Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ang 9-3 T7 hur gör man för att få upp effekten med ca 100 hk

  1. #1

    Ang 9-3 T7 hur gör man för att få upp effekten med ca 100 hk

    Hej!

    Jag tror redan det finns flera trådar om det här men blir osäker när jag inte vet vad som passa till just denna bil..

    Jag har en Saab 9-3 01a 150hk T7 jag vill få upp den till ca 250 lr mer om det går.. skulle vilja veta vad jag behöver göra för de och vad som ska göras så den håller, motorn har rullat ca 5000 mil så det e inte så mkt för en 01a..

    Jag var inne på streetperformance göteborg och dom sa att jag skulle köpa större framrör lr (grenrör) lr vad det heter.. byta turbo TDO4-ist som sitter på aero, viggen och sen mappa.. men eftersom dom inte köper in grejerna så vet jag inte vart jag ska vända mej..

    vad e det för skillnad på att bara sätta in ett chip för då står det att de ska bli ca 220 lr nått..

    Vad e bäst o göra? vill ha upp bilen i ca 250hk och det ska hålla, tänker på kyla och koppling .Vad jag ska köpa in och vart man köper de? lr om det finns någon firma man kan vända sej till i gbg?

    lite okunnig men tacksam för hjälp, bilen åker in i garage under vinter så har gott om tid på mej..

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Ett steg3 är nog vad du letar efter.

    Det innebär 3" Downpipe med racekat/sportkat samt programvara.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Konsultera välrenomerad Saab-tuner.
    (Finns bara 2 renodlade...: Nordic Uhr och Maptun.)

    Som i alla "religioner" kommer du att få svar som du frågar.

    "Sök och du skall finna..."

    Lycka till!
    9-5 aero kombi -01.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Budget? Steg 3 trim med GT17 (Den turbo du har nu)
    räcker dåligt till 250hk.
    För att få ca250 hemtrevliga hästar så hade nog jag
    kört med en frisk beg Aero turbo (den som du blev rekomenderad)och steg 1trimprogram typ http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=64

    Det bör bli billigare och bättre än steg 3 trim med din befintliga turbo
    sen hade jag om där fanns slantar kvar toppat anrättningen med en bättre IC

    Mvh Olof

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    764
    Medlem#
    5985
    sen ger sig kopplingen efter ett tag... och då kanske en viggen inte hade varit fel

    då bilen går snabbare kanske det är vettigt att bättre på bromsarna, och om
    man inte vill ha "kåte snokeffekten" så kanske du ska fixa nya fjädrar och dämpare

    ptja det har en tendens att alltid bli dyrare än vad man tänkt
    Segfirre Productions

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Budget? Steg 3 trim med GT17 (Den turbo du har nu)
    räcker dåligt till 250hk.
    För att få ca250 hemtrevliga hästar så hade nog jag
    kört med en frisk beg Aero turbo (den som du blev rekomenderad)och steg 1trimprogram typ http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=64

    Det bör bli billigare och bättre än steg 3 trim med din befintliga turbo
    sen hade jag om där fanns slantar kvar toppat anrättningen med en bättre IC

    Mvh Olof
    Ja, 155km/h på varvstoppet i en 9-5 kombi är ju inte i närheten av 250hk

    Har bara hållt i 14 000 lugna mil också.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 389
    Ja skulle helst satsa på att sätta i en Saab 9-5 Aero motor i din 9-3. Så slipper du slita på din Saab .
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Ja skulle helst satsa på att sätta i en Saab 9-5 Aero motor i din 9-3. Så slipper du slita på din Saab .
    Ja, det är nog det enklaste

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408

    Re: Ang 9-3 T7 hur gör man för att få upp effekten med ca 10

    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Hej!

    Jag tror redan det finns flera trådar om det här men blir osäker när jag inte vet vad som passa till just denna bil..

    Jag har en Saab 9-3 01a 150hk T7 jag vill få upp den till ca 250 lr mer om det går.. skulle vilja veta vad jag behöver göra för de och vad som ska göras så den håller, motorn har rullat ca 5000 mil så det e inte så mkt för en 01a..

    Jag var inne på streetperformance göteborg och dom sa att jag skulle köpa större framrör lr (grenrör) lr vad det heter.. byta turbo TDO4-ist som sitter på aero, viggen och sen mappa.. men eftersom dom inte köper in grejerna så vet jag inte vart jag ska vända mej..

    vad e det för skillnad på att bara sätta in ett chip för då står det att de ska bli ca 220 lr nått..

    Vad e bäst o göra? vill ha upp bilen i ca 250hk och det ska hålla, tänker på kyla och koppling .Vad jag ska köpa in och vart man köper de? lr om det finns någon firma man kan vända sej till i gbg?

    lite okunnig men tacksam för hjälp, bilen åker in i garage under vinter så har gott om tid på mej..
    Hede en precis likadan bil som din för några år sedan som jag först chippade med ett steg 1 från Speedparts.
    Oj vad jag tyckte bilen gick bra, från 150 till drygt 220 hk för ca 8 000:-
    Värt var enda krona!

    Sen blev jag less på att bilen tappade effekt på högre varv så jag uppgraderade till ett steg 3 = ny programvara, 3" framrör och 2,5 efter kat.
    Uppgraderingen kostade ca 10 000:-
    Skillnaden var inte i närheten av vad steg 1 gjorde för originalbilen men efter ett tag kände jag mig ändå mycket nöjd eftersom bilen gick mycket bra över hela registret samt lät lite tuffare.

    Byta turbo, IC, m.m. känns som överkurs och inte alls nödvändigt eller motiverat prismässigt för den ganska rimliga effektnivå du siktar på.

    Lycka till!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Budget? Steg 3 trim med GT17 (Den turbo du har nu)
    räcker dåligt till 250hk.
    För att få ca250 hemtrevliga hästar så hade nog jag
    kört med en frisk beg Aero turbo (den som du blev rekomenderad)och steg 1trimprogram typ http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=64

    Det bör bli billigare och bättre än steg 3 trim med din befintliga turbo
    sen hade jag om där fanns slantar kvar toppat anrättningen med en bättre IC

    Mvh Olof
    Ja, 155km/h på varvstoppet i en 9-5 kombi är ju inte i närheten av 250hk

    Har bara hållt i 14 000 lugna mil också.

    Mvh Sasse
    Kanske det Men till priset av 25 100kr som det kostar till 9-3 150hk så får man väl ha lite fjong i grejorna. Ska visst lämna 250hk 390nm
    Skaffar man en Aero turbo och
    kör med ert steg 2 till 9-3 Aeron så sparkar det loss på 15200kr och ska ge 250hk 370nm Alltså har man 9900kr att hitta en fin aeroturbo och får även råd med en annan IC för pengarna som blir över
    Tror det kan bli en liten trevlig och stabbil raket .

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Ska man ha upp motoreffekten till 250 hk så bör man byta turbo, Med tanke på att det är "fel" material i avgasventilerna också så är det inte helt fel att köpa en komplett aero motor.

    Citat Ursprungligen postat av mort
    sen ger sig kopplingen efter ett tag... och då kanske en viggen inte hade varit fel

    då bilen går snabbare kanske det är vettigt att bättre på bromsarna, och om
    man inte vill ha "kåte snokeffekten" så kanske du ska fixa nya fjädrar och dämpare

    ptja det har en tendens att alltid bli dyrare än vad man tänkt
    Bättre bromsar behöver inte vara så dyrt. Lite bättre belägg kostar väl någon tusen lapp, kompletterar man det med lite bättre bromsvätska och ett par luftslangar som förser frambromsarna med kylluft så har man förmodligen all bromsprestanda man behöver med vanliga däck.

    Vill man sedan komplettera med en uppsättning sportigare fjädrar så sticker ytterligare ett par tusenlappar iväg.

  12. #12
    Jag har redan sänknings sats på sen sitter det redan större bromsar på.. Vad menas med IC?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Jag har redan sänknings sats på sen sitter det redan större bromsar på.. Vad menas med IC?
    Låter bra att du tänkt på bromsarna.

    IC är förkortning av Intercooler som är engelska för laddluftkylare. Den som sitter orginal är inget att hurra för. Jag skulle nog ha gått på lite av Olof väg.

    Avgas, Aeroturbo (15T), aerosnok och spridare plus IC. Detta ska inte traska iväg allt för mycket ifall du letar beg turbo, aerosnok, spridare och lägger till en kina-ic.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Tackar för hjälpen

    kollade på maptun på framrör men dom hade 2 versioner en för 4000 nått och en för 7000 men tror ni att den för 4000 skulle funka fint? och passa?

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=382

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Tackar för hjälpen

    kollade på maptun på framrör men dom hade 2 versioner en för 4000 nått och en för 7000 men tror ni att den för 4000 skulle funka fint? och passa?

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=382
    Den du länkade till passar inte.
    Den är till för större turbos av GTbb mod.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Jag har redan sänknings sats på sen sitter det redan större bromsar på.. Vad menas med IC?
    Låter bra att du tänkt på bromsarna.

    IC är förkortning av Intercooler som är engelska för laddluftkylare. Den som sitter orginal är inget att hurra för. Jag skulle nog ha gått på lite av Olof väg.

    Avgas, Aeroturbo (15T), aerosnok och spridare plus IC. Detta ska inte traska iväg allt för mycket ifall du letar beg turbo, aerosnok, spridare och lägger till en kina-ic.
    Javisst, säkert jättebra, om man har koll på motorer och dess delar samt inte är utrustad med centraltumme.
    I annat fall kan man alltid betala någon att göra jobbet, men då sticker det snabbt iväg i kostnader.

    Det enklaste är att köpa ett vanligt "Steg-trim" och eventuellt komplettera med en bättre intercooler. Sen är det klart att det inte vore någon nackdel med en Aeroturbo rent generellt sett, men det är knappast nödvändigt för att få ut önskad effekt.

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Tackar för hjälpen

    kollade på maptun på framrör men dom hade 2 versioner en för 4000 nått och en för 7000 men tror ni att den för 4000 skulle funka fint? och passa?

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=382
    Den du länkade till passar inte.
    Den är till för större turbos av GTbb mod.

    Mvh sasse


    vet du vart man kan köpa ett som passar till min??

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    764
    Medlem#
    5985
    [quote=linus_grabo]
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo":1f8vowlu]Tackar för hjälpen :)

    kollade på maptun på framrör men dom hade 2 versioner en för 4000 nått och en för 7000 men tror ni att den för 4000 skulle funka fint? och passa?

    [url="http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=1778&rubrik=26&kategori=382
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=382[/url]
    Den du länkade till passar inte.
    Den är till för större turbos av GTbb mod.

    Mvh sasse
    vet du vart man kan köpa ett som passar till min??
    [/quote:1f8vowlu]
    Ja det vet han garantera.

    Men du kan alltid prova ringa nordic www.nordicuhr.se
    annars har du en här http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=93
    Segfirre Productions

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    [quote=mort]
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo":2l47ahmk]Tackar för hjälpen :)

    kollade på maptun på framrör men dom hade 2 versioner en för 4000 nått och en för 7000 men tror ni att den för 4000 skulle funka fint? och passa?

    [url="http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=1778&rubrik=26&kategori=382
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=382[/url]
    Den du länkade till passar inte.
    Den är till för större turbos av GTbb mod.

    Mvh sasse
    vet du vart man kan köpa ett som passar till min??
    Ja det vet han garantera.

    Men du kan alltid prova ringa nordic www.nordicuhr.se
    annars har du en här http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=93[/quote:2l47ahmk]

    Nej nej nej morts Maptunlänk visar ett inloppsrör men det kanske va den du mena för 4000kr det e inget du behöver på ett tag. Antagligen inte på denna sidan 300hk avgas har du här http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=61

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    764
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Nej nej nej morts Maptunlänk visar ett inloppsrör men det kanske va den du mena för 4000kr det e inget du behöver på ett tag. Antagligen inte på denna sidan 300hk avgas har du här http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=61
    men hallå den är ju kromad, måste vara bra
    Segfirre Productions

Liknande ämnen

  1. Motorlampan tänd o effekten dör.
    Av XPNZV i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 10:14
  2. Angående effekten i Viggen
    Av Trollfar i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 03:51
  3. Uppskatta effekten i min bil
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •