Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur klocka in "Matskammar"?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098

    Hur klocka in "Matskammar"?

    Satte i Matskammar idag (268/9.45). Det gick tämligen fort, tog cca. en timme. Hade dock inga ställbara drev så jag bara monterade dom som dom var.

    Resultat var både bra och sådär. Motorn gick igång som den skulle, tomgångsvarven var helt OK och avgasvärden perfekta. Det tickade bara aningen mer från ventilkåpan vid tomgång, annars ingen skillnad.

    Avgasvärden tomgång:

    Avgasvärden 2000 varv:


    Kammar:


    Tog en provtur med kalibrerad tryckklocka. Rent spontant känns det som att bilen har mer mellanvrid och mindre ketchupeffekt (drar jämnare). Det känns inte som att jag hade vunnit något på toppen. Turbon är iofs. fortfarande en liten TD05-12G.

    Jag antar att dom behöver klockas in på något sätt? Mats nämner att det är bäst att ha cca 0.5 - 1mm i overlap? Hur räknar man då? Hur nollar man ena kammen (vilken av dom?) och vrider man sedan andra tills man uppnår cca 1mm i overlap?

    Vad är era erfarenheter?

    Mvh.
    Signatur...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Jag tror inte du kommer få ngn större effekthöjning så länge du har den turbon på. Du kan få ut samma effekt som tidigare fast vid lägre laddtryck på höga varv, men om du sedan laddar på mer kommer den bara att choke:a. Därför lägger man ofta kambyte först när man kommit en bra bit med att byta övrig hårdvara. Så det är inte säkert att dina kammar står fel, utan de får inte möjlighet att visa vad de går för pga andra flaskhalsar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    OK, slänger jag på en Kina-IC och en TD04 med batteriböj borde den med andra ord hoppa igång bättre?

    Observera att bilen kostade 3000:- Snart är trimdelar dubbelt så dyra som själva bilen
    Signatur...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Gäller ju att du har spridare också som orkar såsa på mer. Det finns ju egentligen ingen direkt gräns för hur långt vissa kammar räcker, men säg att du har en stor snurra och bra grenrör, IC m.m. och vill ladda max 1,5 bar. Då kanske du hamnar på 300 hk. Om då turbon är specad för 400 hk, då kan man ju med vassare kammar plocka uppåt 100 kusar till om man matar de med sås.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    OK, med gamla kammar gick bilen helt OK när det gäller soppa upp till 6000 varv. Finns det skäl att tro att lambdan har förändrats uppe i varv med dom nya kammar?

    Bilen är utrustad med LMM, så den borda vara relativt immun mot VE-ändringar då den bara mäter mängd luft somm åker in och sprutar in motsvarande mängd soppa??
    Signatur...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Överlappet beror på bla. avgasmottrycket så man bör inte ha för trångt avgashus vid mer överlapp, det är därför saab har äckligt snälla kammar på framförallt nyare motorer.

    Ska du sätta sprutet på den motorn? Det underlättar att kunna se lambda förändringar och jämföra tid mellan olika varvtal i loggar när man ställer kammar.

    Det sitter troligen en egr klack innan turbon i ditt grenrör, fila bort den så får du friare flås, annars går det att göra ett extraktor ifall du byter turbo, det behöver inte vara lika långa rör, bara det inte är böjt precis när avgaserna kommer ur toppen och man har fyra separata så lär man få bra mycket bättre flås än i orginalet utan att lägga för mycket tid.

    Det finns inget exakt läge för kammar, mer ett utgångsläge att justera från.

    Mats brukar väl rekommendera att tryckaren skall vara nedtryckt en viss bit vid ett visst vevaxelläge?

    Vanligt hos kamtillverkare, på enkelkamm mäter man ibland fullyftsläget istället.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Hmm...EGR-klack?

    Det sitter visserligen ett tilltäpt hål precis vid inloppet till turbon, ska jag plocka av grenröret och fila ner denna?

    Jag har en TD04 och Kinaintercooler på G, tror ni att EGR-klack + TD04 och Kina IC kan få kärran att röra på sig?

    Nästa steg är MSII + 900cc spridare och E85.
    Signatur...

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Helt klart skall EGR-klacken bort. Den fyller absolut ingen funktion om du inte ens kör med EGR systemet.

    Jag slipade ner min, borde göra ganska stor skillnad på flödet.

    Edit: Bilderna funkade inte, vet inte varför. Kanske lägger upp dem senare om det finns intresse.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Tar man bort turbon och tittar in i grenröret så sticker det ner en stor klack ivägen vid egr anslutningen, ett annat tips om man kör med orginal eller x-rör oxå för den delen är att grenröret ska ha c.a 1.5mm kant mot toppen, alltså 3mm större i diameter.

    Detta blockar backpulserna i grenröret och fixas snabbt med dremeln när man ändå tar klacken.

    Vad är det för td04? Avgashus?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Tar man bort turbon och tittar in i grenröret så sticker det ner en stor klack ivägen vid egr anslutningen, ett annat tips om man kör med orginal eller x-rör oxå för den delen är att grenröret ska ha c.a 1.5mm kant mot toppen, alltså 3mm större i diameter.

    Detta blockar backpulserna i grenröret och fixas snabbt med dremeln när man ändå tar klacken.

    Vad är det för td04? Avgashus?

    mvh
    Jo, jag vet hur man gör grenrör men jag tror inte att det är värt mödan på denna bil. Turbon är en Mitsu TD04 från en 230hk 9-5 Aero av okänt modell.

    Jag antar att det är bättre att ta bort grenröret helt och hållet för att plocka bort klacken än att ta bort turbon och slipa på plats med tanke på spån osv?
    Signatur...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    427
    Den turbon är en Td04-15T är inte samma fläns som på din nuvarande turbo så du måste fixa en adapter om du skall få på den även skiljer oljerör m.m tror jag.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Den turbon är en Td04-15T är inte samma fläns som på din nuvarande turbo så du måste fixa en adapter om du skall få på den även skiljer oljerör m.m tror jag.
    Oljerör och downpipen är jag medveten om (har några 9-5 Downpipe som jag kan såga av flänsen och bygga downpipe), men är det olika fläns även på anslutningen mellan grenrör och turbo? I så fall, finns det någon og900 gjutjärnsgrenrör med korrekt fläns?
    Signatur...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Den turbon är en Td04-15T är inte samma fläns som på din nuvarande turbo så du måste fixa en adapter om du skall få på den även skiljer oljerör m.m tror jag.
    Oljerör och downpipen är jag medveten om (har några 9-5 Downpipe som jag kan såga av flänsen och bygga downpipe), men är det olika fläns även på anslutningen mellan grenrör och turbo? I så fall, finns det någon og900 gjutjärnsgrenrör med korrekt fläns?
    Byt avgashus på "aero-turbo" du köpt till ett 7cm², då får du avgas som passar mot grenröret och mer nytta av kammarna då avgasmottrycket ju blir lägre.

    Måste ju gå rätt så lätt att hitta TD04-#7 avgashus från volvo, finns ju fler saabåkare som har bytt volvo-avgashusen till saabs 6cm².

    Finns bara prototyp grenrör till og900 med T25-fläns som snurran du nu köpt har. T3 är det på alla andra.
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. "Forumets klocka står på vintertid!"...
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 21:01
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •