 dag men skatt ska jag betala för minst en månad... dom måste skämta, va är det för jävla samhälle..
    Det är ungefär som att flyga utomlands, jag betalar för flygturen fram och tillbaka som jag gör under ett dygn, men hotellet som jag enbart bor på en natt ska jag betala en veckas boende på...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Ringde mitt försäkringsbolag idag, Det är påställning som gäller, när bilen blir påställd så blir även helförsäkringen aktiverad igen...
    Dom kunde inte enbart ställa på försäkringen utan vidare när den fortfarande var avställd...
    fan känns surt att behöva ställa på den i 5-10 minuter..

    EDIT: Ringde vägverket precis, Jag måste ställa på bilen och betala skatt för en hel månad, det var minumum..
    Jag betalar försäkring för 1 dag men skatt ska jag betala för minst en månad... dom måste skämta, va är det för jävla samhälle..
    Det är ungefär som att flyga utomlands, jag betalar för flygturen fram och tillbaka som jag gör under ett dygn, men hotellet som jag enbart bor på en natt ska jag betala en veckas boende på...
    Tekna en försäkring i ett annat bolag, tar två minuter. Flytta sen bilen och ring bolaget och annulera försäkringen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    EDIT: Ringde vägverket precis, Jag måste ställa på bilen och betala skatt för en hel månad, det var minumum..
    Jag betalar försäkring för 1 dag men skatt ska jag betala för minst en månad... dom måste skämta, va är det för jävla samhälle..
    Det är ungefär som att flyga utomlands, jag betalar för flygturen fram och tillbaka som jag gör under ett dygn, men hotellet som jag enbart bor på en natt ska jag betala en veckas boende på...
    Ja så är det, skrev ju det ovan...

    Har själv råkat ut för det. Ställde av bilden den 1a i en månad och upptäckte att fick betala skatt för hela den månaden. När det var dags att ställa på den hade jag ju givetvis glömt mitt misstag och bilen blev påställd i slutet på en månad och vips en månad till skatt... Så under 12 månader och ett par dagar där betalade jag skatt för 14 månader. Surt men så fungerar det tyvärr

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Ringde mitt försäkringsbolag idag, Det är påställning som gäller, när bilen blir påställd så blir även helförsäkringen aktiverad igen...
    Dom kunde inte enbart ställa på försäkringen utan vidare när den fortfarande var avställd...
    fan känns surt att behöva ställa på den i 5-10 minuter..

    EDIT: Ringde vägverket precis, Jag måste ställa på bilen och betala skatt för en hel månad, det var minumum..
    Jag betalar försäkring för 1 dag men skatt ska jag betala för minst en månad... dom måste skämta, va är det för jävla samhälle..
    Det är ungefär som att flyga utomlands, jag betalar för flygturen fram och tillbaka som jag gör under ett dygn, men hotellet som jag enbart bor på en natt ska jag betala en veckas boende på...
    Tekna en försäkring i ett annat bolag, tar två minuter. Flytta sen bilen och ring bolaget och annulera försäkringen.
    Nu till något värre igen då han kanske inte kan byta försäkringsbolag man tecknar ju försäkring i 12månaders intervaller så har inte huvudförfallo datumet inträffat så går det inte att byta bolag eller bara ändra till trafik utan måste fullfölja den han har påbörjat ända alternativet i så fall är att byta ägare på bilen
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Hyr ett bilsläp för några hundringar, så är problemet löst!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Det gick bra att flytta bilen, dock gjorde jag det snålaste, kanske dummaste allternativet..

    Men jävlar va skönt det kändes att sitta i en riktig bil igen..
    Var nästan så det tog imot att köra kortaste vägen till andra garaget.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Det gick bra att flytta bilen, dock gjorde jag det snålaste, kanske dummaste allternativet..

    Men jävlar va skönt det kändes att sitta i en riktig bil igen..
    Var nästan så det tog imot att köra kortaste vägen till andra garaget.
    Genomfördes med ordentlig puls antar jag. Skönt att det löste sig.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Köra en 9000cse 2,3 ltt 170 med styrbox från en 2,0 ltt 150
    Av jjjj5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 23:17
  2. köra avställd bil till besiktning?
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 21:49
  3. Volvon orkade inte köra om
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 12:45
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •